Efter påtryckningar kommer här min första racerapport och min vy av vad som hände inför och under LMS KM 8/9 2009.
Några av förberedelsererna inför KM:t har sin grund i B-racet förra helgen, en helg som jag på det stora hela är mycket nöjd med, personbästa runt sviestad, bra placeringar och roliga fighter under racen. Krokade dock ihop med #93 Kent under andra kvalet på lördagen och det medförde ju vissa om än inte akuta riktningsarbeten, det kosmetiska får vänta tills i vinter då jag ändå inte tänkt köra och det är små chanser att man misshandlar kåporna på ett par månader.
Och så är markfrigången på traktorn ett problem, fick smeknamnet "skrapkungen" av flaggvakterna under B-racet, fotpinnarna tog strax efter att man börjat fundera på att svänga och när det börjar gå fort tar även ljuddämparen emot.
Vidare till veckan efter B-racet, med hjälp av en far som är snickare och verktyg som oftast ses på byggarbetsplatser så lyckades vi hjälpligt rikta upp fästen och kåpstag, kåporna fick som sagt vänta.
Då återstod bara markfrigången, av någon anledning så sänkte suzuki fotpinnarna på SV650:n med ungefär en centimeter från 03 till 04 och därmed gick markfrigången från dålig till usel.
Nu råkar det vara så att jag har en kompis som har en 03 och då han inte kör lika inspirerat som mig och dessutom är ganska lång så bytte vi fotpinnar, alla nöjda och glada. Och till sist blev det ett highpipe slipon som jag hade liggande som inte nog med att markfrigången förbättrades även väger vesäntligt mindre än katalysatorklossen som de satt på orginal. Dessutom låter det fränare nu men nån effektökning blev det inte.
Tog även och vände på mitt halvslitna bakdäck för att få lite mer gummi på högersidan.
Som grädde på moset fick jag även mina racebelägg, körde B-racet på orginalen vilket funkade ok men saknade det där riktiga bettet man vill ha.
Då så, fram till racedagen.
Lyxade till det med att ta ledigt hela dagen, vill ju vara utsövd och inte riskera att glömma nåt i stressen att packa och lasta. Började med en stadig frukost på tre ostmackor liggandes i soffan samtidigt som jag spelade tv-spel, efter en timme började den där goa pre-race känslan att infinna sig och jag bestämde mig för att det va dags att börja packa.
Hämtade motorcykeln samt en massa onödiga verktyg i garaget, och alla grejer man ska ha utöver detta lastades. Motorcykel, laptimer (laddad och klar), depåstöd (både fram & bak), däckvärmare, hjälm, ryggskena, handskar, stövlar, lite nya kläder att byta om till när man kört klart... check... depåtältet fick jag lämna hemma eftersom det blåste sönder på B-racet.
Helt plötsligt var klockan alldeles för mycket och dessutom började jag bli riktigt hungrig, hålla tidsschemat eller äta... tidsschemat så klart...
Gav mig iväg med dieselcittran, mp3-spelare med talbok och ljuddämpande öronproppar för att bli av med kupeljudet (citroenskåpet väsnas en fasligt massa i motorvägsfart) och samtidigt få känna sig kultiverad utan att behöva läsa, tidseffektivt.
Hade tagit till i överkant på restiden så ett stopp med hetsätning på mc-donalds innan mantorp gick att pressa in utan att äventyra min planerade ankomst till 15:00.
Väl framme (nästan prick 15:00) parkerade jag bredvid n00bsen, tänkte att min enorma erfarenhet (snart en hel säsong) och mitt kunnande kanske kunde komma till pass för de stackars vilsna själarna.
Inte fullt i depån än, ganska tomt faktiskt men det droppar in allteftersom.
Lastade ur motorcykeln, upp på depåstöden och på med värmarna. När jag sen börjar plocka fram resten av grejerna kommer den där obehagskänslan sakta smygande, det är nåt jag inte har fått med... skinnstället!!! det hänger fortfarande i hallen hemma och väntar på att bli nerpackat.
I lätt chock börjar jag planlöst irra runt i depån, till slut tar jag mig för att börja fråga lite försiktigt om det är nån som har ett extra skinnställ med sig, många har extraställ men givetvis hemma...
Till slut pratar jag med Tävlingsledare Alexandra som föreslår att jag kollar med Peppe, han är där med 125junior gänget men platsar inte rikigt in där själv och ska därmed inte köra, han har sitt skinnställ i bussen och efter att ha förklarat hur bra hans AXO racingställ är och att han ogärna skulle se att det händer nåt med det får jag låna det (STORT TACK!), meddelar att om olyckan mot all förmodan skulle vara framme så får jag köpa ett nytt till honom, alternativet för mig hade ju varit att åka till Beviks och köpa ett nytt till mig själv.
Trots skinnställsfadäsen känner jag mig vid gott mod, det lånade skinnstället sitter som ett smäck och med mina modifieringar av SV:n borde jag kunna köra på under minuten!
Hinner med en kopp kaffe innan det är dags för kval (det är viktigt att dricka mycket).
Vinglar ut på kvalet, de nya fotpinnarna gör att det känns som en ny hoj och växelpedalen som jag justerade in på måfå efter bytet sitter alldeles för högt. Känns som det går sakta, inget som skrapar i så jag måste hitta nya referenspunkter med hur mycket jag kan svänga. Några 59
r blev det inte men putsade peronbästat med nån tiondel, det är bra!
Efter halva kvalet får Björn problem med husabergen och blir stående rykandes vid crossböjen, en liten vilopaus i depån några miuter och sen ut ett par varv till innan kvalet är slut. Alexander provar gräset i esset och kommer som så många före honom fram till att det är ett dåligt spårval.
Johan kommer inte riktigt överens med kvaliten på sin aprillia och missar kvalet helt, dock fit for fight till racet.
3:e bästa tid inte alls långt efter Gustav och Carl på sina racers får man va nöjd med.
Struttar runt i depån mellan kval och race, nu när inte resten av SV-ligan är med och kör så finns en pallplats inom räckhåll.
Pratar lite med Håkan och som vanlig är vårt samtalsämne bromssträcka 690 vs SV. Bort till Mattias en sväng för att prata varvtider, han är inte toknöjd med sina och eftersom både han och jag vet att han kan köra fortare så kan jag inte säga till honom att han körde bra men tror ändå jag svamlar fram nåt som verkar positivt. Fortsätter glida runt och verka så världsvan att jag håller på att missa förarmötet, funderar på att köpa nåt att äta från Café racer när jag inser att vi faktiskt snart ska tävla så jag får kasta i mig en medhavd risifrutti istället, känner hur torr jag är i munnen och bannar mig själv för att jag alltid missar att dricka ordentligt.
Dags för race, håkan stilar lite i rondellen och kör på bakhjulet, funderar på att göra samma sak men ångrar mig då det förmodligen skulle medföra att jag inte fick stopp på min koloss i tid och vinglade ut i gräset och körde omkull. "Stila du Håkan, jag kör ifrån dig på racet" tänker jag...
Starten på warm-up varvet går kanon, förbi bägge tvåtaktarna in i esset men sen tar jag det lugnare, vill ju inte behöva stå och vänta på alla och därmed riskera att däcken blir kalla till racet.
Race starten blir ok, hade tänkt köra förbi Carl & Gustav i starten men de är med bra. Håkan gör som vanligt en kanonstart och är före mig in i esset, lyckas dock få ett bra spår ut och kan köra om Håkan i crossböjen, tydligen så bra att han inte hinner ta mig i inbromsningen till torparn vilket jag hade räknat med.
Försöker haka på Gustav på 125:an men nu kör han fortare än på kvalet så det går inte riktigt. Har troligen valt fel däckstryck bak vid bytet och SV:n sladdar mer än den brukar genom kurvorna, jag håller i så mycket jag vågar och de första 10 varven väntar jag mig att Håkan ska komma och bromsa om mig innan varje kurva, när jag till slut vågar vända mig om för att se hur nära han är ser jag hur avståndet växer ganska snabbt, visar sig att han fått dåligt med bensin och måste fisåka för att ta sig imål (orutinerat Håkan, orutinerat). Lugnad fortsätter jag de sista varven mot målgång lyckligt ovetande om att Torkel hittat rätt spår under racet och fått upp farten, som tur är har jag för stor lucka och han hinner inte ifatt.
I bästa GP anda tar jag ärevarvet i avslappnad stil och vinkar till flaggvakter och fotografer, en pokal och en flaska pommac väntar på mig i depån.
Tar mig till duschen ganska snabbt för att fräscha upp mig och få på mig rena torra kläder, ett val jag ångrar när jag kommer ihåg prisutdelningen och pommacsprutandet på B-racet, jaja för sent nu.
Lämnar tillbaka det lånade skinnstället (stort tack igen), lastar bussen och tittar på 600 racet om vartannat. 1000 racet leds och vinns inte helt oväntat av Watz, flaggas av efter 10 körda varv då Bornemo highsideat imponerande i chikanen.
Väl framme till prisutdelningen tar jag av mig så mycket kläder jag vågar utan att vara anstötande (dvs tröjan) för att kunna ha nåt torrt på mig när det hela är över.
Det hela går dock mycket städat till, efter att vi fått våra pokaler och pommac-flaskor och varketn jag, Carl eller Gustav visar några tecken på att vilja slösa på fin dricka vinkar vi lite tafatt till åskådarna och går ner(min PR-ansvarige har bett mig jobba på mina framträdanden).
Kvällen är över, stort tack till tävlingsledning, alla som frivilliga som gjorde KM:t möjligt och tack till alla förare som gjorde det roligt.
Några av förberedelsererna inför KM:t har sin grund i B-racet förra helgen, en helg som jag på det stora hela är mycket nöjd med, personbästa runt sviestad, bra placeringar och roliga fighter under racen. Krokade dock ihop med #93 Kent under andra kvalet på lördagen och det medförde ju vissa om än inte akuta riktningsarbeten, det kosmetiska får vänta tills i vinter då jag ändå inte tänkt köra och det är små chanser att man misshandlar kåporna på ett par månader.
Och så är markfrigången på traktorn ett problem, fick smeknamnet "skrapkungen" av flaggvakterna under B-racet, fotpinnarna tog strax efter att man börjat fundera på att svänga och när det börjar gå fort tar även ljuddämparen emot.
Vidare till veckan efter B-racet, med hjälp av en far som är snickare och verktyg som oftast ses på byggarbetsplatser så lyckades vi hjälpligt rikta upp fästen och kåpstag, kåporna fick som sagt vänta.
Då återstod bara markfrigången, av någon anledning så sänkte suzuki fotpinnarna på SV650:n med ungefär en centimeter från 03 till 04 och därmed gick markfrigången från dålig till usel.
Nu råkar det vara så att jag har en kompis som har en 03 och då han inte kör lika inspirerat som mig och dessutom är ganska lång så bytte vi fotpinnar, alla nöjda och glada. Och till sist blev det ett highpipe slipon som jag hade liggande som inte nog med att markfrigången förbättrades även väger vesäntligt mindre än katalysatorklossen som de satt på orginal. Dessutom låter det fränare nu men nån effektökning blev det inte.
Tog även och vände på mitt halvslitna bakdäck för att få lite mer gummi på högersidan.
Som grädde på moset fick jag även mina racebelägg, körde B-racet på orginalen vilket funkade ok men saknade det där riktiga bettet man vill ha.
Då så, fram till racedagen.
Lyxade till det med att ta ledigt hela dagen, vill ju vara utsövd och inte riskera att glömma nåt i stressen att packa och lasta. Började med en stadig frukost på tre ostmackor liggandes i soffan samtidigt som jag spelade tv-spel, efter en timme började den där goa pre-race känslan att infinna sig och jag bestämde mig för att det va dags att börja packa.
Hämtade motorcykeln samt en massa onödiga verktyg i garaget, och alla grejer man ska ha utöver detta lastades. Motorcykel, laptimer (laddad och klar), depåstöd (både fram & bak), däckvärmare, hjälm, ryggskena, handskar, stövlar, lite nya kläder att byta om till när man kört klart... check... depåtältet fick jag lämna hemma eftersom det blåste sönder på B-racet.
Helt plötsligt var klockan alldeles för mycket och dessutom började jag bli riktigt hungrig, hålla tidsschemat eller äta... tidsschemat så klart...
Gav mig iväg med dieselcittran, mp3-spelare med talbok och ljuddämpande öronproppar för att bli av med kupeljudet (citroenskåpet väsnas en fasligt massa i motorvägsfart) och samtidigt få känna sig kultiverad utan att behöva läsa, tidseffektivt.
Hade tagit till i överkant på restiden så ett stopp med hetsätning på mc-donalds innan mantorp gick att pressa in utan att äventyra min planerade ankomst till 15:00.
Väl framme (nästan prick 15:00) parkerade jag bredvid n00bsen, tänkte att min enorma erfarenhet (snart en hel säsong) och mitt kunnande kanske kunde komma till pass för de stackars vilsna själarna.
Inte fullt i depån än, ganska tomt faktiskt men det droppar in allteftersom.
Lastade ur motorcykeln, upp på depåstöden och på med värmarna. När jag sen börjar plocka fram resten av grejerna kommer den där obehagskänslan sakta smygande, det är nåt jag inte har fått med... skinnstället!!! det hänger fortfarande i hallen hemma och väntar på att bli nerpackat.
I lätt chock börjar jag planlöst irra runt i depån, till slut tar jag mig för att börja fråga lite försiktigt om det är nån som har ett extra skinnställ med sig, många har extraställ men givetvis hemma...
Till slut pratar jag med Tävlingsledare Alexandra som föreslår att jag kollar med Peppe, han är där med 125junior gänget men platsar inte rikigt in där själv och ska därmed inte köra, han har sitt skinnställ i bussen och efter att ha förklarat hur bra hans AXO racingställ är och att han ogärna skulle se att det händer nåt med det får jag låna det (STORT TACK!), meddelar att om olyckan mot all förmodan skulle vara framme så får jag köpa ett nytt till honom, alternativet för mig hade ju varit att åka till Beviks och köpa ett nytt till mig själv.
Trots skinnställsfadäsen känner jag mig vid gott mod, det lånade skinnstället sitter som ett smäck och med mina modifieringar av SV:n borde jag kunna köra på under minuten!
Hinner med en kopp kaffe innan det är dags för kval (det är viktigt att dricka mycket).
Vinglar ut på kvalet, de nya fotpinnarna gör att det känns som en ny hoj och växelpedalen som jag justerade in på måfå efter bytet sitter alldeles för högt. Känns som det går sakta, inget som skrapar i så jag måste hitta nya referenspunkter med hur mycket jag kan svänga. Några 59

Efter halva kvalet får Björn problem med husabergen och blir stående rykandes vid crossböjen, en liten vilopaus i depån några miuter och sen ut ett par varv till innan kvalet är slut. Alexander provar gräset i esset och kommer som så många före honom fram till att det är ett dåligt spårval.
Johan kommer inte riktigt överens med kvaliten på sin aprillia och missar kvalet helt, dock fit for fight till racet.
3:e bästa tid inte alls långt efter Gustav och Carl på sina racers får man va nöjd med.
Struttar runt i depån mellan kval och race, nu när inte resten av SV-ligan är med och kör så finns en pallplats inom räckhåll.
Pratar lite med Håkan och som vanlig är vårt samtalsämne bromssträcka 690 vs SV. Bort till Mattias en sväng för att prata varvtider, han är inte toknöjd med sina och eftersom både han och jag vet att han kan köra fortare så kan jag inte säga till honom att han körde bra men tror ändå jag svamlar fram nåt som verkar positivt. Fortsätter glida runt och verka så världsvan att jag håller på att missa förarmötet, funderar på att köpa nåt att äta från Café racer när jag inser att vi faktiskt snart ska tävla så jag får kasta i mig en medhavd risifrutti istället, känner hur torr jag är i munnen och bannar mig själv för att jag alltid missar att dricka ordentligt.
Dags för race, håkan stilar lite i rondellen och kör på bakhjulet, funderar på att göra samma sak men ångrar mig då det förmodligen skulle medföra att jag inte fick stopp på min koloss i tid och vinglade ut i gräset och körde omkull. "Stila du Håkan, jag kör ifrån dig på racet" tänker jag...
Starten på warm-up varvet går kanon, förbi bägge tvåtaktarna in i esset men sen tar jag det lugnare, vill ju inte behöva stå och vänta på alla och därmed riskera att däcken blir kalla till racet.
Race starten blir ok, hade tänkt köra förbi Carl & Gustav i starten men de är med bra. Håkan gör som vanligt en kanonstart och är före mig in i esset, lyckas dock få ett bra spår ut och kan köra om Håkan i crossböjen, tydligen så bra att han inte hinner ta mig i inbromsningen till torparn vilket jag hade räknat med.
Försöker haka på Gustav på 125:an men nu kör han fortare än på kvalet så det går inte riktigt. Har troligen valt fel däckstryck bak vid bytet och SV:n sladdar mer än den brukar genom kurvorna, jag håller i så mycket jag vågar och de första 10 varven väntar jag mig att Håkan ska komma och bromsa om mig innan varje kurva, när jag till slut vågar vända mig om för att se hur nära han är ser jag hur avståndet växer ganska snabbt, visar sig att han fått dåligt med bensin och måste fisåka för att ta sig imål (orutinerat Håkan, orutinerat). Lugnad fortsätter jag de sista varven mot målgång lyckligt ovetande om att Torkel hittat rätt spår under racet och fått upp farten, som tur är har jag för stor lucka och han hinner inte ifatt.
I bästa GP anda tar jag ärevarvet i avslappnad stil och vinkar till flaggvakter och fotografer, en pokal och en flaska pommac väntar på mig i depån.
Tar mig till duschen ganska snabbt för att fräscha upp mig och få på mig rena torra kläder, ett val jag ångrar när jag kommer ihåg prisutdelningen och pommacsprutandet på B-racet, jaja för sent nu.
Lämnar tillbaka det lånade skinnstället (stort tack igen), lastar bussen och tittar på 600 racet om vartannat. 1000 racet leds och vinns inte helt oväntat av Watz, flaggas av efter 10 körda varv då Bornemo highsideat imponerande i chikanen.
Väl framme till prisutdelningen tar jag av mig så mycket kläder jag vågar utan att vara anstötande (dvs tröjan) för att kunna ha nåt torrt på mig när det hela är över.
Det hela går dock mycket städat till, efter att vi fått våra pokaler och pommac-flaskor och varketn jag, Carl eller Gustav visar några tecken på att vilja slösa på fin dricka vinkar vi lite tafatt till åskådarna och går ner(min PR-ansvarige har bett mig jobba på mina framträdanden).
Kvällen är över, stort tack till tävlingsledning, alla som frivilliga som gjorde KM:t möjligt och tack till alla förare som gjorde det roligt.
Last edited: