Racingbudget excel-kalkyl?

Kostnader som bil o släp/buss,hoj,hjälm o ställ,licens,försäkring osv är ju ofta saker som används vid många tillfällen och till flera saker blir ju lite svår räknade...dom stora pengarna tycker jag ligger i resan dit o hem och anmälnings avgiften.

Oavsett hur lite man vill lägga på en Säsong Rookie kommer du inte undan tränings/tävlingsavgifter, Bensin, Filter olja, beg däck, bromsklossar, Hyr/Köp av släp/bil/buss, verktyg osv osv.
...

Jag körde mina 2 första säsonger med att låna mammas bil och pappas släp + verktyg = 0 kr på dessa poster. Vissa samåker med någon annan och betalar då bara en del av bensinen. Många verktyg kan lånas i behov på plats på en träning/tävling.

Hej,

Jag tror att jag har den du frågar efter. Dock får jag ingen ordning på att bifoga excelfilen i inlägget. PM'a om du fortfarande vill ha den alternativt om det är någon som kan förklara hur fasiken jag bifogar den :va

Mvh,

Rickard

Hej,

Jag tror att jag har den du frågar efter. Dock får jag ingen ordning på att bifoga excelfilen i inlägget. PM'a om du fortfarande vill ha den alternativt om det är någon som kan förklara hur fasiken jag bifogar den :va

Mvh,

Rickard

Du får lura systemet lite.
Döp om den till ".txt" och sedan lägger du ut den som ett worddokument så kan den laddas ner och sedan döpas tillbaka till ".xls" igen för att öppnas.

Förstår inte den negativa attityden.
.
Jag ber om ursäkt, det var inte menat som negativ kritik. Det är med ett svagt ogillande jag noterar den cyniska tonen i mitt inlägg. Jag slår ut med armarna och skyller ifrån mig med att jag spenderat de senaste tio åren med att trolla med knäna och fiffla med hushållsbudgeten för att kunna lägga de sista korvörena på racing och därav är det lätt hänt att det gurglar upp ett rejält tomteskratt när den klassiska rookiebudgeten kommer på tal. Axexxs har rätt, det var lättare och billigare förr, en gång i tiden räckte faktiskt 5000 kr gott och väl för en hel racinghelg, men inte idag, inte på långa vägar. Jag blir både glad och ledsen när jag ser ZS's budget, glad över att äntligen se en nykter bild av verkligheten, men samtidigt ledsen och tänker "Fan, är det verkligen så här illa? Ja, det är nog så".

Men jag gillar frågeställningen och frågeställaren, den antyder ett slags ovetande och en förhoppning om ett positivt svar, lite blåögt sådär. Det är bra! Än så länge sträcker sig min cynism endast till racing, annars är det skygglapparna på och bara hopp i baljan! Men det jag försökte säga, som kanske inte riktigt kom fram ordentligt, är att budgeten, ekonomin eller pengarna är sekundära, i alla fall för mig trots mina ekonomiska tillkortakommanden. Det primära är alternativkostnaden, alltså det man försakar. Att fnula ihop en budget är lätt och roligt, att försöka tänka sig in i hur RR kommer att påverka hela ens vardag kan däremot vara svårt att föreställa sig.

Kläder, bara en sån sak. Jag öppnar dörrarna till min garderob och konstaterar att det är en sorglig syn. Hela mitt yttre lider av tio års vanvård. Att bygga en garderob kräver både tid och pengar.

Vänner. Genom RR får man ett nytt umgänge som man kommer att trivas bättre med än bekanta som man blivit påtvingad i olika sammanhang, men ens nya vänner bor över hela landet och är svåra att träffa. När ens gamla vänner pratar i mun på varandra om hur de hanterar sin medelålderskris genom att plåga sig igenom En Svensk Klassiker får man själv sitta vackert tyst och drömma sig bort till en fullgasacceleration förbi start-mål. Man är inte där liksom, där dom andra är.

Privatliv. En förstående omgivning är en förutsättning. För om man först måste betala för racingen och sen dessutom kompensera på hemmaplan blir det dubbelt så dyrt. Det var faktiskt den enda kolumnen jag saknade i ZS's budget ark, det måste betyda att han antingen är singel eller har en förstående omgivning.

Frånvaro. Alla dessa ändlösa timmar i garaget kommer inte från ingenstans, de tas från någon och/eller något. Myspys i soffan, disk, tvätt, städ, laga mat, läsa läxor med barnen, vattna blommorna, klippa gräsmattan, förtroendeuppdrag, o s v, o s v. Alla saker man köper/får införskaffas oftas på udda ställen och på udda tider. T ex brände jag en hel vardagkväll på att åka till Gustav utanför Uppsala för att få ett par special-special pluggar till styrändarna.

Jag menar inte att låta neggo, verkligen inte, jag vill bara lyfta fram att det finns andra saker, som inte ryms i en budget men som faktiskt väger tyngre än pengar. På gott och ont. :)

Jag menar inte att låta neggo, verkligen inte, jag vill bara lyfta fram att det finns andra saker, som inte ryms i en budget men som faktiskt väger tyngre än pengar. På gott och ont. :)
Så sant! Man kan ju även vända på det, vad skulle man göra för pengarna istället? Skulle det ge samma tillfredställelse och glädje? Kan jag om 40 år sitta i min slitna fåtölj och se tillbaka på det med samma njutning, och längtan att uppleva det igen, som jag tror att jag kommer att göra med racingen?

Jag går också i slitna jeans, cyklar till jobbet (trots -20 på termometern), äter aldrig ute och "gå på krogen" vet jag inte vad det betyder. Kostnaden för en kväll på Sviestad är väl ungefär densamma som för en kväll på Stureplan, och skillnaden är att jag (oftast) inte ligger i sängen hela dan efter en kväll på Sviestad, jag umgås med trevliga människor och jag kan minnas kvällen med glädje.

Här kommer budgeten:

Din lön minus fasta avgifter (hyra, mat), resten går till roadracing! Har du sparat en slant som du tänker ha den dagen du blir pensionär, glöm det! De pengarna lägger du snart på en ny Öhlinare... :tummenupp

:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Vill man däremot vara hard core och maximera sin säsong så lever man redan på nudlar och jacka är nåt man får begagnat från släkt och vänner
Delade garage med en sån gubbe. Urgammal Transit, mamma skickade med mat och mackor till hela racehelger, allt mycket enkelt förutom hojen som var modern och välskött.

Han blev svensk mästare i 250 så småningom.

Välbehövelig tråd - bra!

Att göra en budget är bra!
Oavsett var man befinner sig i sin RR-karriär (el annan sport) är det ett BRA hjälpmedel för att veta var resp vad för kostnader som finns el uppstår.
Sen är det ju upp till var och en att välja VAR man vill lägga ekonomin på - för det kommer alltid kosta att utöva motorsport!

Intäkter saknas...(?)
Vad jag önskar fler bör beakta är att budgeten i dessa exempel nu endast upptar kostnader.... Men - lägg gärna lika mycket vintermektid på att tänka på vilka företag/kontakter som ev. kan stötta din satsning på olika sätt. Mest vitalt är att fråga flera och samtidigt veta vad du kan ge tillbaks till dem i mervärden aktiviteter el visuellt!

OM de sen ger dig ren finansiering eller bra rabatter är ju oavsett välkommet.

Kom i håg att det oftast (nästan 100 %-igt här i SE) inte är den snabbaste föraren som arbetar och får spons - utan den som kan ge mest tillbaks till sponsorerna.

/Eric H,
PSE

Back