Racingbudget excel-kalkyl?

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
Honda CBR100RR-08
Hittade för något år sedan någon som gjort en ganska heltäckande budgetkalkyl i excel här i racingforumet (hade jag för mig iaf..). Alltså en relativt komplett mall där man bara kunde fylla i de kostnader man tror sig ha- så att säga förprogramerat excelark.

Nu har min gamla dator kraschat och jag skulle vilja ha tag på den igen men har sökt som en galning efter den men hittar den inte, varken genom sporthoj eller google.

Den var ganska heltäckande med allt från personlig utrustning, hojrelaterade materialkostnader, resor & logi, licenskostnader, övriga kostnader - you name it..

Den var perfekt att ha för en som planerar en möjlig rookie-debut och inte har full koll på alla tänkbara kostnader. Vet att det finns en del diskussioner i trådar här i racingforumet, men denna excel-kalkyl var väldigt heltäckande och bra.

Någon som har koll på vart eller vem som har en sådan och hur man får tag på den?

Tacksam för hjälp!

För att undvika hjärtinfarkt, depression och ångest: Planera inte så mycket, betala och försök att undvika att se beloppet på fakturor och kvitton :tummenupp Det kommer ändå kosta hutlöst mycket i slutändan :fakta

finns det på papper så blir det nog svårt att motivera det i slutändan,
- betala och se glad ut, kör och glöm vad det kostar :tummenupp

Det var det roligaste jag har hört på länge budget på RR....Ring skuldfällan innan säsongen så du kommer med till hösten lagom...lagom till våren är du i kapp igen...då snurrar hjulet igen:banana

Last edited:
Jag tycker ni har en dålig attityd. Ska man maximera sitt resultat så är det kanon att sätta upp en budget. Jag vet många ekonomiska vettvillingar som börjat säsongen med att köpa massor med ny utrustning och sedan inte haft råd att träna.

Jag kan tyvärr inte hjälpa TS men jag hoppas någon annan kan och inte bara sprider dynga i tråden.

Jag tycker ni har en dålig attityd. Ska man maximera sitt resultat så är det kanon att sätta upp en budget. Jag vet många ekonomiska vettvillingar som börjat säsongen med att köpa massor med ny utrustning och sedan inte haft råd att träna.

Jag kan tyvärr inte hjälpa TS men jag hoppas någon annan kan och inte bara sprider dynga i tråden.

Man ska inte räkna på vad det kostar, det slutar bara med bedrövelse och huvudräkning hur många veckor på stranden i Thailand man kunde haft istället.

Rätt sätt att tänka är istället: Hur många set däck kan jag köpa om jag struntar i denna jackan?

Man ska inte räkna på vad det kostar, det slutar bara med bedrövelse och huvudräkning hur många veckor på stranden i Thailand man kunde haft istället.

Rätt sätt att tänka är istället: Hur många set däck kan jag köpa om jag struntar i denna jackan?

Visst, det funkar ju om du vill landa med slut pengar trots 2/3-delar av säsongen kvarstår. Vill man däremot vara hard core och maximera sin säsong så lever man redan på nudlar och jacka är nåt man får begagnat från släkt och vänner som tycker synd om en.
Frågan är då främst hur många liter bensin man har råd med varje helg?

Och än mindre tänker man på Thailand.

Sprider ingen dynga.bara fakta

Erf 10-15 tusen per race ink däck ingen vurpa är inräknad
Budget Rookie 5000kr per race ingen vurpa
Hard core rookie 10.000kr ++ per race inga vurpor
SH 7000-10000kr ++ per race inga vurpor
Pro superbike 15000-50000kr per race inga vurpor

Sen tillkommer fredags träning oxo

Då är lite slitage inräknat.bensin däck.transport.ledighet.bla bla

Bra cykel 50000-75000kr för rookie upp SB challange

100000-300000kr pro superbikehoj

Bra däckvärmare 5000-10000kr

Hjälm 5000kr
Skinställ 5000-10000kr

Börja köp beg Dunlop å kör rookie 1000-1500setet

Här kommer budgeten:

Din lön minus fasta avgifter (hyra, mat), resten går till roadracing! Har du sparat en slant som du tänker ha den dagen du blir pensionär, glöm det! De pengarna lägger du snart på en ny Öhlinare... :tummenupp

Jag tror att grabbarna i teamet kollade på detta och kom fram till att det gått ca. 10.000-15.000 per race i ERF/REC beroende på hur vilken bana det var och vilket boende man ordnat. Då var allt inkluderat inkl boende, transport och soppa till racet, mat, med mera..

Men att sätta upp ett excel ark är ju inte så svårt.. Det är ju grundsiffrorna som behöver sammanställas.

Ha ha, den där gamla lyckokalkylen för Budget-Rookie på 5000 kr kan ni glömma. Jag har lyckats banta race till 5000 kr men då är det inte Budget-Rookie, utan skosnöres- entusisatbudget, så tajt att de flesta nog skulle tycka att det är egentligen är helt meningslöst. Då åker man inte för att tävla utan bara för att få uppleva hela grejen med en racehelg. En gång i tiden när jag skulle börja köra fick jag höra att: "En RR-säsong kostar 30000 kr". Bara sådär liksom. "En RR-säsong kostar 30000 kr". Sant, tvärsäkert och obestridligt. Det var lätt och bekvämt att tro på, jag ville tro på det, det var nog en av de avgörande ögonblicken som fick mig att fatta beslutet att faktiskt börja köra. Det ingen sade till mig då, var att det intressanta inte är vad det kommer att kosta, utan vad du kommer att försaka, och på sätt och vis vad du kommer att få istället. Att sitta och beräkna budget är bortkastad tid. Från boken Humlans Bevingade Ord kan man läsa: "RR kostar alla pengar du har". Så sant som det är sagt. RR är en svart sopsäck utan botten. Lägg i så mycket du anser dig kunna undvara och kör till det ryker och skiten rasar ihop, sen är det slut. Slut...slu...sl...

Men jag är inte bitter, inte alls, om någon skulle vrida tillbaka klockan och ge mig möjligheten att välja igen hade jag gjort samma sak. Tveklöst.
:banana

Att det går att spendera hur mycket pengar som helst på RR är helt sant.
Är man seriös, vill köra rookie och har en begränsad summa pengar är det klart det går. För många personlighetstyper är det säkert toppen med budget, medan andra vill stoppa huvudet i sanden och bara köra på. Vilket som är bäst skiljer nog från person till person.

För budget racing -
> Räkna in din tid du lägger in i RR som noll kr/timme, annars blir det dyrt
> Schysst rookie hoj 600 som sliter mindre av allt (däck, bromsar, mm).
> Välj snabb och vanlig hoj så finns det gott om beg delar och inställningstips.
> Beggade däck, gärna fjolårets med mycket gummi kvar.
> Var noggrann med service, ha ordning på allt i god tid innan träning och race.
> Kör med bra skyddsutrustning så du slår dig så lite som möjligt = mer tid att kvalitetsmeka på hojen

Summa, en "billig" RR säsong med mycket åka för relativt billig penning. Kanske inte slutar som totalsegrare, men man bör absolut kunna vara topp 10 om man har talang och tur.

Jag har sett många Rookies som spenderar sjukt mycket pengar i onödan genom att inte ha ordning på grejerna och spendera cash på onödiga grejer som nya däck, driftsdyra hojar, mm. Klart att det går att köra RR på rookie nivå för "lite" pengar om man tänker sig för och fokuserar på att lära sig köra snabbt istället för att fokusera på dyra prylar.

Last edited:
Att det går att spendera hur mycket pengar som helst på RR är helt sant.
Är man seriös, vill köra rookie och har en begränsad summa pengar är det klart det går. För många personlighetstyper är det säkert toppen med budget, medan andra vill stoppa huvudet i sanden och bara köra på. Vilket som är bäst skiljer nog från person till person.

För budget racing -
> Räkna in din tid du lägger in i RR som noll kr/timme, annars blir det dyrt
> Schysst rookie hoj 600 som sliter mindre av allt (däck, bromsar, mm).
> Välj snabb och vanlig hoj så finns det gott om beg delar och inställningstips.
> Beggade däck, gärna fjolårets med mycket gummi kvar.
> Var noggrann med service, ha ordning på allt i god tid innan träning och race.
> Kör med bra skyddsutrustning så du slår dig så lite som möjligt = mer tid att kvalitetsmeka på hojen

Summa, en "billig" RR säsong med mycket åka för relativt billig penning. Kanske inte slutar som totalsegrare, men man bör absolut kunna vara topp 10 om man har talang och tur.

Jag har sett många Rookies som spenderar sjukt mycket pengar i onödan genom att inte ha ordning på grejerna och spendera cash på onödiga grejer som nya däck, driftsdyra hojar, mm. Klart att det går att köra RR på rookie nivå för "lite" pengar om man tänker sig för och fokuserar på att lära sig köra snabbt istället för att fokusera på dyra prylar.

Oavsett hur lite man vill lägga på en Säsong Rookie kommer du inte undan tränings/tävlingsavgifter, Bensin, Filter olja, beg däck, bromsklossar, Hyr/Köp av släp/bil/buss, verktyg osv osv.

Vill man utöva någon Motorsport billigt, är man nog lite på fel spår. Kan inte tänka mig att du kommer undan med mindre än 50 000 efter du räknat med allt.( Utom motorcykel och ev. vurpor)

Vill man utöva någon Motorsport billigt, är man nog lite på fel spår. Kan inte tänka mig att du kommer undan med mindre än 50 000 efter du räknat med allt.( Utom motorcykel och ev. vurpor)
Skulle jag räkna med allt, inklusive resor, värdeminskning på transportfordon och motorcykel, olycksfallsförsäkring osv osv, tror jag lätt att en säsong för mig hamnar på 100.000:-

Som sagts tidigare kostar RR allt man har och lite till men visst kan det vara bra för en del att göra upp en budget. Dock är det svårt för en rookie att bestämma i förväg vilken typ av däck som passar för ens körstil och om det funkar med begagnat eller om det ska vara nya ostar, hur mycket träning som behövs osv osv.

Det var väl inget negativt i Teddys inlägg, tvärtom :va

Följande citat tolkade jag som allmän negativ kritik mot att sätta upp en budget.
Citat: "Ha ha, den där gamla lyckokalkylen för Budget-Rookie på 5000 kr kan ni glömma."
Men det kanske bara var min tolkning, sen kan jag ju förstå att vissa föredrar att blunda och betala men den strategin förutsätter en ekonomi som med råge klarar varje säsong.

Lite trist för en ung nybörjare är väl dessutom att de första säsongerna blir "dyrast" för att man ofta måste köpa in massor av prylar som man sedan kommer använda under en lång tid. Racebuss, verktyg, däcksvärmare, elverk osv

Inköp av vissa prylar som t.ex hoj genererar ju ett stort negativt kassaflöde men i praktiken har de ju ett värde även sedan säsongen är slut så det är ju eg bara värdeminskningen som är en verklig kostnad.

Last edited:
...
En gång i tiden när jag skulle börja köra fick jag höra att: "En RR-säsong kostar 30000 kr". Bara sådär liksom. "En RR-säsong kostar 30000 kr". Sant, tvärsäkert och obestridligt. Det var lätt och bekvämt att tro på, jag ville tro på det, det var nog en av de avgörande ögonblicken som fick mig att fatta beslutet att faktiskt börja köra.
...

Han som lurde in mig sa att det kostade inte mer än att köra på gatan.

På den tiden du började köra kostade en hel säsongs startavgifter i SO lika mycket som ett race kostar nu i bara anmälningsavgift. En startavgift i rookie var 300:-/race på slutet av 90-talet och i en SM/NM klass det dubbla. Vi här nere tränade gratis på 2 st banor på deras kvällsträningar. Dom flesta körde inte på så dyra hojar om dom inte hörde till toppen i en SM/SO klass. Däckvärmare mm viste man inte vad det var då. Nu är det liite annorlunda..

Back