racingdäck = hur länge håller dom ?

mt01

Ja!
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
varierar
ser en hel del annonser om racingdäck körda nån timme.
går dom att köra på gata med, inte enl lagen utan rent tekniskt.
vad bör man tänka på ?
är dom bättre än vanliga däck rörande grepp på landsväg?
vilka märke funkar bäsr på en lite tyngre hoj?
tacksam för svar
lars:öl

mt01 skrev:
2347200 ser en hel del annonser om racingdäck körda nån timme.
går dom att köra på gata med, inte enl lagen utan rent tekniskt.
vad bör man tänka på ?
är dom bättre än vanliga däck rörande grepp på landsväg?
vilka märke funkar bäsr på en lite tyngre hoj?
tacksam för svar
lars:öl

Jag har kört med flera olika begagnade racingdäck på gata och det funkar riktigt bra tycker jag... Den enda anledningen till att jag nu börjar fundera på nya däck är att jag åker så pass mycket bana och att det är svårt att få tag på begagnade däck som även har bra med mönster på sidorna kvar.

På mitten brukar finnas massor gummi, brukar gå att köra minst 3-400 mil på väg med ett par gamla racingdäck nästan lika mycket som nya, på väg sliter iaf jag ju i princip bara mitten

god natt...

Fürstenhoff skrev:
2347213 Rena racing däck har inget på en väg att göra oavsett vi pratar slicks eller mönstrade däck!!

Dessa däck är gjorda för helt andra förutsättningar än gatdäck varför dom rent av kan ge sämre prestanda i vissa situationer än gatdäck samt att dom slits enormt mycket fortare - mer än 300mil är svårt att få ut!!

/Fürstenhoff.

Visst är inte racingdäck det optimala om man ska åka på vägen, i vått och vissa andra fall kanske dom har sämre gräpp än dom bästa "gatdäcken" men med tanke på priset på nya däck hos däckhandlare så är det ju ett mycket bra alternativ att köpa bra begagnade däck av någon som tävlar!

Jag kommer aldrig mer köpa begagnade racingdäck!!!!!!

Köpte ett par pirelli supercorsa som gått på bana och gav mig ut på vägen...
Jag min dumme jävel skulle bara köra ett varv på stan(inget skinnställ). Kom till en rondell och tänkte... racingdäck då kan jag ju lägga ner lite. Svängde runt och gasade mig ur rondellen sen släppte bakdäcket och jag flög över tanken och åkte i backen.
4 stygn i armbågen, fina skrapmärken på underarmarna och ligga på rygg och sova i 1,5 vecka för jag hade så jävla ont i nacken.

AAAAAALLLDRIIIIIG MEEEEEEER!!!!!!!

MangeH skrev:
2347294 Jag kommer aldrig mer köpa begagnade racingdäck!!!!!!

Köpte ett par pirelli supercorsa som gått på bana och gav mig ut på vägen...
Jag min dumme jävel skulle bara köra ett varv på stan(inget skinnställ). Kom till en rondell och tänkte... racingdäck då kan jag ju lägga ner lite. Svängde runt och gasade mig ur rondellen sen släppte bakdäcket och jag flög över tanken och åkte i backen.
4 stygn i armbågen, fina skrapmärken på underarmarna och ligga på rygg och sova i 1,5 vecka för jag hade så jävla ont i nacken.

AAAAAALLLDRIIIIIG MEEEEEEER!!!!!!!

Var det däckens fel?

MangeH
Trist att du vurpade:död
Krya på dig men det är ju knappast däckens fel. Lär dig hur däck beter sig först så kommer det gå bättre nästa gång. Ska du ha ett däck för att åka runt korvmojjen i stan så är det ett rent gatdäck som gäller. Där har du maximalt grepp direkt.

Personligen har jag mest bra erfarenheter av racedäck på gata. Har hittils bara köpt Dunlop och det har fungerat otroligt bra. Naturligtvis beror det lite på vilken gummiblandning man råkar få, men när de blivit varma upplever jag MYCKET bättre grepp i bandäcken än de man köper i affär.

Två problem som jag upplevt. 1) När det är kallt tar det rätt lång tid innan man får upp värmen i däcken. När man börjar köra (och det är under 15 grader) är de ju nästan som puckar, så man får ta det lite lungt ett tag - längre än med vanliga gatdäck. 2) När det regnar är det riktigt halt - mycket halare än med gatdäck.

Beroende på hur man kör och hur slitna däck man är beredd att köra med räcker de ganska länge tycker jag nog. Eftersom de är relativt billiga gråter man ju inte blod när man burnar eller så heller.

Köp racedäck och testa försiktigt vad de håller för. Som F sade ovan kan de ibland vara sämre än gatdäck, men för det mesta tycker jag att de är bättre!

Varit fullt nöjd med beg race däck,Pirelli som Metzler.
Dock har jag lite lägre däck tryck än vad som rekomenderas i instruktionsboken.
Och så tar man det något lugnare i start så däcken får jobba upp lite värme.
Kyliga dagar får man dock ta det något lugnare.
Aldrig haft några problem.

Provat Michelin pilot power oxå och de kändes helt okej.

Om ni nu inte rekomenderar begagnade race däck så vad kan rekomenderas istället för att få bäst grep osv för sportig körning på gata? och en o annan ban dag på samma däck?

M pilot power är väl en tänkbar kandidat till bra däckval?

Fürstenhoff skrev:
2347213
/Fürstenhoff.

Fürstenhoff kan du börja med att svara på ditt PM :7peta
Vore väldigt tacksam för svar ang larmet,känns ju ganska meningslöst att skriva till dig fast du är aktiv här.

Last edited:
Fürstenhoff skrev:
2347213 Rena racing däck har inget på en väg att göra oavsett vi pratar slicks eller mönstrade däck!!

Dessa däck är gjorda för helt andra förutsättningar än gatdäck varför dom rent av kan ge sämre prestanda i vissa situationer än gatdäck samt att dom slits enormt mycket fortare - mer än 300mil är svårt att få ut!!

/Fürstenhoff.

Beror på viken typ av gatåkning man menar.....

Fürstenhoff kan du börja med att svara på ditt PM :7peta
Vore väldigt tacksam för svar ang larmet,känns ju ganska meningslöst att skriva till dig fast du är aktiv här.[/QUOTE]

he he he! han/dom orkar ju inte ens svara i telefon, så man börjar fundera över hur affärerna går om han/dom inte vill sälja, har försökt otaliga ggr att ringa men aldrig ngt svar så nu blir det däck från nån annan som bemödar sig med att svara.:confused:

jag har kört på race däck under hela tiden jag kört hoj, o på min gsxr 600 00:a har det funkade mer än bra... har kört med 3 uppsättningar race däck av märket pirelli dragon supercorsa visst dem slits fortare det gör dem men man kan ju får loss en begagnad uppsättning för ca 1200 kronor..
sen e det ju så med alla däck att dem måste komma upp i temp innan man kan lägga ner hojen..

general skrev:
2347600 Fürstenhoff kan du börja med att svara på ditt PM :7peta
Vore väldigt tacksam för svar ang larmet,känns ju ganska meningslöst att skriva till dig fast du är aktiv här.

he he he! han/dom orkar ju inte ens svara i telefon, så man börjar fundera över hur affärerna går om han/dom inte vill sälja, har försökt otaliga ggr att ringa men aldrig ngt svar så nu blir det däck från nån annan som bemödar sig med att svara.:confused:[/QUOTE]

Ja vi får se om vi får nåt svar här.........annars går vi o köper en trisslott och hoppas på bättre tur :D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing