Racerapport från finalen på knudan.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Då var årets sista tävling avklarad! Teamets förare var som vanligt Andreas ”Otee” och Rickard ”kajlyl”, och för detta racet hoppade Kent ”Skutte” in som tredjeförare. Skutte hämtade från vår lokala MC-klubb RoH, trevlig kille som tog licens i våras. Enda orosmomentet var att teamet nu verkligen gjorde skäl för namnet (Crash Test Dummies) då Skutte precis som kajlyl är känd för att vara något krashbenägen.
Depåchef för dagen var Patrik ”Busberra” som mötte upp redan på kvällen innan för att hjälpa till med de sista justeringarna och packningen samt bevisa hur oduglig kajlyl är i en verkstad.
Tidigt, tidigt på lördag morgon träffades alla minus ett st Skutt på hemlig ort en mil norr om Helsingborg för att hämta ekipaget och börja färden ner mot knudan. Väl på plats visade termometern +1, jaja plusgrader och torrt i backen detta kommer att gå fint. Bara att kränga av regndäcken och på med färska slicks, kajlyl hade satt på regndäck, packat med två extra set plus tält och paraply för att försäkra sig om solsken. Efter anmälning började vi på allvar undra var vårt nyförvärv hade tagit vägen. Klockan är ca åtta när vi ringer för att kolla hur långt han hade kommit. Med stolt röst förklarar han att han visst är vaken och på bena... hemma i Höganäs. Skutte hade tydligen fått besök på kvällen av några medlemmar ur vår öl-älskande MC-klubb, men han hade i alla fall tagit det lugnt och fått några timmars sömn.
Med över 20sekunders marginal var teamet till sist samlat på förarmötet.
Dags för kval. Kajlyl fick i uppgift att gå ut och värma lite däck samt köra in de nya enorma diamantskurna platina bromsbeläggen, för att sedan Otee skulle sätta en hyfsad kvaltid. Resten av kvalet fick gå till att köra in Skutte på hojjen, detta gick väldigt bra med tanke på att han aldrig kört raceväxlat. Till slut kvalade vi in på 26:e plats, än så länge inte sist (YES!) och vi var väldigt stolta över att Otee kvalat före Miinin :rolleyes:
Starten tog Otee, och han tog den bra! In i första kurva på runt 20:e plats ut på något sämre. Efter första varvet var vi än en gång på 26:e plats. Otee la ett stabilt pass och lämnade över till kajlyl som tourade runt i en halvtimma för att sedan skicka ut Skutte som följde kajlyls exempel. Så fortsatte det varvtiderna sjönk sakta men säkert och vi klättrade i placeringarna med smidiga byten och stabil körning.
Vi hade nu full bemanning i depån med gott folk från klubben så som, Busberra, Maverick_usol5389, Wounderwizard, Sniper och även gästspel från bland annat Spirre och Magoozi. De gjorde ett grymt jobb och allt gick smidigt i depån.
Nu hände nånting med Skutte, tiderna sjönk från 1.16-17 till 1.13-14 och han låg ute länge han närmade sig 40minuters sträcket och tiderna låg stadigt på behaglig nivå. Precis som Otee och kajlyl står vid räcket och berömde skuttes körning så började vi undra om han inte borde komma snart.. 10sec senare var Otee säker på att han krashat ur, kajlyl stod ytligare någon minut och bet på naglarna men när han över axeln kunde se hur det flaggades gult under microbron var det bara att inse faktum.
Skutte hade kört ihop med en annan cykel i vänstern innan hårnålen, exakt hur det gick till vet ingen. Efter en 5-10min (kändes som 45min) var både hoj och skutt tillbaka i depån och båda skickades för noggrann genomgång och reparation. Hojen fixades på 5min med lite filande, böjande, tejpande och borstande. Med vår tappra förare var det värre troligen var axeln ur led, nyckelbenet kras och röven stukad så honom fick vi lämna in på sjukan. Ca halva loppet kvar på två förare ja va fan det ska ju gå, andra team kom ju hit med bara två förare, kan de kan vi. Före olyckan låg vi före Team Firebike och Team Evil var inom räckhåll, det var bara o glömma! Tillbaka till grundmålet, vi ska fan se målflagg (något vi inte är bortskämda med).
Otee gick ut och körde ett stadigt pass, sen kajlyl lika så, i depån förklarade Otee för depåchef Busberra att om det är byte inom 10min så får fan hojen stå ett tag, jag orkar inte.. Som ett brev på posten kom kajlyl in efter en blygsamt 25min pass för att lämna över igen. Otee bet ihop och gav sig ut igen.. så fortsatte det.
Med knappt 1,5h kvar av racet och två slutkörda konditionslösa förare så var det bara att inse att detta kommer inte gå på två byten nå ja. Kajlyl gick ut och körde sitt bästa pass hittills i tävlingen med stabila 1.13-14 tider i en dryg halvtimma för att sedan lämna över till Otee som skulle ligga ute så länge han orkade, det sista han sa var ”du får nog ta målflagg, detta orkar jag aldrig”. Klockan var nu 15:42 och inne i depån började vadslagningen om hur länge han skulle hålla. Gissningar låg mellan 15-25min. Depåtavlan tejpades med ”20min” men detta var inget Otee märkte, han gasade på men viftade med armar och ben på rakan. Kajlyl svepte energi dryck och försökte värma upp för ett byte. Men Otee körde på och när vi tejpat ”10min” så insåg vi att detta kommer gå på ren vilja. Sagt och gjort Otee klippte målflagg och en 27:e plats som vi efter omständigheterna var jävligt glada för. Att avsluta året med målflagg var något vi behövde!

Vi ses nästa år :hej
MvH
Team CTD Racing
attachment.php

Last edited:
kajlyl skrev:
Skutte hade kört ihop med en annan cykel i vänstern innan hårnålen, exakt hur det gick till vet ingen. Efter en 5-10min (kändes som 45min) var både hoj och skutt tillbaka i depån och båda skickades för noggrann genomgång och reparation. Hojen fixades på 5min med lite filande, böjande, tejpande och borstande.

Jo jag såg att ni fick åka skamkärra och det var fullt med gräs på däcken. :) Något jag har funderat en del över är varför reglerna är på det viset? I övriga sammanhang måste förare och cykel ta sig in för egen maskin om det skall fortsätta köras.

Är det bara för att fler team skall se målflaggan eller vad?

EasyRider skrev:
Jo jag såg att ni fick åka skamkärra och det var fullt med gräs på däcken. :) Något jag har funderat en del över är varför reglerna är på det viset? I övriga sammanhang måste förare och cykel ta sig in för egen maskin om det skall fortsätta köras.

Är det bara för att fler team skall se målflaggan eller vad?

Kan vara så att de ville ha undan både mig o hojen kanske, ingen hitt med massa delar o detaljer liggandes om det kommer fler kraschandes.. :rofl

Skutte skrev:
Kan vara så att de ville ha undan både mig o hojen kanske, ingen hitt med massa delar o detaljer liggandes om det kommer fler kraschandes.. :rofl

Fint att du inte blev mer skadad än att du kan skriva här iaf. :tummenupp

OK, det förstår jag såklart men om man ser till andra Endurance tävlingar som tex BoldOr 24h så måste väl hojarna ta sig in för egen maskin eller bryta?

För att formulera mig klarare: Varför tilläts ni fortsätta efter kraschen då ni inte kunde få in hojen till depån för egen maskin?

EDIT: Jag antar att svaret på min fråga går att finna i F:et i ERF.

Last edited:
"Inom räckhåll"... well.....

Grattis iallfall till en väl genomförd tävling. Nästa år skall vi kriga satan :D

Freppa skrev:

Grattis iallfall till en väl genomförd tävling. Nästa år skall vi kriga satan :D

+20 sek låg ni efter 2,5h timme Freppa.
Som sagt grattis till en strålande placering, men nästa år då j*vlar :tummenupp

Otee skrev:
+20 sek låg ni efter 2,5h timme Freppa.
Som sagt grattis till en strålande placering, men nästa år då j*vlar :tummenupp
Bra kämpat gossar, vi ses nästa år :tummenupp

kajlyl skrev:
Skutte hade kört ihop med en annan cykel i vänstern innan hårnålen, exakt hur det gick till vet ingen. [/img]

Jag vet. jag körde om honom på yttern under innbromsning , med god marginal, siktade på en vid
ytter böj för att ge gott om vingel mån i idealspår.
men han blev nog lite överraskad & glömde att svänga :(
kände hur det gunga till när han körde in i min bakkuts.
Beklagar det som hände, men anser inte att jag gjort något fel.
Hoppas att han läker fort & Hälsa honom att krya på sej.
Mvh
Marcus
#4 Team ProAct

slowmotion skrev:
Jag vet. jag körde om honom på yttern under innbromsning , med god marginal, siktade på en vid
Hoppas att han läker fort & Hälsa honom att krya på sej.
Mvh
Marcus
#4 Team ProAct

Mja, gott om marginal kan ju vara att ta i, överaskad JA kan man lugnt säga.
Går som sagt hyfsat snabbt genom den böjen så man får inte allt för mycket tid att tänka när man väl är på väg ut i terrängen för o lukta på blommorna.

Jag tillhör inte dem som letar fel utan tänker mer i termen "race incident" fint ord jag snappat upp nånstanns.
Bara skönt att vi inte blev två som krasha runder.

Klara mig hyfsat tanke på omständigheten, en axel lite lätt urled med en kraftig blodutgjutning.
Par feta blåmärken från knäet o uppåt, 2-3 veckor rast/vila på stället.

Kanske blir fler turer nästa år. gott kört annars :tummenupp

Konon skrivet som vanligt.
Nästa år är det jag som axla kanylens fallna mantel

och det kommer att göra ont....... :död

kajlyl skrev:
Då var årets sista tävling avklarad!
Före olyckan låg vi före Team Firebike och Team Evil var inom räckhåll, det var bara o glömma!
Att avsluta året med målflagg var något vi behövde!

Vi ses nästa år :hej
MvH
Team CTD Racing
attachment.php

Vem av er tror seriöst att ni kan köra om Salö och fortfarande hålla er på banan? :banana

Inga av era varvtider ger förtroende för en sådan omkörning. :kocko

Annars var det ganska roligt att köra om er :arsele

Synd att ni blev påkörda, men kul att ni fick i hop hojen till en målgång.

"You soon forget the pain - but never the feeling of finishing!"

Ses 2006!

Visst var vi slöa och låg o tourade runt banan, men vi låg ändå före er innan krashen :7peta

Nästa år kommer ni inte få det lätt med Otee, Magnus och Tuben bakom styret.. själv ska jag försöka stå i depån och skrika så ofta jag kan :)

slowmotion skrev:
Mvh
Marcus
#4 Team ProAct

Jag menar inte att vara fräck här och för all del jag såg inte denna incident.

MEN:

Ni (ProAct) är duktiga förare, men med facit i hand lever ni också på gränsen (Knutstorp september). Tänk då på att andra Team som inte är lika snabba också kör på sina "gränser" och ge kanske en halvmeter extra vid varvningar.

Alla Team brukar ge ganska god margin vid omkörningar. Men några gånger har jag blivit riktigt överraskad när ni (ProAct) har kört om. Detta gäller inte detta race eller Mo i Rana, men på Anderstorp i vår vid ett par - tre tillfällen, då jag inte höll samma tempo som nu.

Race-incidents händer och personligen så vill jag mycket hellre bli omkörd på yttern än att någon pressar sig förbi på innern och snor spåret för mig. Men när man drar om på yttern vil man ju som regel "slänga sig in" i spåret igen och var lite försiktig med att inte "ta framhjulet" på folk.

Sprintrace är en ting, men i ett ERF så betyder den plasseringen inte så mycket (vet ju inte om föraren man varvar ligger framför eller bakom en) och jag försöker också att vara en gentlemannaräser när jag kör om.

Synd att ni (ProAct) inte nådde målsättningen om topp tre i serien. Lycka till 2006!

kajlyl skrev:
Visst var vi slöa och låg o tourade runt banan, men vi låg ändå före er innan krashen :7peta

Nästa år kommer ni inte få det lätt med Otee, Magnus och Tuben bakom styret.. själv ska jag försöka stå i depån och skrika så ofta jag kan :)

Ehh...

Kanske beror det på ett av våra varv på 13 min? :hihi

Freppa skrev:

Freppa och Team Evil!!!

What can I say???

GRATTIS FÖR FAN - ni kör ju som Gudar! :tummenupp

11 poäng i varenda tävling och ni har definitivt lämnat bottenskitet.

Hoppas att ni klarar att få ihop en säsong till 2006. Kul att fighta med er men denna gång blev jag frånåkt av 750n på vår 600. På Mo i Rana var det tvärtom för mig...

Kristian Salö

Kristian: Du kan ge dig fan på att det blir en säsong 2006. Vi satsar benhårt på top10. Ny hoj blir det också :). Syns på banorna!

Kristian Salö skrev:
Ehh...

Kanske beror det på ett av våra varv på 13 min? :hihi

Öhhhh, vi hade ett på 17,5 min. Skit samma, kul var det iaf. Tack Johan gubben för hjälpen :pannkyss.

Men jag håller med dig Kristian, det var ganska så många vårdlösa omkörningar under dagen. Jag säger inte att det var (Proact) men det var ett par ruggiga omkörningarna. Jag vet också att jag själv var kanske inte guds bästa barn under dagen, men till er som känner er träffade håll det spår som ni har valt att gå om med för bövlen. Det hände allt för ofta att någon skar in framför en.

Skönt att höra Freppa att vi har samma målsättning inför nästa säsong.
Många tunga fajter kommer att utspelas nästa år känns det som :tummenupp

Hmmm detta är lite skumt, jag har aldrig känt att någon har kört om mig på ett fult sätt, jag har ändå kört 5 st ERF och jag är inte speciellt snabb, jag kanske håller mitt spår bättre så att raketerna vet exakt var jag är på väg och därmed kan göra säkrare omkörningar, ska man slå ihop så brukar det krävas att båda gör misstag.

Vinglar man runt på banan i olika spårval varje varv så är det svårt för bakomvarande att veta hur/var dom ska köra om på ett säkert sätt.

GSXR1100R skrev:
Hmmm detta är lite skumt, jag har aldrig känt att någon har kört om mig på ett fult sätt, jag har ändå kört 5 st ERF och jag är inte speciellt snabb, jag kanske håller mitt spår bättre så att raketerna vet exakt var jag är på väg och därmed kan göra säkrare omkörningar, ska man slå ihop så brukar det krävas att båda gör misstag.

Vinglar man runt på banan i olika spårval varje varv så är det svårt för bakomvarande att veta hur/var dom ska köra om på ett säkert sätt.

Jag lovar dig att det hade inget med att hålla spår. Jag har kört 4 ERF och inte varit med om detta fenomen så tydligt som det var i Lördags. Det var ganska så många håriga omköringar.

Otee skrev:
Jag lovar dig att det hade inget med att hålla spår. Jag har kört 4 ERF och inte varit med om detta fenomen så tydligt som det var i Lördags. Det var ganska så många håriga omköringar.
Kanske blev lite väl mycket do or die på den sista tävlingen då, börjar en förare hetsa med fula omkörningar så kan det smitta av sig, det är ju trots allt final och då kanske vissa blir lite för HET(a) :tungan

Jag körde finalen både 2003 samt 2004 och märkte ingen skillnad gentemot ett vanligt ERF.

Dom flesta brukar köra med stora marginaler eftersom man inte vill riskera DNF pga slarvig körning, tävlingen varar ju trots allt i sex timmar.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back