Racerapport ERF-REC A-torp #76 KSP Racing

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Hej!
KSP Racing är tillbaks i RR-sammanhang!
Kolla på vår hemsida www.kspracing.com för presentation och här finner ni racerapport från första deltävlingen på Anderstorp:

KSP RACING NYHETSBREV – Racerapport deltävling 1 REC 2010, Anderstorp 25/4-10

Så var säsongen äntligen igång! I helgen var det tävlingspremiär i de svenska enduranceserierna REC och NEC. Platsen var den historiska 4025 meter långa Grandprix-banan Anderstorp Raceway i Småland. Calle och Gustav var på plats redan på fredagen för lite test och träning. Både Calle och Gustav hade med sina nybyggda racehojar och var såklart riktigt sugna på att få komma igång. Men, som så många andra bankörningar i april, möttes de av knappa plusgrader och snö på morgonen! Det torkade upp lite med regn och sol om vartannat. Det blev inte så många varv den här dagen….

Lördag och test- och träningsdag
På lördag åkte Magnus upp och han tog med sig sol och värme från Skåne. Lördagen blev bra och flertalet test- och träningsvarv avverkades. Calle körde på sin hoj hela dagen då han inte skulle starta på söndagens race. Till racet skulle vi köra på Gustavs Suzuki. Vi hittade en bra setup på hojen och kunde se fram emot söndagens race. Hela 45 team var anmälda till premiärtävlingen.

Söndag och racedag!
Kristoffer ansluter sig till gänget och kvalet avverkas med lagom mycket nervositet. Gustav först ut, följt av Kristoffer och sedan Magnus. Efter kvalet pratar vi lite taktik.
Vi bestämmer att Magnus får ta starten. I REC/NEC-serien kör vi med en såkallad ”Le-mans start” dvs hojarna står uppställda 45 grader längs med start-rakan. Förarna står uppställda på motsatt sida och när startsignalen ljuder, springer förarna fram till sina hojar, hoppar upp, startar och kör iväg.
Racedags!
Calle står och håller hojen, Magnus står uppställd i väntan på startsignalen. Starten går! Magnus får en riktigt bra start och plockar 6-7 förare direkt, en riktig kanonstart av Magnus! Ut på andra varvet varvar Magnus runt 20:e plats. Övriga i teamet andas ut och förbereder sig för de närmsta 6 timmarna. Magnus håller ett bra, jämt tempo och orkar köra hela tanken tom. När Magnus ser att bensinlampan lyser, ger han signaler till depåpersonalen om att han vill gå in i depå för tankning och förarbyte. Det blev nästan för spännande berättar Magnus i efterhand; - ” det var nära vi fick soppatorsk skriker Magnus i hjälmen. Den hostade till flera gånger under sista varvet”.
Tankningen genomfördes på en mycket bra tid och så även förarbytet. Nu var Gustav på hojen och gav sig ut på full tank. Efter ett par varv, och vi tror att alla 45 team har varit inne för tankning, ligger vi på en 23:e plats. Gustav kör i knappt 45 minuter innan han signalerar för förarbyte. Även detta byte går väldigt bra och Kristoffer kommer snabbt ut på banan. Efter bara ett varv går tre hojar omkull i Atlaskurvan, vartefter en hoj ligger kvar på banan och en börjar brinna vid sidan om. Detta föranleder till att sk. Safety-car kommer ut på banan. Det är för att sänka tempot på hela startfältet så att funktionärerna kan röja undan motorcyklar och ev. skadade från banan. Under tiden som Safety-car är ute på banan, samlas alla upp bakom bilen som cirkulerar banan runt. Ingen får under denna tid köra om framförvarande, utan man ska behålla den placeringen man hade innan Safety-car kom ut. Varven räknas dock fortfarande.
Efter ett par varv är hojarna bortforslade och Safety-car kör av banan, då blir det grönt flagg och racet återupptas. När dessa förhållande råder, att Safety-car är ute på banan, ska man passa på att gå in i depå, tanka och byta förare. På så vis förlorar man mycket mindre tid mot konkurrenterna då varvtiderna är mycket långsammare ute på banan efter Safety-car. Det var då lite olyckligt att vi precis hade varit i depån. De teamen som ännu inte hade varit inne för depåstopp passade på att göra det nu.
Kristoffer hade lite trögt i starten men efter ett par varv kom även han in i körningen och upp i fart. Kristoffer körde på samma varvtider i slutet av sitt pass som han gjorde i mitten. Efter lite drygt 50 minuter var det åter dags för tankning och förarbyte med Magnus som ger sig ut på sitt 2:a pass. Magnus gör som vanligt bra ifrån sig och håller i vår placering innan det återigen är dags för ett nytt depåstopp och byte till Gustav. Bakdäcket ser fortfarande bra ut och Magnus menar att vi klarar oss ett tag till på samma däck. Efter ca 20 minuter står vi alla i bandepån och undrar om inte Gustav snart borde köra förbi start och mål för ett nytt varv, men då, skriker Kristoffer; -”Gustav är på väg in i depån!!!” Gustav kommer sakta körandes mot oss och skriker gnom hjälmen; -”Punktering!”
Vi andra stirrar på det platta framdäcket, aldrig att vi hade råkat ut för punktering i Roadracing! Efter någon sekund ropar Magnus; -” kör in till tältet och så byter vi hjul!” Då det ”aldrig” händer att man får punktering, hade vi inte med ett extra framhjul med oss i bandepån, utan fick ta oss in i huvuddepån och vårt depåtält och teamområde. Nu var det bråda tider. Calle och Gustav bytte bakhjul, Kristoffer förberedde tankning och sitt körpass, Magnus slet av framhjulet och började kränga av däcket (det andra extrahjulet vi har är utrustat med regndäck i fall att det blir regn), inom loppet av ett par minuter hade Magnus ett nytt framdäck på fälgen, på rekordtid! När vi sedan hade fyllt i luft och skulle mäta så vi hade rätt lufttryck, upptäcker vi att ventilen är sönder! Nu gick luften ur oss (märk orden ;) )
Det var det som var problemet, inte hål i däcket utan en trasig/knäckt däcksventil. För att byta ventil var vi tvungna att återigen kränga av däcket, demontera ventilen, fixa en ny ventil och montera denna, kränga på däcket osv. Vi hade tappat 15 minuter på detta. Dessutom hade Kristoffer fått köra ut på ett kallt framdäck (man värmer alltid däcken innan man kör ut på dem). Detta hade medfört att Kristoffer hade fått köra extremt försiktigt de första 4-5 varven. Vi satt där och tittade uppgivet på varandra… att en däcksventil för en tjuga skulle sätta stopp för oss. Det hade vi aldrig trott. Besvikna begrundar vi ödet en stund innan vi börjar packa ihop för hemfärd. På hemresan stannar vi för en bit mat där vi pratar om det hela innan vi alla skiljs åt för den här gången.

Summering
Innan Gustav fick punktering låg vi på en 19:e plats i det 45 man starka startfältet. Bland de 45 var det både REC- och NEC-team. Bland REC-teamen, alltså den serien som vi tävlar i, låg vi på 9:e plats innan vi bröt. Vi har satt en målsättning på topp 10 och vi ser nu att det inte är en helt orealistisk målsättning. Förutsatt att vi tar oss i mål. Vilket är halva grejen med endurance och långlopp….

Avslutningsvis vill vi tacka alla våra sponsorer som hjälper oss med vår satsning!

Nästa race är den 5:e juni på Falkenbergs fina motorbana.
Gå gärna in på www.kspracing.com där vi kommer att lägga upp bilder från helgen inom kort!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top