Raceväxel R6-07

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
RRRSeexNollseex
Hej,

Jag har köpt en R6-07 för bankörning, jag vill ändra till raceväxel på den.
Måste jag köpa till något eller går det att vända den på något sätt?

Tack för svar :)
Mvh Danne

Last edited:
Beror lite på hur fotpinnarna är utformade. Vissa originalfotpinnar kan du vända själva växellänkaget på och få raceväxlat. :)

Allt beror på hur det ser ut !
Bifogad bild visar hur det ser ut på min SV650S. Efter bytt drivpaket så satte jag armen på axeln in i växellådan "fel" (=nedåt) och fick "raceväxlat". För att undvika strul vid hojbyten, kompisar osv har jag satt tillbaks det i originalläge.
Ett annat alternativ är en lång arm på axeln in i växellådan. Och ta bort den ursprungliga växellänkaget på fotpinnen, nederst på bilden. Förutsätter avståndet växelaxel till fotpinne är lagom långt.
MEN
Allt beror på hur det ser ut !
Jag har sett hojar där stången mellan fotpinne arm och växellådsarm högt upp bakom cylindrarna går genom hål i vänster rambalk. Och då kan det bli knepigare.
I varje fall för mig som aldrig skulle göra hålet i ramen större. Ifall det skulle behövas. För raceväxlat.Raceväxlat-om-det-går-lätt.jpg

På utgående axel från motorn så pekar infästningen frammåt orginal, så vände den så den pekar bakåt så har du race växlat :)

Lite OT men en av mina hojar har raceväxlat orginal och FAN vad svårt det är att komma ihåg...Riktig mindfuck och minst en gång per åktur så åker ettan i istället för trean, och det låter riktigt illa och ser dumt ut att komma med studsande bakhjul och tiotusen varv. Går inte att byta utan mycket meck heller.

Chronic skriver
FAN vad svårt det är att komma ihåg...Riktig mindfuck och minst en gång per åktur så åker ettan i istället för trean
Naturligtvis.
Endera fixar du raceväxlat på alla dina hojar eller säljer den här. Växla ska man göra med ryggraden, inte med hjärnan.

Back