"racing" elsystem till R1?

JonR

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001 Yamaha R1
Hej! Har ett projekt pågång och undrar om någon klipper till egna elsystem till R1 så att man endast får det nödvändigaste för att den ska gå? Så man slipper kablar till lysen, blinkers osv.... Tänkte jag skulle slippa detta om det finns nån simpel lösning!:) Kanske nån här på forumet som pillar med sånt för en slant?

MVH/Jon

Finns kittkabelhärva att köpa men den är allt annat än billig, sen finns där företag som bygger racehärvor billigare men även dessa kostar några tusen. Tjacka en elhärva på ebay för 500kr och gå lös med avbitartången.

Okej! misstänkte att dom inte var gratis! Har redan ett komplett elsystem och ett mindre komplett så det blir till att pyssla lite själv! Tack för svaret!

MVH/Jon

Jag håller med föregående skrivare, bygg själv! Om de ens finns kithärvor till så gamla hojar så kostar dom massor. Jag gick lös med avbitartången, eltejp och krympslang på min, det blev klockrent :tummenupp

Koppla bort ljus signalhorn och dyl. Och låt kabelhärvan vara (isolera). 500gram har inte så stor betydelse om det inte är elitnivå, och då misstänker jag att man blir sponsrad.
Blir lättare att sälja hojen sen när du enkelt kan bestycka den till ursprung.

Koppla bort ljus signalhorn och dyl. Och låt kabelhärvan vara (isolera). 500gram har inte så stor betydelse om det inte är elitnivå, och då misstänker jag att man blir sponsrad.

Jag håller inte med alls! Bantar man bort lite, kanske bara 100 gram så spelar det en jävla roll, mentalt! Om du vet att det går fortare med vaxad hjälm så kommer du köra långsammare med en flugkladdig hjälm, å snabbare om du vaxar visiret också :fakta

Det är inte racemässigt att köra runt med en vandrande kortslutning.......

Jag håller inte med alls! Bantar man bort lite, kanske bara 100 gram så spelar det en jävla roll, mentalt! Om du vet att det går fortare med vaxad hjälm så kommer du köra långsammare med en flugkladdig hjälm, å snabbare om du vaxar visiret också :fakta

Så jag kommer vara jättesnabb med urborrade bultar, lätta fälgar och Kit härva!:yoparty

Håll åt sidan!

Som sagt hittar du inte en svinbilig sats så klipp i en mindre frisk härva.

Last edited:
Det är inte racemässigt att köra runt med en vandrande kortslutning.......

Ordet ISOLERA betyder att man förhindrar kortslutning. Suck!

Jag skulle i första hand byta ut batteriet mot magnettändning och spara kilon istället för gram.

Tvivlar inte heller på placebo. Men tror att man kan få den billigare, i form av sockerpiller kanske!

Last edited:
Ett tips är att ta bort dom säkringarna som försörjer blinkers, strålkastare m.m. Sedan isolerar du kabeländar med krympslang. Kan ev bli lite problem med vissa moderna hojar som har bus elsystem till allt. Det skulle kunna bli en del felindikationer när styrdatorn inte får kontakt med alla periferi enheter

Last edited:
Ordet ISOLERA betyder att man förhindrar kortslutning. Suck!

Jag skulle i första hand byta ut batteriet mot magnettändning och spara kilon istället för gram.

Tagga ner lite va.....

När blev Eltejp och försöka vika undan icke använda kablar någonstans en 100%ig lösning sist? Efter lite vatten, vibrationer, skav och kraschande så blir där ofelbart kortslutning. Då står du där med en cykel som tuggar säkringar och ger otrevliga felmedelanden 5min innan start. Det är mycket möjligt att det duger åt dig men jag gör allt vad jag kan för att undvika det.

Hur tänkte du med magnettändning och batteri? Sist jag kollade drevs inte CDI tändningar från batteri annat än i specialfallet.

Tagga ner lite va.....

När blev Eltejp och försöka vika undan icke använda kablar någonstans en 100%ig lösning sist? Efter lite vatten, vibrationer, skav och kraschande så blir där ofelbart kortslutning. Då står du där med en cykel som tuggar säkringar och ger otrevliga felmedelanden 5min innan start. Det är mycket möjligt att det duger åt dig men jag gör allt vad jag kan för att undvika det.

Hur tänkte du med magnettändning och batteri? Sist jag kollade drevs inte CDI tändningar från batteri annat än i specialfallet.

Jag vet inte om vi söker efter en 100% ren TÄVLINGSHOJ, om så är fallet är priset uteslutet.

Men om så är fallet kan jag vara villig att hålla med, varje milligram är ett steg närmre i rätt riktning.

Söker man dock efter att banta hojen finns det (i relation till vikt minskning) billigare alternativ.

Jag tänkte Magnettändning och inget batteri, ingen startmotor mindre vikt.
Men jag kanske är DUM I HUVUDET?????

För att återgå till ämnet. Hur kan vi hjälpa : JonR att minska vikten på hans R1 på billigaste sätt då tydligen ekonomi är relevant????

Jag har förmodligen inte det bästa svaret, men kanske en spark åt rätt håll?

Så jag kommer vara jättesnabb med urborrade bultar, lätta fälgar och Kit härva!:yoparty

Håll åt sidan!

Som sagt hittar du inte en svinbilig sats så klipp i en mindre frisk härva.
Låter bra det! Men tänk på att M8-bult ska borras ur med 7mm-borr, och du får inte glömma att hålborra fälgar, ventiler och kolvar också! :mattias
Och obs att detta endast gäller för CBR1000RR -04 som körs av racerreparerande uppsalabor :hihi

Jag vet inte om vi söker efter en 100% ren TÄVLINGSHOJ, om så är fallet är priset uteslutet.

Men om så är fallet kan jag vara villig att hålla med, varje milligram är ett steg närmre i rätt riktning.

Söker man dock efter att banta hojen finns det (i relation till vikt minskning) billigare alternativ.

Jag tänkte Magnettändning och inget batteri, ingen startmotor mindre vikt.
Men jag kanske är DUM I HUVUDET?????

För att återgå till ämnet. Hur kan vi hjälpa : JonR att minska vikten på hans R1 på billigaste sätt då tydligen ekonomi är relevant????

Jag har förmodligen inte det bästa svaret, men kanske en spark åt rätt håll?

Det handlar inte om viktminskning att kapa kablarna utan om att bygga en cykel med minimalt antal felkällor. Snabbast är de cyklar som inte står i depån med elfel....

Om du är DUM I HUVUDET vet jag inte men jag är rent generellt skeptisk till folk som i överdriven mån använder versaler.

Tändningen på majoriteten av cyklarna producerade efter hedenhös är av CDI typ och fungerar utmärkt utan batteri. Men batteri om än mindre och lättare än original är ganska trevligt att ha om man inte skaffar startanordning ala MotoGP utan gillar startmotor. Så köp ett litet 4ah batteri från biltema och skaffa snabbanslutning för en batteriladdare.

Hej alla glada!:) Nu är det ju så att jag var ute efter att få ett funktionellt och krångelfritt elsystem då R1 motorn ska få sitta i ett chassie med fyra hjul så vikten jag tjänar på bortklippta kablar är ovesäntlig! All el till lysen och blinkers etc etc finns ju redan i bilen så det är ju enbart kablarna till det vesäntliga för att få motorn att fungera som behövs och ekonomin måste ju hållas på rimlig nivå då jag inte räknar med några sponsorer direkt! Men då är det bara till att klippa till ett själv! Tack för svaren!:)

MVH/Jon

Last edited:
Tagga ner lite va.....

Din blogg, länken borde tas bort, bort från detta forum som skall handla om sporthojar och människor som HAR motorcykel
Somatoformt syndrom

Din blogg, länken borde tas bort, bort från detta forum som skall handla om sporthojar och människor som HAR motorcykel
Somatoformt syndrom

Varför dessa aggressioner? Nog för att det är vinter men någon måtta får där vara. Med tanke på vad resten av forumet har i sin signatur så lär knappast en länk till min blogg vara mindre motorcykelrelaterad än många andras.

Du har inge vidare koll på inklusionskriterierna för somatoformt syndrom va?

Varför dessa aggressioner? Nog för att det är vinter men någon måtta får där vara. Med tanke på vad resten av forumet har i sin signatur så lär knappast en länk till min blogg vara mindre motorcykelrelaterad än många andras.

Du har inge vidare koll på inklusionskriterierna för somatoformt syndrom va?
Jag har koll, ville testa om du läst din läxa. Tror inte socialstyrelsen skulle gilla din blogg. Att vara läkare kräver en viss hederskod, om hur man uttrycker sig.

Over and out!

Last edited:
Jag har koll, ville testa om du läst din läxa. Tror inte socialstyrelsen skulle gilla din blogg. Att vara läkare kräver en viss hederskod, om hur man uttrycker sig.

Over and out!

Va fan är ditt problem? ring socialstyrelsen o gråt ut istället om det skulle va ett problem.

Jag går mycket hellre till en läkare som bloggar lite om alternativet är att han skulle va lika gnällig och tråkig som du.

Over and out!

Jag är dessutom inte läkare utan läkarstudent. Dessutom har vi fortfarande åsiktsfrihet i landet och jag ställer mig frågande till varför läkare skulle ha en mer omfattande hederskod utanför sin professionella roll än andra...

Om jag skulle medicinskt behandla dig fel är du välkommen att ringa socialstyrelsen och klaga men mitt bloggande har inget med saken att göra sålänge jag inte begår sekretessbrott och det lär inte hända då jag bloggar om det mesta utom patientmöten....

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back