Racingbränsle?

CBRFireBlade

FireBlade
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
SXV550
Tjabba
Har en R6 banhoj som jag ska köra med i Rookie 600 och undrar villket bränsle som e bäst å köra med och var man får tag i på det i Göteborg???

Tack På förhand Enfjord

Tja har en R6 banhoj och undrar villket bränsle som e bäst å köra med och var man får tag i på det i Göteborg???

Tack På förhand Enfjord

Och vad är det för fel på 95 eller 98 oktanig handelsbensin?
Om du inte har en hoj som är fiiifaabian trimmad med massor av special-special så har du inget att vinna på raketbränsle :va

Vad jag lärt mig så finns ingen anledning att köra annat än 95 om du inte har databoxar med tänd och bränsle justeringsmöjligheter i kombination med högt komp (t.ex. supersport hoj). Har du en supersport trimmad hoj så är säkert V-power är ett bra alternativ för det är nog inte helt osannolikt att motorn är mappad efter ett bränsle likt V-power från shell.

/Nitrous

Last edited:
I R600 får du bara köra på "handelsbensin".

Men räknas inte t.ex. Aspens racingsoppa som handelsbensin? Hade för mig de sa det på licenskursen... De kan ju ha sagt tvärtom faktiskt... :confused:

Jag vet att vi disskuterat det där men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till. Kanske för vi men diesel inte behöver bry oss.

Men räknas inte t.ex. Aspens racingsoppa som handelsbensin? Hade för mig de sa det på licenskursen... De kan ju ha sagt tvärtom faktiskt... :confused:

Jo samma bränslereglemente gäller alla RR klasser dvs man tillåter pumpbensin och alkylatsoppa (dvs racingsoppa typ Aspen/VP/ELF) sålänge den håller sig inom snäva ramar för halter av ett flertal ämnen samt oktantal.

Sen finns där ingen poäng att åka med dunderbränsle för 80kr/L i en kantarellharv på rookienivå utan BF98/V-power från en mack med stor omsättning är det bästa.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...