Årets höjdpunkt avklarad och det var ännu bättre än senast. 
Först ett stort tack till LMS och alla eldsjälar som gör det möjligt för alla förare att få uppleva allt det innebär med en racehelg.
Alx, Gustav, Pelle, Ann-Sofie, Håkan, Peter, Kobbe, Hampus och alla andra som jag inte vet namnen på.
Hela helgen flöt på med väldigt få problem och med ett fantastiskt generöst tidsschema som verkligen sög musten ur en otränad familjefar...
Nåväl, det blir ingen Mattiasrapport men vi gör ett försök.
Uppladdning.
Som alla riktiga idrottsmän tog jag hand om min kropp inför urladdningen genom att försöka sova så lite som möjligt eftersom jag lackade kåpor, fixade fotpinnar och fixade med allt annat som ska göras. Rinnande klarlack på de nya kåporna kl 02:30 kan få en vuxen man att få tårar i ögonen av andra orsaker än bristen på ventilation. Resultatet blev dock helt ok, även om jag personligen nog gillar den svarta versionen bäst.
För den totala racehelgsupplevelsen ska såklart fredagsträningen klämmas in vilket innebär avfärd på torsdagen. Efter dagis och skollämning åkte jag till garaget och fixade det sista på hoejn för att sedan packa vanen med alla nödvändigheter för färd till Teddy och komplettering med hans hoj och saker.
Frågan är om två vuxna män kan vara mer lika två fnittriga tonårsflickor än två trebarnfäder som får "permission" för att leka med motorcyklar en hel helg.
Teddys Aprilian fick dock utstå mycket spott och spe under packning och resans första del. Tjock, trött och ful var väl de snällaste sakerna som konstaterades.
Ankomst till Sviestad vid 21:30 och vi smäller upp vårat luxulösa depåtält från Clas Ohlson.
Det blåser nästan bort redan på första försöket. Lite samkväm med Stellan, Sleven och Peter som ger oss glada tillrop.
Min hylsnyckelsats går sönder så jag får börja med att sortera den.
Teddy slår upp sitt tält bakom race office och jag däckar på madrassen bak i bordellvanen. Underbart med sömn.
Fredagsträning.
En spänd förväntan som blandas med den vanliga ångesten trots att det bara är träning. Varmkörning först 08:30 till allas stora besvikelse.
Åker ut och det känns ganska bra men jag är fysiskt trött och tar dessutom i alldeles för mycket vilket innebär att jag får kramp/stumnar i underarmarna och orkar bara köra tio varv med ett bästa varv på 1.05.17. Just underarmsproblemen kommer visa sig bli återkommande under hela helgen.
Till andra passet har någon, mekanikern fick sparken, lyckats ha tändningen på vilket inneburit att batteriet dragits ur och hojen vill inte starta som den ska vilket innebär att jag får stå över det 35 minuter långa passet.
Förutom körningen och den sociala samvaron är maten viktig för mig och Teddy. Till lunch kör vi en kabanossgryta och potatis. Underbart med mat.
Teddy fixar och putsar hela tiden på sin Aprilia. Själv tankar jag, laddar batteriet och putsar lite på lacken i värsta Rookie1000 stil, dock kränger jag inga däck...
Till det trejde passet var hojen fit for fight igen men mina underarmar är märkligt dränerade på all sorts energi. Jag kör nio varv och tar mig in i depån för att vila lite. När jag sedan ger mig ut igen är all känsel borta och det är en märklig känsla där jag upplever det som om någon annan kör hojen. Oerhört obehagligt så jag åker in igen. 1.05.469 blir den minst långsamma tiden.
Kvällen går som vanligt i häcklandets tecken. Sege och Mattias dyker dessutom upp för att sätta färg på kvällen. Tyvärr visar sig det lånade tältet från sin sämsta sida eftersom det regnar in och det gör det rejält när vi är inne i Linköping och besöker Biltema och handlar mat. När vi kommer tillbaka är allt dyngsurt, verktyg, skinnställ och hojarna. Fantastiskt.
Natten spenderas således i vanen med kupévärmaren på fullt spett och diverse fuktiga, svettiga skinnställ som doftar gott.
Lördag
Sömnskulden betalas av hyfsat under natten och jag känenr mig fit for fight efter en kopp the, yoghurt och annat. Varmkörning genomfördes som beställt kl 08:00. Beställaren är som väntat lika oförskämd som vanligt och komme rinte ens ut för att snooza oss. Dock hör man i depån hur glada alla är för att de fick sig en dos riktig racehelg.
Ut till första kvalet och jag känner mig lite stel och trött. Jag försöker sätta en sjysst fart ganska direkt för att inte stumna helt innan passet är slut. Jag tar dock slut på passet själv innan det är slut eftersom jag vid en missad nedväxling, pga en stum kopplingshand, in i Torparn väler att köra rakt fram. Att försöka bromsa in en hoj på halt gräs kan dock bara resultera i en tur på arslet. Hojen klarar sig alldeles utmärkt och det enda som händer är att ena fotpinnen böjs och det blir en liten spricka i lacken.
Med skammens rodnad på kinderna åker jag kärra in till depån.
Jag har sjätte startplats efter att ha kört 1.04.789 vilekt är ungefär som mitt personbästa.
Efter lite fixa med fotpinne och annat så är det illa kvickt dags för kval 2. Jag känner att styret inte är riktigt rakt, missade antagligen att justera höger styrhalva efter kraschen, men bestämmer mig för att köra så hårt jag vågar under fyra-fem varv för att se hur jag känner mig i armarna. Det känns ganska bra och jag kör in i depån med stumma armarn. När jag ser att jag sänkt mig till nya personbästat 1.04.476 tackar jag för mig eftersom jag med stumma armar inte skulle kunna köra fortare.
Tiden fram till race justerar jag kopplingshandtag och styrhalvor för att om möjligt kunna minska kramptendenserna.
Teddy och de andra i RS250-gänget ligger alla inom samma sekund vilket borgar för att det blir en bra fight dem emellan. För egen del är det SV650 killarna som jag får sikta in mig på.
Race.
Efter en del förseningar i racet innan är vi lite oförberedda när Håkan brummar förbi och säger att utsläppet har börjat. Raskt av med däckvärmare och annat så rullar vi ut när de andra ställer upp för warm-up varv. Det blir till att starta warm up från depån och direkt till startplattan.
Min tanke var att föröska få till en bra start och kanske kunna haka på Magnus K på SV:n.
Så fel man kan ha. Jag gör min kanske sämsta start någonsin och är trettonde in i Esset och sextonde ut eftersom jag kör på tvåan och inte ettan. Helt jävla uselt.
En del förare tar jag på ren effekt på rakan och jag börjar så sakteliga ta in på klungan med Håkan, Marcus och Jocke. Efter några varv blir det en riktigt rolig fight där Håkan bromsar monstersent på sin KTM. På bilden nedan är jag förbi både Håkan och Jocke men Håkan kontrade tillbaka och tog mig på yttern in i nya sektionen vilket tvingar mig att slå av och släpper Håkan igen. Varvet efter tar jag mig förbi och börjar jaga ifatt Marcus på den vita SV650n.
Jag har lite tur med en varvning och kan ta mig förbi Marcus och kommer in som sexa i klassen.
Usel start och att jag är alldeles för feg i omkörningarna är smolk i glädjebägaren men det var ett riktigt roligt race med många omkörningar. 1.04.918 är ok men inte mer.
Sleven dominerade racet med de pigga 125R killarna Dennis WIlje och Nicklas Krey samt Stellan Hedlund i släptåg. Magnu K var det inte mycket att göra ngt åt när jag gav bort tio sekunder på första varvet plus att han kör sin gunghäst på ett imponerande sätt.
Kvällen spenderas med mat, MotoGP och 250 kval samt Mattias underbart syniska kommentarer. Kastar mig i vanen ganska tidigt och sover som en gubbe med värkande kropp kan göra.
Söndag
Tar lite sovmorgon och försöker vila armarna så mycket som det är möjligt men de känns stumma och värker.
Under det första passet känns körningen ok men jag blir stum nästan direkt och kör bara 1.05.356 som bäst.
Till lunch äter vi en kulinarisk hamburgare och cola som de idrottsmän vi är. Går och lägger mig och vilar lite i vanen för att om möjligt ge armarna en chans att återhämta sig.
Får dessutom lite massage och det känns något bättre.
Det andra kvalpasset är längre och jag tänker mig att jag köra tio varv för att sedan ta 10 minuters vila och sedan köra sista 10 minuterna. Det går helt ok men armarna kroknar lika fort igen. Jag går in i depån och vilar så gott det går för att sedan prova igen men det känns direkt att det är i det närmaste livsfarlig att köra när man inte kan bromsa eller koppla ner ordentligt så jag ger upp.
1.05.209 och åttonde startruta då både Jocke och Marcus kör snabbare än mig gör väl ingen glad.
Race.
Innan racet hänger regnet i luften och det förvirrar en del som ni ser. SJälv kör jag slicks som enda alternativ.
Hinner ut i tid till både sighting och warm up varv. Har bara ett mål för dagen och det är att göra en mindre usel start än i går och sedan köra så länge som jag orkar.
Jag kommer iväg bra från linjen och tänker att det här kan nog fungera men såkklart slirar jag inte hela ettan ut och tvingas ta omtag med kopplingen vilket gör att jag gör en start som är lite bättre än lördagen men inte imponerande på ngt vis. Jag känenr mig dock mycket aggressivare och mer bestämd i omkörningarna och jag är ganska snabbt uppe på femteplatsen på varv fem. Jag känner dock hur armarna blir stelare och stelare. I min iver att hänag på Stellan Hedlund som låg fyra så bromsar jag på mig in i den nya sektionen och både Marcus och Håkan kan ta sig förbi igen.
När sedan hojen börjar gå 10 grader varmare än vad den ska samt att den låter annorlunda när jag kör i crossböjen så väljer jag att svänga av och bryta. Lite fegt eftersom jag kände att jag var snabbare än både Håkan och Marcus men samtidigt har jag ingen lust att komma hem med trasig hoj eller kropp. 1.04.746 blir bästa tiden på racet och jag ser slutet från sidan.
Sleven dominerar fältet igen och Magnus K imponerar stort på sin gunghäst till SV650. Stark kört av bägge två.
Teddy kör som vanligt snabbare och snabbare och sätter såklart snabbaste varv av RS250-förarna men det bästa är att han konstaterar att det är rääser han ska köra. Jag eldar såklart på säljplanerna även om han kommer förnedra mig på sin RS250R nästa år.
Vi har ett depåområde värdigt Jorpes och Mozzberk när vi lastar. När vi ska fälla ihop tältet tar vi såklart hjälp av en expert, dvs en Rookie1000 förare. Det går galant med experthjälp.
Vi kikar på Rookie1000 innan vi åker hem. Otroligt imponerande körning av otto som verkligen dominerade hela helgen - SBK nästa.
Flera som imponerade såklart i alla klasser men Otto var grymt snabb.
På vägen hem smids det planer på McDonalds i Klinga. Sege och Mattias gör oss sällskap och båtförsäljningsplaner diskuteras.
Som sagt en riktig toppenhelg och jag lider av kraftig Post Traumatic Race Disorder....
Väl mött nästa år alla trevliga RR-förare, Teddy, Sleven, Mattias, Kobbe, Alx, Benny, Stellan, sege, Magnus K, Jocke, Watz, Kihlander,Marcus, Henrik, Perra, Peter, Mange och alla andra.
Racebilderna från Magnus K och de andra av undertecknad.

Först ett stort tack till LMS och alla eldsjälar som gör det möjligt för alla förare att få uppleva allt det innebär med en racehelg.
Alx, Gustav, Pelle, Ann-Sofie, Håkan, Peter, Kobbe, Hampus och alla andra som jag inte vet namnen på.

Hela helgen flöt på med väldigt få problem och med ett fantastiskt generöst tidsschema som verkligen sög musten ur en otränad familjefar...
Nåväl, det blir ingen Mattiasrapport men vi gör ett försök.
Uppladdning.
Som alla riktiga idrottsmän tog jag hand om min kropp inför urladdningen genom att försöka sova så lite som möjligt eftersom jag lackade kåpor, fixade fotpinnar och fixade med allt annat som ska göras. Rinnande klarlack på de nya kåporna kl 02:30 kan få en vuxen man att få tårar i ögonen av andra orsaker än bristen på ventilation. Resultatet blev dock helt ok, även om jag personligen nog gillar den svarta versionen bäst.

För den totala racehelgsupplevelsen ska såklart fredagsträningen klämmas in vilket innebär avfärd på torsdagen. Efter dagis och skollämning åkte jag till garaget och fixade det sista på hoejn för att sedan packa vanen med alla nödvändigheter för färd till Teddy och komplettering med hans hoj och saker.
Frågan är om två vuxna män kan vara mer lika två fnittriga tonårsflickor än två trebarnfäder som får "permission" för att leka med motorcyklar en hel helg.
Teddys Aprilian fick dock utstå mycket spott och spe under packning och resans första del. Tjock, trött och ful var väl de snällaste sakerna som konstaterades.
Ankomst till Sviestad vid 21:30 och vi smäller upp vårat luxulösa depåtält från Clas Ohlson.
Det blåser nästan bort redan på första försöket. Lite samkväm med Stellan, Sleven och Peter som ger oss glada tillrop.
Min hylsnyckelsats går sönder så jag får börja med att sortera den.

Teddy slår upp sitt tält bakom race office och jag däckar på madrassen bak i bordellvanen. Underbart med sömn.
Fredagsträning.
En spänd förväntan som blandas med den vanliga ångesten trots att det bara är träning. Varmkörning först 08:30 till allas stora besvikelse.
Åker ut och det känns ganska bra men jag är fysiskt trött och tar dessutom i alldeles för mycket vilket innebär att jag får kramp/stumnar i underarmarna och orkar bara köra tio varv med ett bästa varv på 1.05.17. Just underarmsproblemen kommer visa sig bli återkommande under hela helgen.
Till andra passet har någon, mekanikern fick sparken, lyckats ha tändningen på vilket inneburit att batteriet dragits ur och hojen vill inte starta som den ska vilket innebär att jag får stå över det 35 minuter långa passet.
Förutom körningen och den sociala samvaron är maten viktig för mig och Teddy. Till lunch kör vi en kabanossgryta och potatis. Underbart med mat.
Teddy fixar och putsar hela tiden på sin Aprilia. Själv tankar jag, laddar batteriet och putsar lite på lacken i värsta Rookie1000 stil, dock kränger jag inga däck...

Till det trejde passet var hojen fit for fight igen men mina underarmar är märkligt dränerade på all sorts energi. Jag kör nio varv och tar mig in i depån för att vila lite. När jag sedan ger mig ut igen är all känsel borta och det är en märklig känsla där jag upplever det som om någon annan kör hojen. Oerhört obehagligt så jag åker in igen. 1.05.469 blir den minst långsamma tiden.
Kvällen går som vanligt i häcklandets tecken. Sege och Mattias dyker dessutom upp för att sätta färg på kvällen. Tyvärr visar sig det lånade tältet från sin sämsta sida eftersom det regnar in och det gör det rejält när vi är inne i Linköping och besöker Biltema och handlar mat. När vi kommer tillbaka är allt dyngsurt, verktyg, skinnställ och hojarna. Fantastiskt.
Natten spenderas således i vanen med kupévärmaren på fullt spett och diverse fuktiga, svettiga skinnställ som doftar gott.
Lördag
Sömnskulden betalas av hyfsat under natten och jag känenr mig fit for fight efter en kopp the, yoghurt och annat. Varmkörning genomfördes som beställt kl 08:00. Beställaren är som väntat lika oförskämd som vanligt och komme rinte ens ut för att snooza oss. Dock hör man i depån hur glada alla är för att de fick sig en dos riktig racehelg.
Ut till första kvalet och jag känner mig lite stel och trött. Jag försöker sätta en sjysst fart ganska direkt för att inte stumna helt innan passet är slut. Jag tar dock slut på passet själv innan det är slut eftersom jag vid en missad nedväxling, pga en stum kopplingshand, in i Torparn väler att köra rakt fram. Att försöka bromsa in en hoj på halt gräs kan dock bara resultera i en tur på arslet. Hojen klarar sig alldeles utmärkt och det enda som händer är att ena fotpinnen böjs och det blir en liten spricka i lacken.
Med skammens rodnad på kinderna åker jag kärra in till depån.
Jag har sjätte startplats efter att ha kört 1.04.789 vilekt är ungefär som mitt personbästa.
Efter lite fixa med fotpinne och annat så är det illa kvickt dags för kval 2. Jag känner att styret inte är riktigt rakt, missade antagligen att justera höger styrhalva efter kraschen, men bestämmer mig för att köra så hårt jag vågar under fyra-fem varv för att se hur jag känner mig i armarna. Det känns ganska bra och jag kör in i depån med stumma armarn. När jag ser att jag sänkt mig till nya personbästat 1.04.476 tackar jag för mig eftersom jag med stumma armar inte skulle kunna köra fortare.
Tiden fram till race justerar jag kopplingshandtag och styrhalvor för att om möjligt kunna minska kramptendenserna.
Teddy och de andra i RS250-gänget ligger alla inom samma sekund vilket borgar för att det blir en bra fight dem emellan. För egen del är det SV650 killarna som jag får sikta in mig på.
Race.
Efter en del förseningar i racet innan är vi lite oförberedda när Håkan brummar förbi och säger att utsläppet har börjat. Raskt av med däckvärmare och annat så rullar vi ut när de andra ställer upp för warm-up varv. Det blir till att starta warm up från depån och direkt till startplattan.
Min tanke var att föröska få till en bra start och kanske kunna haka på Magnus K på SV:n.
Så fel man kan ha. Jag gör min kanske sämsta start någonsin och är trettonde in i Esset och sextonde ut eftersom jag kör på tvåan och inte ettan. Helt jävla uselt.

En del förare tar jag på ren effekt på rakan och jag börjar så sakteliga ta in på klungan med Håkan, Marcus och Jocke. Efter några varv blir det en riktigt rolig fight där Håkan bromsar monstersent på sin KTM. På bilden nedan är jag förbi både Håkan och Jocke men Håkan kontrade tillbaka och tog mig på yttern in i nya sektionen vilket tvingar mig att slå av och släpper Håkan igen. Varvet efter tar jag mig förbi och börjar jaga ifatt Marcus på den vita SV650n.

Jag har lite tur med en varvning och kan ta mig förbi Marcus och kommer in som sexa i klassen.
Usel start och att jag är alldeles för feg i omkörningarna är smolk i glädjebägaren men det var ett riktigt roligt race med många omkörningar. 1.04.918 är ok men inte mer.
Sleven dominerade racet med de pigga 125R killarna Dennis WIlje och Nicklas Krey samt Stellan Hedlund i släptåg. Magnu K var det inte mycket att göra ngt åt när jag gav bort tio sekunder på första varvet plus att han kör sin gunghäst på ett imponerande sätt.
Kvällen spenderas med mat, MotoGP och 250 kval samt Mattias underbart syniska kommentarer. Kastar mig i vanen ganska tidigt och sover som en gubbe med värkande kropp kan göra.
Söndag
Tar lite sovmorgon och försöker vila armarna så mycket som det är möjligt men de känns stumma och värker.
Under det första passet känns körningen ok men jag blir stum nästan direkt och kör bara 1.05.356 som bäst.
Till lunch äter vi en kulinarisk hamburgare och cola som de idrottsmän vi är. Går och lägger mig och vilar lite i vanen för att om möjligt ge armarna en chans att återhämta sig.
Får dessutom lite massage och det känns något bättre.
Det andra kvalpasset är längre och jag tänker mig att jag köra tio varv för att sedan ta 10 minuters vila och sedan köra sista 10 minuterna. Det går helt ok men armarna kroknar lika fort igen. Jag går in i depån och vilar så gott det går för att sedan prova igen men det känns direkt att det är i det närmaste livsfarlig att köra när man inte kan bromsa eller koppla ner ordentligt så jag ger upp.
1.05.209 och åttonde startruta då både Jocke och Marcus kör snabbare än mig gör väl ingen glad.
Race.
Innan racet hänger regnet i luften och det förvirrar en del som ni ser. SJälv kör jag slicks som enda alternativ.

Hinner ut i tid till både sighting och warm up varv. Har bara ett mål för dagen och det är att göra en mindre usel start än i går och sedan köra så länge som jag orkar.
Jag kommer iväg bra från linjen och tänker att det här kan nog fungera men såkklart slirar jag inte hela ettan ut och tvingas ta omtag med kopplingen vilket gör att jag gör en start som är lite bättre än lördagen men inte imponerande på ngt vis. Jag känenr mig dock mycket aggressivare och mer bestämd i omkörningarna och jag är ganska snabbt uppe på femteplatsen på varv fem. Jag känner dock hur armarna blir stelare och stelare. I min iver att hänag på Stellan Hedlund som låg fyra så bromsar jag på mig in i den nya sektionen och både Marcus och Håkan kan ta sig förbi igen.
När sedan hojen börjar gå 10 grader varmare än vad den ska samt att den låter annorlunda när jag kör i crossböjen så väljer jag att svänga av och bryta. Lite fegt eftersom jag kände att jag var snabbare än både Håkan och Marcus men samtidigt har jag ingen lust att komma hem med trasig hoj eller kropp. 1.04.746 blir bästa tiden på racet och jag ser slutet från sidan.
Sleven dominerar fältet igen och Magnus K imponerar stort på sin gunghäst till SV650. Stark kört av bägge två.
Teddy kör som vanligt snabbare och snabbare och sätter såklart snabbaste varv av RS250-förarna men det bästa är att han konstaterar att det är rääser han ska köra. Jag eldar såklart på säljplanerna även om han kommer förnedra mig på sin RS250R nästa år.
Vi har ett depåområde värdigt Jorpes och Mozzberk när vi lastar. När vi ska fälla ihop tältet tar vi såklart hjälp av en expert, dvs en Rookie1000 förare. Det går galant med experthjälp.

Vi kikar på Rookie1000 innan vi åker hem. Otroligt imponerande körning av otto som verkligen dominerade hela helgen - SBK nästa.

Flera som imponerade såklart i alla klasser men Otto var grymt snabb.
På vägen hem smids det planer på McDonalds i Klinga. Sege och Mattias gör oss sällskap och båtförsäljningsplaner diskuteras.
Som sagt en riktig toppenhelg och jag lider av kraftig Post Traumatic Race Disorder....
Väl mött nästa år alla trevliga RR-förare, Teddy, Sleven, Mattias, Kobbe, Alx, Benny, Stellan, sege, Magnus K, Jocke, Watz, Kihlander,Marcus, Henrik, Perra, Peter, Mange och alla andra.
Racebilderna från Magnus K och de andra av undertecknad.
Last edited: