Racerapport ERF-REC Falkenberg #76 KSP Racing

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
KSP RACING NYHETSBREV – Racerapport deltävling 2 REC 2010, Falkenberg 5/6-10

Då var deltävling 2 avklarad på Falkenbergs snabba motorbana på västkusten. Inför tävlingen var det meningen att föraruppställningen skulle vara Magnus, Gustav och Calle. Kristoffer var på annat håll och körde motocross-tävling. Dagarna innan tävlingen gick Magnus och blev sjuk vilket resulterade i febrilt letande av en reservförare. Det skulle vara lite väl tufft för Gustav och Calle att kör 6-timmars loppet själva. I sista stund fick vi tag på Gustavs kompis Conny Andersson (kvällen innan). Conny kör vanligtvis i BOTT-serien, vilket är en serie för motorcyklar med V-tvinnar.

Inför denna tävling skulle Calle göra sin tävlingsdebut som förare, extra nervositet med andra ord!

Fredag, test- och träningsdag

Vädret var perfekt, med strålande sol och värme!
Calle körde på sin Honda de flesta pass men till racet skulle vi köra på Gustavs Suzuki. Därför fick Calle även köra något pass på Suzukin. Calle anpassade sig snabbt till hojen och tyckte att det till och med var mer lättsvängd än sin egen. Bra betyg för Suzukin och våra inställningar på chassiet.
Både Calle och Gustav förbättrade personbästa på banan i sista passet. Gustav med tiden 51,6 och Calle 52,2. Mycket bra. Calle hade som mål att nå 52-53 tider så målet nåddes med råge.
Till lördagens tävling var det 38 förare till start.

Lördag och kval- och racedag!

Vi hade alla inriktning att bara få en tid och inte trötta ut oss på morgonens tidskval. Calle ville dock lägga några extra varv för att lära känna cykeln ytterligare. Här fick Conny även känna på hojen för första gången. Conny tog oss till 17:e plats med tiden 50,397

Vi bestämmer att Calle får ta starten. Racedags!
Starten går och Calle kommer hyggligt iväg.
Utmanade inte så mycket och körde bara om på säkra ställen. Lite för snäll körning men bättre än att köra ihop och omkull. Det var trots allt Calles första tävling. Calle vågade inte vara ute längre än 35 minuter då han inte visste hur länge han skulle orka i senare pass. Några gulflaggs situationer men ingen Safety-car på banan.
Calles först pass blev en säker körning med varvtider runt 53 sek. Vi låg lite längre ner i placeringarna under första passet , ca. en 30:e plats någonstans men vi var på väg upp i startfältet.
Inför första depåstoppet satt Calle kvar på cykeln vid första tankningen och Gustav fick ta en ”stop and go på 2 minuter” i sitt pass (man får inte sitta på motorcykeln under tankning och vi fick därför straff i form av tidstillägg).
Gustav körde säkert, även han runt 53 sek i varvtider och plats kring 25-30.
Nytt depåstopp och Calle ut på sitt andra pass (3:e passet). Det här passet utmanade Calle lite mer och orkade köra lite längre detta pass. Omkörningar gjordes lättast ut ur högfartshögern, in i chikanen, efter bakrakan och in i högfartshögern (i den ordningen).
Calle körde återigen med varvtider kring 53 och vi låg fortfarande kvar kring 30:e plats. När Calle kom in efter sitt pass hade han blåsor i händer och på insidan av knäna! Silvertejp med kompress på knäna och silvertejp i händerna funkade på resterande pass!
Nu var det dags för Conny. Conny som har mer rutin än Gustav och Calle kunde direkt sätta ett högre tempo. Conny körde jämt med tider under 51 med 50,5 som bäst. Safety-car var ute några gånger. Conny gjorde en fin uppkörning till 21 plats.
Nu var det åter dags för depåstopp och dags för Gustavs 2:a pass och 5:e totalt. Nu började det gå fortare och Gustavs varvtider blev lägre. Under körningen gav Gustav signaler om att bakdäcket tagit slut. Nu vart det bråda tider för teamet som skulle förbereda däcksbyte och tankning. Inför depåstoppet hade Gustav kört upp oss till en 18:e placering.
Tankning och däckbyte gick kvickt, och vi tog åter ett par placeringar.
6:e passet och Calle kör ut på sitt 3:e och sista pass. Det vart en del incidenter på banan och Safety-car var ute vid ett par tillfällen. Vid ett av dessa tillfällen valde vi att ta in Calle för depåstopp och tankning samt förarbyte. Gustav gav sig ut på sista passet med full tank och ny energi. Det var nu 45 minuter kvar av racet.
Gustav gick ut med ett högt tempo, nästan så att teamet vid sidan av banan blev lite nervösa. Gustav hade dock kontroll på racet och körde jämna varvtider. Nu hade vi plockat ytterligare placeringar på vårt snabba depåstopp och flertalet omkörningar. Gustav satte här sina snabbaste varvtider, vilket får sägas vara imponerande med tanke på det långa racet och alla varv som hade avverkats tidigare. Gustav körde jämna 51 tider och en 50,897 tid som bäst. Med 15 minuter kvar av racet, låg vi på 13:e plats! Nu vart det spännande, vi låg bra till för att bärga 13:e placeringen totalt över mållinjen och 5:e platsen i vår REC-klass. Teamet höll tummarna för Gustav som fortfarande körde jämna 51 tider. Vi hade 4 varv upp till närmsta konkurrent och bra avstånd till närmsta konkurrent bakom oss. De sista varven kunde Gustav sänka på tempot och gick in i mål på en 5:e plats!!!

Vilken dag! Inför racet saknade vi en förare. Att nu få komma i mål på 5:e plats, ja det var ju inget som teamet hade räknat med!

Summering
I mål som 13:e och 5:e i REC!!!
25 poäng till våra förargliga 4 från Anderstorp ger 29 poäng och 15:e plats i sammandraget.

Vi hade enormt god hjälp av Gustavs bror Olof med allt, John Pak och Calles grabb, Johan med skylt och tankning. Johan fotograferade också när tid gavs. Och självklart Conny som göt mod i oss; Gustav och Calle fick tillfälle att äta ordentligt och hade mindre än halva loppet kvar efter hans pass. Dessutom körde han bra. Förutom uppkörning med snabba tider gav Conny oss också råg i ryggen att se det som tävling igen. All heder åt Conny som skulle köra BOTT efter ERF samma dag.

Att vi överraskade oss själva och alla andra också är ingen överdrift. Gustav körde 50,897 som snabbast och Calle körde 51,582, mycket bra varvtider för första tävlingen!

Avslutningsvis vill vi tacka alla våra sponsorer som hjälper oss med vår satsning!

Nästa race är den 29:e juli på Gelleråsen och Karlskoga motorstadion.
Gå gärna in på www.kspracing.com där vi kommer att lägga upp bilder från helgen inom kort!

Vi hörs snart igen!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top