Racing glykol

Det där fungerar inte. Där finns inga oberoende tester som visar att det skulle sänka temperaturen jämfört med standardglykol....

Biltema/mackens standardglykol och avjoniserat vatten fungerar precis lika bra. Skall du åka bana så är det vatten+watervetter som är da shit.

Misstänkte detta oxå och i eftermiddag bär det av till biltema och inhandlar 1 liter glykol

Tackar för svaret.

Vad är det för skillnad och ta vatten direkt ut kranen och blanda med och att köpa batterivatten och blanda med??

Vad är det för skillnad och ta vatten direkt ut kranen och blanda med och att köpa batterivatten och blanda med??

Att du slipper salter och liknande från kranvattnet som så småningom kan bygga upp avlagringar och skräp i systemet.

Jasså där ser man...
Då blir det att inhandla 1L batterivatten

Tackar för tipset

Det där fungerar inte. Där finns inga oberoende tester som visar att det skulle sänka temperaturen jämfört med standardglykol....

Biltema/mackens standardglykol och avjoniserat vatten fungerar precis lika bra. Skall du åka bana så är det vatten+watervetter som är da shit.

Nu är jag lite för trött för att tänka men blir det inte jonvandringar i motor/kylsystem om man häller i avjoniserat vatten? Blir det inte lite aggressivt mot metallerna då?

Som sagt så har jag inte ork att rulla gång hjärncellen när jag gäspar mer än tittar förbi ögonlocken...

Dal-Mausen

Nu är jag lite för trött för att tänka men blir det inte jonvandringar i motor/kylsystem om man häller i avjoniserat vatten? Blir det inte lite aggressivt mot metallerna då?

Som sagt så har jag inte ork att rulla gång hjärncellen när jag gäspar mer än tittar förbi ögonlocken...

Dal-Mausen

Känner igen det där jag med..........visste bara inte om man skulle våga säga något....

Vill minnas jag läst det i någon motortidning på sent 90-tal.

Henrik

Känner igen det där jag med..........visste bara inte om man skulle våga säga något....

Vill minnas jag läst det i någon motortidning på sent 90-tal.

Henrik

Då vi tillverkade avjoniserat vatten till truckbatterier förut så fick det INTE finnas någon metall i rör, kopplingar eller tunnan innan det kom ner i blybattericellerna. (48v 550kg/batteri). Vi laddade dem med 80A. fräääs.

Koka ur syret ur vattnet innan ni häller i det i kylaren så vínner ni lite iaf :)

Dal-Mausen

Dal-Mausen

Jag vill se den som i verkligheten får problem med jonvandring. Viktigast för mig är att undvika att ha för mycket kalk och järn i vattnet vilket fäller ut i kylarens kanaler.

Min åsikt är att 100c vatten vs aluminium är betydligt aggressivare än huruvida vattnet har lite joner eller ej. Fast någon med en kemiexamen är välkommen att räkna på det, jag hoppade av kemistudierna och blev läkare istället därför att jag hatar att räkna....

Tja den innehåller

Monoethylenglykol
Bensotriasol
Etylkexanoat

Den förstnämnda är samma glykol som i 90% av det som säljs på marknaden och de två sista är korrosionsinnhibatorer av ytterst ordinärt snitt.

Varför performanceglykoler skulle vara bättre än annat svarar tillverkaren aldrig på och de visar aldrig upp några trovärdiga tester. Sålänge ingredienserna är identiska ifrågasätter jag varför de skulle vara bättre.

Jag vill se den som i verkligheten får problem med jonvandring. Viktigast för mig är att undvika att ha för mycket kalk och järn i vattnet vilket fäller ut i kylarens kanaler.

Min åsikt är att 100c vatten vs aluminium är betydligt aggressivare än huruvida vattnet har lite joner eller ej. Fast någon med en kemiexamen är välkommen att räkna på det, jag hoppade av kemistudierna och blev läkare istället därför att jag hatar att räkna....

Skadan av kranvatten är ivf. överdriven,hade en BMW 10år på kranvatten,byte varje år utan kylproblem,anledningen till att jag bytte bil var ett träd i sidan och inte kass kyl.....förmodar detsamma gäller jonvandringen.

Misstänker den stora faran,precis som i ett värmesystem i ett hus,ligger i när en smärre läcka i systemet inte åtgärdas utan hela tiden toppas upp med syresatt vattet.....de årliga bytena drabbar dig nog inte innan du bytt hoj eller slutat åka.

Enligt mig,byt kylarvätska vart annat år och skit i vad du blandar glykolen med så kommer ditt fordon må gott.

Om intresse finns kan jag destillera fram supredupervatten att ha i hojen för en sådär 250:-/lit,säljes enbart i 10-lit. dunk! :D

Henrik

Bara en fundering...
Racingglykol överhuvudtaget.

Vatten är den vätska som har bäst värmebärande å överförande vätskan jmf. med glykol.
Så de bör då vara inblandningen av hur mycket glykol man kan experimentera med samt flödet igenom systemet.
För att transportera bort värmen.
Behövs det verkligen tex över 10% glykol i systemet för att förhindra korrosion å smörja delar i vattenpumpen?

Observera att dessa tankar gäller endast om man nu vill utnyttja maximalt i racing (ev. gata på sommaren) å inte något som ska stå å frysa sönder i minusgrader.

Kommentarer...

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back