Racerapporter från Knudan 17/9

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Team The Båtten Is Nådd #83 gick i graven efter 2 tävlingar p.g.a. administrativa missförstånd, ur askan reste sig istället Baja Maja Racing #63.

GUL, Frykmo & Boxer körde och jag tog över rollen som teamchef eftersom valmers hade bokat in en helkväll på Harrys i Karlstad (mammutjakt).

Metallgutten (Grill & Tankansvarig) & Cat (Depåtavla & Safetyansvarig) kontrakterades för denna tävling.

Vårt enda mål med denna tävling va att som vanligt förnedra Team Evil Racing #74, vi hade redan tidigare spöat dom på både Falken & Anderstorp i våras och nu skulle dom få pisk igen.

Teamchefen & Cat slet som djur dagarna innan tävlingen med att fixa fuldäck, kränga, tejpa kåpor, plasta, meka, lasta, packa samt annat som hör till.

Förarna lyste som vanligt med sin frånvaro och uttrycket arrive and drive passar rätt så bra in på dessa glidare, GUL & Boxer kom hem från Finland kvällen innan tävlingen & Frykmo som bor i Lappland körde med sambo ner till Skåne denna dag..

Lördag morgon 05.50 kliver vi upp och konstaterar att det har varit frost i natt, is på bilens framruta känns lite som om vintern är på väg, hostar i sig lite kaffe och rullar sedan iväg för att tanka 100 liter bensin till racet.

Termometern visar +2 grader men solen skiner från en blå himmel och värmer, ankommer till Knudan 08.00 för att mötas av ett förvirrat Team Evil gäng, dom va redan på plats men hade glömt nockarna till depåtältet i Stockholm, troligen spökade nerverna redan innan tävlingen.

Vi anmäler oss och Brånalt kör flygande bes. Denna gång, mycket bra eftersom man spar tid på detta, vi lastar ur hela tivolit och letar upp en plats i bandepån, sen ägnas resten av tiden åt att häckla varandra och ljuga över spårval och gökurstider.

09.00 Rullar GUL ut och lägger ett par feta 1.07 varv på den kalla asfalten, sen byter vi till Frykmo som aldrig har kört på Knudan, men han lägger skapliga tider ändå, sist går Boxer ut och känner sig för lite försiktigt.

Kvaltiden räcker till en mittenplats på gridden och snart är det dags för race, men först ska vi äta lyxfrukost som Metallis har fixat kvällen innan, en frukostbuffé i solen sitter inte fel en sådan här dag.

10.30 rullar vi ut på gridden, tändningen påslagen och en lemans start utföres i vanlig ordning, Team HET #5 fumlar och kommer iväg nästan sist av alla, vad är nu detta, dom stora förhandstippade storbudgetsatsande proffsen tabbar sig redan i starten.

Vi kommer iväg bra och ingen klotar i starten, GUL lägger ett 40 minuters pass och kommer in för förarbyte, bakdäcket börjar redan ta slut p.g.a. den låga tempen i asfalten som gör att bakdäcket spinner vilt i alla kurvor, Frykmo går ut med slitet däck och lägger ett 40 minuters pass, under tiden kränger jag av regndäcket från extrafälgen och sätter på ännu ett fuldäck, när Frykmo kommer in så gör vi ett däckbyte, detta ser inte bra ut, vi har bara ett extradäck och det måste räcka resten av tävlingen, eftersom däcket slits mest på högersidan så vänder vi på det andra däcket och håller tummarna.

Boxer kör även han 40 minuters pass och tankningarna går blixtsnabbt utan spill med turbotankningsanläggningen [tm], solen värmer upp banan och ger bättre fäste, kanske skulle detta gå ändå.

JJ #54 flinar glatt och berättar att dom bara kommer att köra två pass var, detta innebär 1.5 timmes pass och eftersom dom bara är två förare och saknar depåpersonal så blir vi grymt imponerade.

Kiviks Musteri #41 mular hojen och går in i depå, synd eftersom dom låg i toppen när detta hände, men så är det med racing, Allt i däck #18 slåss i toppen mot HET #5 följda av Skjerne #55 som saknar Miinin denna gång.

Rapido #76 tappar bakkutsen och tejpar dit en ny utanpå, S.O.S #11 ligger bra till men får problem vid däckbyte, 30 minuter för att byta ett bakdäck gör att dom rasar ner många placeringar, Winberg #10 med Harrishojen mekar som vanligt och allt är sig likt, CTD #40 hoppar i bollhavet och tappar placeringar.

Kim Raes som kör för #18 lägger tvåtimmarspass och dom klättrar upp i toppen, dock går styret sönder och dom tappar 10 minuter på detta, Team Evil #74 ligger två varv före oss när dom sjabblar med tankningen och drar på sig stop & go, detta gör att vi plötsligt leder över dom med 7 varv.

Metallgutten serverar grillspett till lunch och dukar upp en fin lunchbuffé, hela teamet njuter av maten i bandepån och livet känns toppen, Team Evil #74 äter svettiga ostmackor eftersom dom lagt alla pengarna på nya däck.

Bakdäcket ser ut att hålla resten av tävlingen och nu handlar det bara om att köra en smart taktik med planerade förarbyten och väl inplanerade tankstopp.

När målflaggan faller så kör vi in på en hedrande15:de plats av totalt 30 team, vår strategi har ännu en gång lyckats, vi krossade Team Evil tredje gången på raken och förnedringen är total.

HET #5 vinner följda av Skjerne #55 och Allt i däck #18, High Sider #98 är lyckliga över sin 5:e plats och skiner som en sol, Team Baja Maja Racing #63 är långt ifrån snabbast på banan och vår budget gör att vi kör på beggade däck, bromsbeläggen har hållit 3 ERF och ser fortfarande bra ut eftersom skithojen fortfarande inte vill varva mer än 10K, 65 liter bensin är budgetracing.

Nu är pengarna slut och vi tackar för i år, förhoppningsvis så satsar vi hårdare nästa år och siktar på topp 10.
 
Last edited:
Trevlig läsning, här kommer en bild.
 

Bifogat

  • Baja IMG_6648.jpg
    Baja IMG_6648.jpg
    69.1 KB · Visningar: 118
EMR har ju hela tiden velat bänka tredjeföraren till förmån för GUL, men då tredjeföraren vägrat med hänvisning till delägarskap i drethojen [tm], har EMR stått maktlösa. Ännu en gång fick EMR rätt, peta GSXR1100R och resultaten låter inte vänta på sig.
 
GSXR1100R skrev:
Mumlan va snabbast på banan :yoparty en hög 1.02:a

Utan att förringa detta så undrar jag vad en RIKTIGT duktig förare på likvärdigt material skulle kunna göra? Jag vet att Crazy Mike gjort 1.01.281 på en standard 600:a men en riktigt duktig förare på Humlans 750 skulle väl kunna pressa detta en del eller?

Det vore kul att veta......
 
EasyRider skrev:
Utan att förringa detta så undrar jag vad en RIKTIGT duktig förare på likvärdigt material skulle kunna göra? Jag vet att Crazy Mike gjort 1.01.281 på en standard 600:a men en riktigt duktig förare på Humlans 750 skulle väl kunna pressa detta en del eller?

Det vore kul att veta......

Hmm... Mårtensson får man nog betrakta som en ytterst kompetent förare, GP har aldrig Micke N kört. Lite mer gyrokrafter i 1000cc än 600cc...
 
lin77 skrev:
Hmm... Mårtensson får man nog betrakta som en ytterst kompetent förare, GP har aldrig Micke N kört. Lite mer gyrokrafter i 1000cc än 600cc...
Japp det stämmer, Knudan gynnar lätta hojar, det skiljer väldigt lite mellan SBK & 125R i varvtider, banan är grymt teknisk och du har ingen nytta av 200 HP.

Raksträckan är kort och resten av banan svänger hela tiden, på Anderstorp är det dock skillnad.
 
Rolig läsning! :tummenupp

Team CTD låter meddela att vi var mycket nöjda med dagen, en 17:e plats blev det trots svartflaggor, borträknade varv och sandlåda (faktiskt inte jag som badade för en gångs skull :eek:)
 
Va faktiskt och tittade på ERF på Knutstorp i lördags och fick belamrat kameran med bilder. Det var riktigt kul och få se. Har aldrig varit på sånt tidigare. :tummenupp

Hur gick det för killlen som kraschade?? Det såg hyfsat allvarligt ut...
 
JKay skrev:
Va faktiskt och tittade på ERF på Knutstorp i lördags och fick belamrat kameran med bilder. Det var riktigt kul och få se. Har aldrig varit på sånt tidigare. :tummenupp

Hur gick det för killlen som kraschade?? Det såg hyfsat allvarligt ut...
Vilken av krascherna?
 
Hittade lite bilder oxo. GUL på väg ut, Freppa är skiträdd, Pallen knakar när den belastas med drygt ett ton tjocka förare, vi får förstärka pallen om Kim & Mumlan ska stå där samtidigt.
 

Bifogat

  • DSCF0002.JPG
    DSCF0002.JPG
    71.6 KB · Visningar: 69
  • DSCF0003.JPG
    DSCF0003.JPG
    72.3 KB · Visningar: 92
  • DSCF0004.JPG
    DSCF0004.JPG
    73.6 KB · Visningar: 73
  • DSCF0008.JPG
    DSCF0008.JPG
    76.7 KB · Visningar: 94
ett lite off-topic inlägg i racing tråden

Till nästa år får vi som inte kör faan ta och KAMMA oss..... se till att komma på så många tävlingar som möjligt. ett perfekt ställe för oss att träffas i verkligheten, hejja på våra favoriter och kanske ge någon tyken på forumet en propp eller vad vet jag :tummenupp ... tycker det är tråkigt att sporten inte är större i sverige om vi ser till att den blir större kanske stallen har råd med lite depåflickor om ett par år :tungan

vad jag kunde se från detta racet var det 3st tappra på läktaren! på tok för lite för att vara en så underhållande aktivitet.
 
dsoders2 skrev:
ett lite off-topic inlägg i racing tråden

Till nästa år får vi som inte kör faan ta och KAMMA oss..... se till att komma på så många tävlingar som möjligt. ett perfekt ställe för oss att träffas i verkligheten, hejja på våra favoriter och kanske ge någon tyken på forumet en propp eller vad vet jag :tummenupp ... tycker det är tråkigt att sporten inte är större i sverige om vi ser till att den blir större kanske stallen har råd med lite depåflickor om ett par år :tungan

vad jag kunde se från detta racet var det 3st tappra på läktaren! på tok för lite för att vara en så underhållande aktivitet.

Ja det va klent med publik trots gratis inträde och fett med rejsing, kanske för bra väder....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top