Racerapport Virtasalmi

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Då var man just hemkommen från Virtasalmi.

Och som vanligt blir ju inte saker som man tänkt sig. Vi var där redan onsdag natt för att kunna köra på torsdag. Trevligt med en bana som det körs på 6 dagar i veckan.
50 euro så är det bara att gasa. En salig blandning av nya och gamla hojar var det på banan, även registrerade hojar samt någon sidvagn som var ute på en gång. Bara att vänja sig.

Börjar bli riktigt nöjd för att motorn i år har fungerat som en klocka. Nya förbränningsrum tog bort alla gamla problem med skärningar och spikningar.

DÅ händer det som inte ska hända. Ett vevstakslager ger upp trots att det bara hunnit gå 16mil utan övervarvningar.

Suck, och ingen reservvev fanns. Då bestämmer sig farsan för att skippa att åka i två klasser så jag får låna hans motor. Nattmek hela natten för att flytta över delar etc.
Ut på träningen och konstatera att 2ans växel rappar över till 3an eller till friläge.
På väg att bryta ihop, vet inte om jag orkar meka en natt till för att spräcka motorn och kolla vad som inte lirar.
Efter att jag börjat jobbet med att riva ur motorn lyckas hjärnan börja tänka och jag kom på att jag skulle kunna shimsa om axlarna utan att spräcka motorn. Bara att hoppas att det skulle hjälpa.

Ut på tidsträningen, blev lite bråttom så jag hann inte varmköra tillräckligt. Då slog den igen på ett stift. Åk varvet runt och in i depån och byta stift, tillbaka ut och konstatera att tvåan fortfarande inte fungerar. Samt att det ligger hojar och förare i stort sett varje kurva. Både på banan och utanför samt en liten gran! låg på en raka.
Och vitflagg också. Sedan höll jag på att krocka med ambulansen, håller på och kör om den riktigt sakta när den börjar byta sida av banan. Spännande.
Och sedan flaggas det av med både målflagg och rödflagg och andra ambulansen stod i esset.
Tja, normal tidsträning i Formula klassen.

På grund av ett mindre missöde fick jag nu även möjligheten att köra en Tz 250 -79 i forgotten Era klassen så det tackade jag ja till. Och vad kul det är när en hoj börjar gå ruskigt mycket bättre än tidigare och de andras hojar.

Inga bra tider i någon av klasserna, förlorad 2a växel samt ny hoj är inte optimalt.

Dags för räjs, återigen har det gjorts försök att fixa formula hojen men det visade sig på uppvärmningen att det inte hjälpte. Bara att kugga från 1an med dubbeltramp till 3an då suck.
Gick sådär, fick inte något bra drag ut på rakan när man får tokvarva på 1an och sedan slira lite på kopplingen för att den ska ta sig på 3an, dock gick den ruskigt bra när den väl tog sig.

Lärde mig också att åka jämsides genom deras fartchikan med en gammal diesel suzuki. Spännande. Dock tog dieseltraktorn mig några kurvor senare när man hade fel växel...

Roligare då med forgotten era, där blev det lite kamp och varvtiderna sjönk från träningen och för varje varv i räjset.

Söndagens räjs blev en upprepning på lördagens räjs.

Nu är det bara att köpa delar och fixa ihop hojen innan det är dags för Våler.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back