I vanlig ordning så tror jag att någon är intresserad av vad man skriver.
Söndagens B-race hade efter den lyckade tisdagsträningen potential att bli rolig för min del då jag tyckte att jag kunde hänga med de som var betydligt snabbare än mig på SM:et, Racerpeller och Teddy tex. Jag hade dessutom börjat få förtroende för Esset igen vilket skulle visa sig ödesdigert.
Ako hade lånat ut sin extremt lyxiga rejsbuss och inte nog med det utan han var chaufför, teamchef och chefsmekaniker. Inte illa pinkat tycker jag. Teamet utökades dessutom med min äldre bror som mekaniker. Nu skulle man kunna koncentrera sig på körningen....eller?
Ut till första passet med en varmkörd, fungerande hoj. Varma däck och sugen på att köra. Ut ur depån börjar hojen gå pissigt som tusen och jag kommer till Esset där jag tvingas stanna på en avfartsväg. Soppastrul är min första tanke eftersom jag fått det felet tidigare. Nu visade det sig att den nya fina mjuka soppaslangen kommit i kläm och således fick inte mototrn tillräckligt med soppa. Hojen är extremt svårstartad efter en soppatorsk så det tar en stund innan den startar igen. Eftersom konditionen inte är vad den borde vara så flåsar jag som en blåsbälg och tänker köra in i depån när jag passeras av Torkel på rakan. Då bestämmer jag mig för att haka på honom för att få flyt i körningen. Inte smart. Självklart laddar jag lite för mycket för de kalla däcken och jag kanar snyggt och prydligt ut i gräset i högern ut ur Esset.
Åsna är bara förnamnet. :kocko
Blir lite kallt att stå och vänta på att passet ska ta slut -varför är alltid passen så långa när man väntar och så korta när man kör?
Oscar kör synbart fortast och Racerpelle ser grymt snabb ut i Esset.
Lyckades köra ett varv med tiden 6.17.
Till andra passet är allting fixat och jag kan ju i varje fall inte köra långsammare....
Planen var att köra hela passet för att få bantid men efter en stund börjar det stänka på kåpglaset. Det blir inte värre så jag kör ett par varv till men när tempmätaren börjar bete sig underlig kör jag in i depån. Teamet kollar kylarnivån och den är för låg. Mer vatten i kylaren och ut igen eftersom tempen kom tillbaka. Det blev dock inte så långt eftersom jag fick en grym sladd/highsider
ut ur Esset som jag precis klarar av hängandes över tanken och med benen överallt utom på fotpinnarna, kändes så i varje fall. I Torparn sladdar det trots krypfart så jag kör in i depå.
Det visar sig att den inre o-ringen till ena cylindern av någon anledning gått av vilket medfört att kylvattnet blivit för varmt och tryckt ut vatten till uppsamlingskärlet som på min hoj sitter i ramens högra sida. Därfrån hade det runnit ner, troligen när jag svängt höger och för att det var en ganska stor mängd vatten, och till slut hamnat på bakdäcket.
Nya o-ringar i och varmkörning igen. Hade i varje fall kapat 0.8 sekunder från min tidigare bästa varvtid på Sviestad, inte särskilt imponerande 1.01.718 och femtonde startplats.
Till race fick jag tips av Fredde Watz som gick ut på att jag skulle gasa mer....låter ganska logiskt så det var bara att genomföra det på race då...
Hade Torkel på min högra sida i starten och tänkte att jag inte kan ta stryk av denne sympatiske man. Får till en bra start och tar direkt ett par placeringar. Racerpelle får en dassig start så jag tänker föärsöka få rygg på honom men jag får alldeles för dålig fart ut på rakan. Tappar en lucka till framförvarande under ett par varv när plötsligt Titum tar sig förbi i inbromsningen till Esset. På samma varv tar sig Torkel om med en supersen inbromsning i Bergskurvan. Nu var det fight och jag passerar först Titum och sedan Torkel på rakan. Resten av loppet så körde jag om Titum på rakan och han bromsade om mig in i Esset, det är inte min favoritkurva numer...
Dessutom är framgaffeln inte i bästa skick så jag får otroliga studs i Sviestadsböjen. Misstänker att ojenivån/kvalitén är helt och helskotta.
Otroligt kul att ha någon att fightas med och jag var ganska säker på att jag ska ta honom eftersom min hoj är så överlägsen på rakan att han aldrig klarat att ta mig innan start och mål. På näst sista varvet är jag dock alldeles för snäll vid en varvning (Kändes underligt att varva folk när man själv blir varvad.) som gör att Titum har ett mycket större försprång ut på rakan än vanligt. Tidigare har jag lyckats ta honom innan högfartsknicken men nu är mitt enda alternativ att bromsa mig förbi honom och hans lilla 125Racer. Jag håller stumt tills jag ser att han börjar bromsa då jag går upp på innern och är förbi men då släpper han upp bromsen och vi går båda in i Bergskurvan i bredd då jag fegar och vill undvika en krock och Titum kan lägga in framför mitt framhjul med ytterst liten marginal. Målflagg och ett avklarat lopp kändes bra för min del.
Summa summarun så han jag med klantmek, lowsider, förarmisstag, maskinfel, highsider, personbästa och ett roligt rejs med målflagg. Inte illa pinkat även om varvtiderna var under all kritik.
Oscar körde otroligt snyggt och bra hela helgen och jag ser en fin framtid i 250R för honom!
Ullis kör stenhårt och fort som tusan men det visste vi ju sedan gammalt.
Stor eloge till LMS för ett ytterst trevligt arrangemang - tycker fler klubbar borde ta efter till nästa år.
Stor eloge till förarna för det var otroligt lite avkörningar i alla klassser.
Tack till Johan och Ako för all hjälp.
Söndagens B-race hade efter den lyckade tisdagsträningen potential att bli rolig för min del då jag tyckte att jag kunde hänga med de som var betydligt snabbare än mig på SM:et, Racerpeller och Teddy tex. Jag hade dessutom börjat få förtroende för Esset igen vilket skulle visa sig ödesdigert.
Ako hade lånat ut sin extremt lyxiga rejsbuss och inte nog med det utan han var chaufför, teamchef och chefsmekaniker. Inte illa pinkat tycker jag. Teamet utökades dessutom med min äldre bror som mekaniker. Nu skulle man kunna koncentrera sig på körningen....eller?
Ut till första passet med en varmkörd, fungerande hoj. Varma däck och sugen på att köra. Ut ur depån börjar hojen gå pissigt som tusen och jag kommer till Esset där jag tvingas stanna på en avfartsväg. Soppastrul är min första tanke eftersom jag fått det felet tidigare. Nu visade det sig att den nya fina mjuka soppaslangen kommit i kläm och således fick inte mototrn tillräckligt med soppa. Hojen är extremt svårstartad efter en soppatorsk så det tar en stund innan den startar igen. Eftersom konditionen inte är vad den borde vara så flåsar jag som en blåsbälg och tänker köra in i depån när jag passeras av Torkel på rakan. Då bestämmer jag mig för att haka på honom för att få flyt i körningen. Inte smart. Självklart laddar jag lite för mycket för de kalla däcken och jag kanar snyggt och prydligt ut i gräset i högern ut ur Esset.
Åsna är bara förnamnet. :kocko
Blir lite kallt att stå och vänta på att passet ska ta slut -varför är alltid passen så långa när man väntar och så korta när man kör?
Oscar kör synbart fortast och Racerpelle ser grymt snabb ut i Esset.
Lyckades köra ett varv med tiden 6.17.
Till andra passet är allting fixat och jag kan ju i varje fall inte köra långsammare....
Planen var att köra hela passet för att få bantid men efter en stund börjar det stänka på kåpglaset. Det blir inte värre så jag kör ett par varv till men när tempmätaren börjar bete sig underlig kör jag in i depån. Teamet kollar kylarnivån och den är för låg. Mer vatten i kylaren och ut igen eftersom tempen kom tillbaka. Det blev dock inte så långt eftersom jag fick en grym sladd/highsider
ut ur Esset som jag precis klarar av hängandes över tanken och med benen överallt utom på fotpinnarna, kändes så i varje fall. I Torparn sladdar det trots krypfart så jag kör in i depå.Det visar sig att den inre o-ringen till ena cylindern av någon anledning gått av vilket medfört att kylvattnet blivit för varmt och tryckt ut vatten till uppsamlingskärlet som på min hoj sitter i ramens högra sida. Därfrån hade det runnit ner, troligen när jag svängt höger och för att det var en ganska stor mängd vatten, och till slut hamnat på bakdäcket.
Nya o-ringar i och varmkörning igen. Hade i varje fall kapat 0.8 sekunder från min tidigare bästa varvtid på Sviestad, inte särskilt imponerande 1.01.718 och femtonde startplats.
Till race fick jag tips av Fredde Watz som gick ut på att jag skulle gasa mer....låter ganska logiskt så det var bara att genomföra det på race då...
Hade Torkel på min högra sida i starten och tänkte att jag inte kan ta stryk av denne sympatiske man. Får till en bra start och tar direkt ett par placeringar. Racerpelle får en dassig start så jag tänker föärsöka få rygg på honom men jag får alldeles för dålig fart ut på rakan. Tappar en lucka till framförvarande under ett par varv när plötsligt Titum tar sig förbi i inbromsningen till Esset. På samma varv tar sig Torkel om med en supersen inbromsning i Bergskurvan. Nu var det fight och jag passerar först Titum och sedan Torkel på rakan. Resten av loppet så körde jag om Titum på rakan och han bromsade om mig in i Esset, det är inte min favoritkurva numer...
Dessutom är framgaffeln inte i bästa skick så jag får otroliga studs i Sviestadsböjen. Misstänker att ojenivån/kvalitén är helt och helskotta.
Otroligt kul att ha någon att fightas med och jag var ganska säker på att jag ska ta honom eftersom min hoj är så överlägsen på rakan att han aldrig klarat att ta mig innan start och mål. På näst sista varvet är jag dock alldeles för snäll vid en varvning (Kändes underligt att varva folk när man själv blir varvad.) som gör att Titum har ett mycket större försprång ut på rakan än vanligt. Tidigare har jag lyckats ta honom innan högfartsknicken men nu är mitt enda alternativ att bromsa mig förbi honom och hans lilla 125Racer. Jag håller stumt tills jag ser att han börjar bromsa då jag går upp på innern och är förbi men då släpper han upp bromsen och vi går båda in i Bergskurvan i bredd då jag fegar och vill undvika en krock och Titum kan lägga in framför mitt framhjul med ytterst liten marginal. Målflagg och ett avklarat lopp kändes bra för min del.
Summa summarun så han jag med klantmek, lowsider, förarmisstag, maskinfel, highsider, personbästa och ett roligt rejs med målflagg. Inte illa pinkat även om varvtiderna var under all kritik.
Oscar körde otroligt snyggt och bra hela helgen och jag ser en fin framtid i 250R för honom!
Ullis kör stenhårt och fort som tusan men det visste vi ju sedan gammalt.
Stor eloge till LMS för ett ytterst trevligt arrangemang - tycker fler klubbar borde ta efter till nästa år.
Stor eloge till förarna för det var otroligt lite avkörningar i alla klassser.
Tack till Johan och Ako för all hjälp.
Last edited: