Racerapport. Hur man hinner med allt på en dag.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I vanlig ordning så tror jag att någon är intresserad av vad man skriver. :tomten
Söndagens B-race hade efter den lyckade tisdagsträningen potential att bli rolig för min del då jag tyckte att jag kunde hänga med de som var betydligt snabbare än mig på SM:et, Racerpeller och Teddy tex. Jag hade dessutom börjat få förtroende för Esset igen vilket skulle visa sig ödesdigert.

Ako hade lånat ut sin extremt lyxiga rejsbuss och inte nog med det utan han var chaufför, teamchef och chefsmekaniker. Inte illa pinkat tycker jag. Teamet utökades dessutom med min äldre bror som mekaniker. Nu skulle man kunna koncentrera sig på körningen....eller?

Ut till första passet med en varmkörd, fungerande hoj. Varma däck och sugen på att köra. Ut ur depån börjar hojen gå pissigt som tusen och jag kommer till Esset där jag tvingas stanna på en avfartsväg. Soppastrul är min första tanke eftersom jag fått det felet tidigare. Nu visade det sig att den nya fina mjuka soppaslangen kommit i kläm och således fick inte mototrn tillräckligt med soppa. Hojen är extremt svårstartad efter en soppatorsk så det tar en stund innan den startar igen. Eftersom konditionen inte är vad den borde vara så flåsar jag som en blåsbälg och tänker köra in i depån när jag passeras av Torkel på rakan. Då bestämmer jag mig för att haka på honom för att få flyt i körningen. Inte smart. Självklart laddar jag lite för mycket för de kalla däcken och jag kanar snyggt och prydligt ut i gräset i högern ut ur Esset.
Åsna är bara förnamnet. :kocko
Blir lite kallt att stå och vänta på att passet ska ta slut -varför är alltid passen så långa när man väntar och så korta när man kör?
Oscar kör synbart fortast och Racerpelle ser grymt snabb ut i Esset.
Lyckades köra ett varv med tiden 6.17. :brinnerup

Till andra passet är allting fixat och jag kan ju i varje fall inte köra långsammare....
Planen var att köra hela passet för att få bantid men efter en stund börjar det stänka på kåpglaset. Det blir inte värre så jag kör ett par varv till men när tempmätaren börjar bete sig underlig kör jag in i depån. Teamet kollar kylarnivån och den är för låg. Mer vatten i kylaren och ut igen eftersom tempen kom tillbaka. Det blev dock inte så långt eftersom jag fick en grym sladd/highsider :skrämd ut ur Esset som jag precis klarar av hängandes över tanken och med benen överallt utom på fotpinnarna, kändes så i varje fall. I Torparn sladdar det trots krypfart så jag kör in i depå.

Det visar sig att den inre o-ringen till ena cylindern av någon anledning gått av vilket medfört att kylvattnet blivit för varmt och tryckt ut vatten till uppsamlingskärlet som på min hoj sitter i ramens högra sida. Därfrån hade det runnit ner, troligen när jag svängt höger och för att det var en ganska stor mängd vatten, och till slut hamnat på bakdäcket.
Nya o-ringar i och varmkörning igen. Hade i varje fall kapat 0.8 sekunder från min tidigare bästa varvtid på Sviestad, inte särskilt imponerande 1.01.718 och femtonde startplats.
Till race fick jag tips av Fredde Watz som gick ut på att jag skulle gasa mer....låter ganska logiskt så det var bara att genomföra det på race då...

Hade Torkel på min högra sida i starten och tänkte att jag inte kan ta stryk av denne sympatiske man. Får till en bra start och tar direkt ett par placeringar. Racerpelle får en dassig start så jag tänker föärsöka få rygg på honom men jag får alldeles för dålig fart ut på rakan. Tappar en lucka till framförvarande under ett par varv när plötsligt Titum tar sig förbi i inbromsningen till Esset. På samma varv tar sig Torkel om med en supersen inbromsning i Bergskurvan. Nu var det fight och jag passerar först Titum och sedan Torkel på rakan. Resten av loppet så körde jag om Titum på rakan och han bromsade om mig in i Esset, det är inte min favoritkurva numer...
Dessutom är framgaffeln inte i bästa skick så jag får otroliga studs i Sviestadsböjen. Misstänker att ojenivån/kvalitén är helt och helskotta.

Otroligt kul att ha någon att fightas med och jag var ganska säker på att jag ska ta honom eftersom min hoj är så överlägsen på rakan att han aldrig klarat att ta mig innan start och mål. På näst sista varvet är jag dock alldeles för snäll vid en varvning (Kändes underligt att varva folk när man själv blir varvad.) som gör att Titum har ett mycket större försprång ut på rakan än vanligt. Tidigare har jag lyckats ta honom innan högfartsknicken men nu är mitt enda alternativ att bromsa mig förbi honom och hans lilla 125Racer. Jag håller stumt tills jag ser att han börjar bromsa då jag går upp på innern och är förbi men då släpper han upp bromsen och vi går båda in i Bergskurvan i bredd då jag fegar och vill undvika en krock och Titum kan lägga in framför mitt framhjul med ytterst liten marginal. Målflagg och ett avklarat lopp kändes bra för min del.

Summa summarun så han jag med klantmek, lowsider, förarmisstag, maskinfel, highsider, personbästa och ett roligt rejs med målflagg. Inte illa pinkat även om varvtiderna var under all kritik.

Oscar körde otroligt snyggt och bra hela helgen och jag ser en fin framtid i 250R för honom!
Ullis kör stenhårt och fort som tusan men det visste vi ju sedan gammalt.
Stor eloge till LMS för ett ytterst trevligt arrangemang - tycker fler klubbar borde ta efter till nästa år.
Stor eloge till förarna för det var otroligt lite avkörningar i alla klassser.
Tack till Johan och Ako för all hjälp.
 
Last edited:
Händelserik dag om inte annat, Gustav! :) Skoj att du fick fajtas lite under rejset. Sånt brukar alltid pigga upp. Kul rapport! :tummenupp
 
Jag kom ikapp Goodstuff in i Torparn och körde upp jämsides i utgången. Då prutade han på gasen för att inte hamna före mig in i Bergskurvan och eventuellt hindra mig i fighten med oFFkeFF (som jag hade lyckats få bakom mig just då).

Det kallar jag ödmjukhet!

:tummenupp
 
Goodstuff skrev:
Summa summarun så han jag med klantmek, lowsider, förarmisstag, maskinfel, highsider, personbästa och ett roligt rejs med målflagg. Inte illa pinkat även om varvtiderna var under all kritik.
Ännu en problemfri racehelg mao, snart är du nere på samma tider som med din gamla TRX traktor :tummenupp
 
Goodstuff skrev:
Ut ur depån börjar hojen gå pissigt som tusen...

Goodstuff skrev:
...Hojen är extremt svårstartad...

Goodstuff skrev:
...kanar snyggt och prydligt ut i gräset i högern ut ur Esset.

Goodstuff skrev:
...när tempmätaren börjar bete sig underlig kör jag in i depån.

Goodstuff skrev:
...jag fick en grym sladd/highsider ut ur Esset som jag precis klarar av hängandes över tanken och med benen överallt utom på fotpinnarna, kändes så i varje fall. I Torparn sladdar det trots krypfart så jag kör in i depå.

Goodstuff skrev:
...den inre o-ringen till ena cylindern av någon anledning gått av...

Goodstuff skrev:
Nya o-ringar i och varmkörning igen.

Det är imponerande att du lyckas hålla humöret på topp. Man ser ofta inte din hoj med kåporna på. Bra kört!

:tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Det är imponerande att du lyckas hålla humöret på topp. Man ser ofta inte din hoj med kåporna på. Bra kört!

:tummenupp

Bra kört? Det var väl det sämsta med helgen - att jag kör som en kratta.
 
Körningen verkar ju släppa för dig mer och mer. Som sagt, alla är inte som oscar som kliver av från en diesel och kör fort från början.
Fast din vurpa i esset såg väldigt skum ut, för det gick verkligen inte fort när det släppte fram för dig.
 
oFFkeFF skrev:
Körningen verkar ju släppa för dig mer och mer. Som sagt, alla är inte som oscar som kliver av från en diesel och kör fort från början.
Fast din vurpa i esset såg väldigt skum ut, för det gick verkligen inte fort när det släppte fram för dig.

Det släpper ju för långsamt bara....
Det var verkligen inte varmt i luften men jag tror framgaffeln är lite kajko för jag hade samma problem i Sviestadsböjen som i snabbhögren på Knutstorp då framdäcket tuggar/småsläpper i moderata farter.
 
Goodstuff skrev:
Bra kört? Det var väl det sämsta med helgen - att jag kör som en kratta.

Jag ville inte säga som det är utan vara lite uppmuntrande. :tungan

Det är lite mysko att du fortfarande är långsammare med dina snabba 250 än din sävliga TRX.

Låna min eller någon annans 250 en träning. Det kan hjälpa dig att upptäcka evetuella fel på din som du vant dig vid eller tror är normalt. En provkörning av Teddys Honda fick mig att inse att min Yamaha inte gick som den skulle på mellanvarv och att styrgeometrin inte var rätt inställd. Watz justeringar gjorde att den kändes bättre.
 
Det som var positivt var att jag på motsvarande nio första varven kontra SM:et körde drygt 27 sekunder snabbare i går. Det är bara på Sviestad jag var snabbare med TRX:en, på Knutstorp körde jag fem sekunder snabbare med TZ:an och på Åsen är jag också snabbare med TZ:an.
Framgaffeln ska fixas.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top