Raceställ

Gixxerrace600

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Gixxer 600
Är på g å köpa mig ett race ställ. Min fråga är. Hur mycket skiljer sig kvaliten i förhållande till priset. Är det värt å betala 14-15000 för ett ställ eller klarar jag mig lika bra med ett för 5-6000 så länge det är godkänt ?? Tack på förhand

Jag kan säga att det jag ska köpa ligger på 10 papp & det räknas som ett mycket bra ställ :)
Så för runt 10 papp säkerligen lite beroende på märke så kan du få riktigt bra grejer:tummenupp

Det finns bra och billiga ställ, titta bara på alla som kör racing och använder RST och Halvarsson. Jag var omkull i sommras med mitt Halvarsson Jerez och det klarade sig bra, iofs i löjligt låg fart.

Men man kan ju betala för ett märke också om man vill...

Om du inte brinner för att gynna svenska handlare så köper du ett "raceställ" från t.ex. FC-moto. Köp med fördel förra årets modell så sparar du en hel del.

Gixxerrace600 skrev:
2621015 Är på g å köpa mig ett race ställ. Min fråga är. Hur mycket skiljer sig kvaliten i förhållande till priset. Är det värt å betala 14-15000 för ett ställ eller klarar jag mig lika bra med ett för 5-6000 så länge det är godkänt ?? Tack på förhand
jag måttbeställde mitt från PSI, har iofs inte varit omkull än men det sitter som asfalterad! 8500:-
får du välja färger själv..

Gixxerrace600 skrev:
2621015 Är på g å köpa mig ett race ställ. Min fråga är. Hur mycket skiljer sig kvaliten i förhållande till priset. Är det värt å betala 14-15000 för ett ställ eller klarar jag mig lika bra med ett för 5-6000 så länge det är godkänt ?? Tack på förhand

Lånar tråden lite... det där med kvalitet

Är det när ställ möter gata?
Lätthet och smidighet?
Värme?
Allting?

Ett ställ kan ju vara hur tåligt som helst men kokar man sönder i det så går ju skärpan åt hel-ete ändå.

Sitter i samma sits och letar febrilt efter höstfynd... men saknar riktiga tester att stödja mig på.

Nog är det så att de dyrare möter fler punkter? Eller?

Kolla verkligen att dom har det hemma på hyllan, beställde först från harpersraceshop i England dom sa att dom hade, tog 2 mån efter många kontakter med dom för att konstatera att stället var restnoterat, beställde därefter hos cissburyleathers lika där fika jaga dom i över två månader för att få beskedet att dom inte kunde leverera (det var ett Arlen Ness raceställ) köpte ett på Superbike i Götet fick det hem det dagen efter jag beställt :tummenupp
FC Moto fick jag inte ens svar ifrån

Gixxerrace600 skrev:

Dom ställen som kostar 14-15000 brukar ha en del känguruskinn istället för nötskinn.
Känguruskinn är det starkaste/skraptåligaste skinnet och lättare än nötskinn.
Jag har ett Arlen Ness 3216 som jag är helnöjd med, kostar 14000 och det är med titanskydd och 70% känguruskinn.
Lite överkurs kanske för mig som bara kör gata och bandagar ibland men jag fick bra pris och slog till :)

Du kanske klarar dig lika bra med ett ställ för 5-6000, det beror ju förstås på om du maxar ur hojen jämt och kör bana.
Det viktiga är att du inte köper ett för stort ställ så inte skydden flyttar sig när du vurpar.
Det ska sitta tight som satan i början så töjer det sig och formar sig efter din kropp.
Dessutom ser du mycket snabbare ut när du har ett ställ som sitter tight :hihi

Kan rekommendera att du väljer ett med perforerat skinn som andas.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back