Racerapport från finalen på knudan.

GSXR1100R skrev:
jag kanske håller mitt spår bättre så att raketerna vet exakt var jag är på väg och därmed kan göra säkrare omkörningar, ska man slå ihop så brukar det krävas att båda gör misstag.

Vinglar man runt på banan i olika spårval varje varv så är det svårt för bakomvarande att veta hur/var dom ska köra om på ett säkert sätt.

:tummenupp jo väldigt mycket så är det faktiskt..............
/
M

Finns ingen anledning att tugga om det nu. Tävlingen är över, alla är hela. Ett tips till de långsamma förarna; Man behöver inte använda hela banans bredd i alla kurvor. Åker man långsamt kan man lämna en extra meter både i ingången och utgången utan att tappa fart, då finns det plats till de snabba teamen att ta sej om utan att riskera nåt. :)

Nr:18 skrev:
Finns ingen anledning att tugga om det nu. Tävlingen är över, alla är hela. Ett tips till de långsamma förarna; Man behöver inte använda hela banans bredd i alla kurvor. Åker man långsamt kan man lämna en extra meter både i ingången och utgången utan att tappa fart, då finns det plats till de snabba teamen att ta sej om utan att riskera nåt. :)

Japp, gör precis likadant som nr18, lämna plats ;)
Visst är det önskedrömmen, men just en av grejerna som gör när man åker "långsammare" är att man inte pressar lika mycket med mycket nerlägg, d.v.s i början använder man tyvärr mer av banbredden, trots att man åker långsamt.
D.v.s lämnar du plats på yttern? Det finns ju de som åker ett gäng sekunder snabbare än du?

oFFkeFF skrev:
Japp, gör precis likadant som nr18, lämna plats ;)
Visst är det önskedrömmen, men just en av grejerna som gör när man åker "långsammare" är att man inte pressar lika mycket med mycket nerlägg, d.v.s i början använder man tyvärr mer av banbredden, trots att man åker långsamt.
D.v.s lämnar du plats på yttern? Det finns ju de som åker ett gäng sekunder snabbare än du?
Ja, jag lämnar både på yttern och innern. Självbevarelsedrift är effektivt under ett ERF. Säkert en av anledningarna att jag kör sakta oxå.

Kristian Salö skrev:
...ge kanske en halvmeter extra vid varvningar.
Räcker väl att folk kör schysst och följer "reglerna"!? Det är trots allt tävling...

EasyRider skrev:
Jo jag såg att ni fick åka skamkärra och det var fullt med gräs på däcken. :) Något jag har funderat en del över är varför reglerna är på det viset? I övriga sammanhang måste förare och cykel ta sig in för egen maskin om det skall fortsätta köras.

Är det bara för att fler team skall se målflaggan eller vad?

Anledningen till att man servar teamen med skuts till depån är rent säkerhetsmässiga om du var med på 80talet när det kördes 8:a timmars på Atorp så kan du komma i håg att efter 3timmar så gick det någon konstant och sköv en moped längs med banan.

Skalman1 skrev:
Anledningen till att man servar teamen med skuts till depån är rent säkerhetsmässiga om du var med på 80talet när det kördes 8:a timmars på Atorp så kan du komma i håg att efter 3timmar så gick det någon konstant och sköv en moped längs med banan.
Bra för alla att denna service finns, inte så kul att putta moppe på räcerbanan när racet är i full gång, säkerheten är mycket viktig i denna sport.

GSXR1100R skrev:
Kanske blev lite väl mycket do or die på den sista tävlingen då, börjar en förare hetsa med fula omkörningar så kan det smitta av sig, det är ju trots allt final och då kanske vissa blir lite för HET(a) :tungan

Jag körde finalen både 2003 samt 2004 och märkte ingen skillnad gentemot ett vanligt ERF.

Dom flesta brukar köra med stora marginaler eftersom man inte vill riskera DNF pga slarvig körning, tävlingen varar ju trots allt i sex timmar.

Om det ät så att jag har körtförbi någon och det blir lite snålt så brukar jag vinka så att den drabbade ser att jag fattar att jag är en idiot. men jag brukar kunna smita förbi smärtfritt. det är väl en två tre omkörningar per tävling som man inte är så stolt över = 1% . men det är bra att ni klagar. så ska det fan inte va att några tror dom har förkörsrätt. för övrigt så har sorpa försökt tränga av mig med.

Skalman1 skrev:

:tummenupp jo jag hade den bilden i huvudet nämligen. :) Nu vet jag varför iaf. Tack!

GSXR1100R skrev:
Bra för alla att denna service finns, inte så kul att putta moppe på räcerbanan när racet är i full gång, säkerheten är mycket viktig i denna sport.

Inte bra för någon inblandad med massa folk som knallar runt på banan under racet förstår jag.

Först in i böj väljer spår...

"ProAct" satte av mig klockrent i vänstern bakom depån, på Knutstorp och just i Finalen. På mer vilja än skicklighet sätt lyckades jag hålla mig på hjulen fast det gick brett över gräset.

Givetivs skitförbannad i stundens ögonblick men hoppades på att detta var en racingincident så jag lät det bero även fast jag tyckte det var lite märkligt!
När jag läser ovanstående inlägg av Salö är jag inte längre så säker.

Jag tror mig veta vad problemet är när jag läst vidare bland inläggen.
Jag tillhör en av de långsammare (1.10 tider) förarna, mina teamkollegor som ligger runt 1.05 - 1.06 blev aldrig inblandade i liknande situationer.
Tills jag hittat lösning på mitt problem kan väl Ni visa lite mer hänsyn?
"HET" och framför allt "Skjern MC" har alltid passerat utan problem så felet kan inte bara vara mitt.

Förtydligande! Jag är inte förbannad, ens upprörd!
Bara ett önskemål, liksom...

Mvh A.Mansén
ART #88.
www.goaland.net/racingteam

Håller med om att Miinin, m.fl av dom som har den där "lilla" xtra farten, som regel även har förmågan att köra om på ett mkt snyggt sätt. Likaledes hoppas, men undrar man hur man själv lyckas med det.
Kanske en inofficiell fair- resp. foulplay-pokal skulle införas. Om varje team, om dom velat, efter varje tävling hade möjlighet att lägga ett ris &/el en ros till ett annat team som utmärkt sig...? Hade väl kanske sporrat dom som vill köra snyggt & bättrat dom som ev, medvetet el omedvetet, snålar på marginalerna, kör om på gulflagg el liknande !?

Fick ett par, kanske inte fula men iaf, inte jätte trevliga varvningar av dig nu senast :tungan
Men oftast får man hyfsat med vingelutrymme, har fått mycket träning i att bli omkörd den här sesongen :brinnerup
Skalman1 skrev:
Om det ät så att jag har körtförbi någon och det blir lite snålt så brukar jag vinka så att den drabbade ser att jag fattar att jag är en idiot. men jag brukar kunna smita förbi smärtfritt. det är väl en två tre omkörningar per tävling som man inte är så stolt över = 1% . men det är bra att ni klagar. så ska det fan inte va att några tror dom har förkörsrätt. för övrigt så har sorpa försökt tränga av mig med.

Otee skrev:
Öhhhh, vi hade ett på 17,5 min. Skit samma, kul var det iaf. Tack Johan gubben för hjälpen :pannkyss.

Men jag håller med dig Kristian, det var ganska så många vårdlösa omkörningar under dagen. Jag säger inte att det var (Proact) men det var ett par ruggiga omkörningarna. Jag vet också att jag själv var kanske inte guds bästa barn under dagen, men till er som känner er träffade håll det spår som ni har valt att gå om med för bövlen. Det hände allt för ofta att någon skar in framför en.

Skönt att höra Freppa att vi har samma målsättning inför nästa säsong.
Många tunga fajter kommer att utspelas nästa år känns det som :tummenupp

Anytime...angående nästa säsong...ojojoj...inga kommentarer...men kul som fan skall det bli..och då blir det definitivt full säsong...med nytt vapen... :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT