Team Halmstad Extremes
Racerapport Scandinavian Raceway, Anderstorp, 6:e Maj 2005
Skulle det hålla uppe eller inte? Nä, det skulle det inte, regnet alltså. Halva teamet var påtagligt nervösa med anledning av väderleken då inga regn-sulor fanns med i bagaget. Oron skulle dock avta efter att den andra halvan av teamet anlände med en liten överraskning. Som tur var, fanns det därefter en uppsättning mönstrade ostar redo för hård prövning, efter en mycket långlivad vistelse på hyllan hemma i Halmstad. Nån undrade om de var gjorda av Bakelit...
Ett steg framåt, och två steg bak brukar det heta, nu skulle vi ju bara lägga på dem! Sagt och gjort, av med fälgarna och av med slicksen, på med regn-sulorna och på med fälgarna. Dags för kval! Om någon undrar så är svaret; -Nej,.. det fanns ingen extra uppsättning fälgar!
Vi klämmer oss in mellan två team i bandepån och Robert ’Tengan’ Tengqvist tar första repan på kvalträningen. Från depån har vi alla upprepat att ta det lugnt då däcken (som é oanvända) har några år på nacken och kan behöva några varv för att få upp värmen. Tengan går ut försiktigt och vi kan från depån se hur ’Tengan’ prioriterar stilfull säkerhet före hög hastighet, och sladdar runt på höga 2:29
r för att inte riskera något. Efter några varv har hjälmen immat igen och vi passar på att byta förare. Lagom till detta har vår depå-flicka Annelie Johansson anlänt, som snabbt får axla paraplyuppgiften.
Då är det dags för Johan ’Leckan’ Lektenius att styra vidare genom vattenmassorna, som enligt uppgift skulle vara rätt djupa. Leckan ökar tempot något men även han tar det försiktigt, racet har ju faktiskt inte börjat ännu!
Dags för start och vi har lyckats kämpa till oss en 2:12.054:a vilket innebär en 34:e kvaltid, stämningen är på topp och det pirrar lite i magen när det börjar dra ihop sig. Vi beslutar att vårt toppkort Leckan skall ta det första passet. Men plötsligt, börjar han brottas med föraren jämte, vi andra skrattar och undrar om hormonerna fått frispel. Kort därefter kommer han springande över banan och studsar på hojen, det hela blir faktiskt en rätt så bra start! Som tur é är imman i hjälmen avhjälpt med tejp och en elkontakt, som öppnar en glipa i visiret... Men vi tappar tid då däcken inte riktigt håller standard. Efter dryga 18 varv börjar händer något med de ständigt sjunkande varvtiderna, när dryga 3 minuter är passerade ser vi att flaggorna och Pace-caren går ut, men ambulansen é fortfarande inne och vi inser att Leckan varjefall klarat sig. Någon minut senare kommer pace-caren med både hoj och Leckan på den berömda kärran. Pust, vilken tur! Hojen ser hel ut också.. -FAAAN, hojen bara stannade säger Leckan! Det visar sig att avluftningen till tanken är igenlackad då R1:an försätts med DODGE VIPER-Ränder veckan före racet, vakuum i tanken med andra ord.
Lätt fixat, vi tankar och byter förare.
Denna gången går det bättre för Tengan, banan börjar även torka något och han pressar ner till låga 2:08. Efter dryga 40 varv totalt é det dags för förarbyte, och efter mycket dividerande beslutar vi att byta däck, igen. Av med fälgarna, av med regn-sulorna, på med slicksen, på med fälgarna. Dryga 25 minuter senare; GO-GO-GO!!! Vissa team byter ju däck snabbare än oss, men vi var varjefall tidigt ute på slicksen…
Leckan pressar tiderna och noterar på 71:a varvet teamets bästa tid på 1:46:890 och njuter av att inte längre surfa genom vattenmassorna i inbromsningen på flygrakan.
Resterande del av racet flyter på som det skall, och när klockan har passerat fem har vi landat en stadig 31:a plats, 47 varv efter Miinin och boysen.
Hursomhelst är vi helnöjda med vår insats och till vår stora glädje finner vi oss på en 5:e plats totalt i Klass 2, med 11 poäng i bagaget! Wohooooooo, sommaren är lång och vi är snart tillbaks med nya krafter och förhoppningsvis en uppsättning extra fälgar!
Vi vill även passa på att rikta ett stort tack till HighSider Racing som hjälpte till med både utrustning och handkraft för ovan nämnda däcksbyten!
/HE
Racerapport Scandinavian Raceway, Anderstorp, 6:e Maj 2005
Skulle det hålla uppe eller inte? Nä, det skulle det inte, regnet alltså. Halva teamet var påtagligt nervösa med anledning av väderleken då inga regn-sulor fanns med i bagaget. Oron skulle dock avta efter att den andra halvan av teamet anlände med en liten överraskning. Som tur var, fanns det därefter en uppsättning mönstrade ostar redo för hård prövning, efter en mycket långlivad vistelse på hyllan hemma i Halmstad. Nån undrade om de var gjorda av Bakelit...

Vi klämmer oss in mellan två team i bandepån och Robert ’Tengan’ Tengqvist tar första repan på kvalträningen. Från depån har vi alla upprepat att ta det lugnt då däcken (som é oanvända) har några år på nacken och kan behöva några varv för att få upp värmen. Tengan går ut försiktigt och vi kan från depån se hur ’Tengan’ prioriterar stilfull säkerhet före hög hastighet, och sladdar runt på höga 2:29


Dags för start och vi har lyckats kämpa till oss en 2:12.054:a vilket innebär en 34:e kvaltid, stämningen är på topp och det pirrar lite i magen när det börjar dra ihop sig. Vi beslutar att vårt toppkort Leckan skall ta det första passet. Men plötsligt, börjar han brottas med föraren jämte, vi andra skrattar och undrar om hormonerna fått frispel. Kort därefter kommer han springande över banan och studsar på hojen, det hela blir faktiskt en rätt så bra start! Som tur é är imman i hjälmen avhjälpt med tejp och en elkontakt, som öppnar en glipa i visiret... Men vi tappar tid då däcken inte riktigt håller standard. Efter dryga 18 varv börjar händer något med de ständigt sjunkande varvtiderna, när dryga 3 minuter är passerade ser vi att flaggorna och Pace-caren går ut, men ambulansen é fortfarande inne och vi inser att Leckan varjefall klarat sig. Någon minut senare kommer pace-caren med både hoj och Leckan på den berömda kärran. Pust, vilken tur! Hojen ser hel ut också.. -FAAAN, hojen bara stannade säger Leckan! Det visar sig att avluftningen till tanken är igenlackad då R1:an försätts med DODGE VIPER-Ränder veckan före racet, vakuum i tanken med andra ord.

Denna gången går det bättre för Tengan, banan börjar även torka något och han pressar ner till låga 2:08. Efter dryga 40 varv totalt é det dags för förarbyte, och efter mycket dividerande beslutar vi att byta däck, igen. Av med fälgarna, av med regn-sulorna, på med slicksen, på med fälgarna. Dryga 25 minuter senare; GO-GO-GO!!! Vissa team byter ju däck snabbare än oss, men vi var varjefall tidigt ute på slicksen…

Resterande del av racet flyter på som det skall, och när klockan har passerat fem har vi landat en stadig 31:a plats, 47 varv efter Miinin och boysen.
Hursomhelst är vi helnöjda med vår insats och till vår stora glädje finner vi oss på en 5:e plats totalt i Klass 2, med 11 poäng i bagaget! Wohooooooo, sommaren är lång och vi är snart tillbaks med nya krafter och förhoppningsvis en uppsättning extra fälgar!

Vi vill även passa på att rikta ett stort tack till HighSider Racing som hjälpte till med både utrustning och handkraft för ovan nämnda däcksbyten!

/HE