Racerapport ERF Anderstorp 6/5

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Team The Båtten Is nådd #83 EMR

Redan dagen innan racet började strulet, jag körde punka på bilen och såg även att bromsbeläggen måste bytas på surgolfen, efter en timmes meck så va iaf bilen klar, sen hittade jag mitt depåstöd... det satt under min gathoj som saknade gaffelben, lite mysmeck trodde jag men när bägge benen satt på plats så vek sig stödet som sitter i gaffelkronan och pinnen slog hål på kåpglaset.... träna på tålamod tänkte jag och så fick rutan silvertejpas.

Nya däck på skroträcern [tm] sen packade vi och körde till banan, väl på plats så besiktade vi aset och sen reste vi tält och drog till stugan för att grilla och öla lite.

Racedagen bjöd på skitväder med regn och kyla som vanligt, vi bytte till regnhjul och Pålle kvalade in oss på en bra placering och nu skulle det köras race.

Men plötsligt slutade det att regna så vi kastade på torrhjulen en halvtimme innan start, tio minuter senare så började det regna igen...

På med regnhjul igen och sen ut på plattan, starten gick bra och Pålle körde upp oss ordentligt i regnet, vid soppalampa så blev det gulflagg och Pålle gick in i depå för att tanka och nu bytte vi till torrhjul igen, solen tittade fram och jag drog ut på andra stint, ratbiken varvade max 11K så jag körde i en timme och trettio minuter innan soppalampan blinkade, sen gick jag in för tankning.

Frykmo tog tredje stint och körde stabilt som vanligt, sen gick han in med soppablink och tankade efter en dryg timme.

Pålle tog fjärde stint och körde som en gud med ratbiken som nu kokade när Pålle kom in, en fontän av vatten sköljde över mekanikerna och kylaren fick fyllas på igen.

Jag tog femte stint och tourade runt i 35 minuter innan Frykmo tog sjätte och sista stint.

Dagens skräll va att vi slog #98 High Sider Racing :yoparty

Att vi slog # 74 Evil, #57 Castrol samt alla andra amatörer va ju bara som väntat och ingen överaskning precis.

Vi tackar alla som hjälpte till i teamet och även ni andra som hjälpte oss till vinst i bottenstriden, 18:de plats av 38 Skandinaviska lag är vi nöjda med.

Last edited:
Men ni slog inte Team SOS-racing. :arsele Var det vi som vann bottenstriden eller förlorade vi toppstriden?

GSXR1100R skrev:
Team The Båtten Is nådd #83 EMR

1. Redan dagen innan racet började strulet.... träna på tålamod tänkte jag.

2. Racedagen bjöd på skitväder...

3. ...ratbiken varvade max 11K så jag körde i en timme

4. Pålle tog fjärde stint och körde som en gud...

5. Dagens skräll va att vi slog #98 High Sider Racing :yoparty

6. Vi tackar alla som hjälpte till i teamet och 18:de plats av 38 Skandinaviska lag är vi nöjda med.

Kommerntarer:

1. Mitt strul började onsdag kväll, fortsatte hela torsdagen och stora delar av fredagen. :huvet

2. Typiskt ERF förhållanden. :va

3. Min Firebike slirade kopplingen på de sista 2 timmarna oavsett växel om jag gav mer än 2/3 av full gas. Blev omkörd av 600orna överallt. :fatta!

4. Inhyrd A-förare är inte tillåtet i bottenstriden :fakta

5. Dagens skräll var att vi kom i mål :banana

6. Grattis till en fin fin plassering :fyllisar

PS. Gillade du min Rossi?

Kristian Salö skrev:
Kommerntarer:

Jag är b-förare, och en medioker sådan...

Tack för igår, kul att få åka lite hoj igen! Surgixxern gick som en påse nötter men vi kämpade på bra ändå.

/Joakim

Snyggt kört av samtliga förare, inget strul varken på banan eller i depån. Stabil laginsats.

valmers skrev:
Snyggt kört av samtliga förare, inget strul varken på banan eller i depån. Stabil laginsats.
Teamchefen satt och solade sig på läktaren medans Rogerr bröt upp tanklocket :mad:

Kristian Salö skrev:
Kommerntarer:

1. Mitt strul började onsdag kväll, fortsatte hela torsdagen och stora delar av fredagen. :huvet

2. Typiskt ERF förhållanden. :va

3. Min Firebike slirade kopplingen på de sista 2 timmarna oavsett växel om jag gav mer än 2/3 av full gas. Blev omkörd av 600orna överallt. :fatta!

5. Dagens skräll var att vi kom i mål :banana

6. Grattis till en fin fin plassering :fyllisar

PS. Gillade du min Rossi?
Du va nog den gladaste i depån after race, grattis till den efterlängtade målgången.

:tummenupp

GSXR1100R skrev:
Teamchefen satt och solade sig på läktaren medans Rogerr bröt upp tanklocket :mad:
Teamchefen var uppe på norra bandelen och kontrollerade Pålles framfart, för att kunna finslipa stategin till slutfasen av rejset. Jag tog för givet att pöbeln kunde få upp ett tanklock, men det misstaget ska jag aldrig göra om. :mad:

valmers skrev:
Teamchefen var uppe på norra bandelen och kontrollerade Pålles framfart, för att kunna finslipa stategin till slutfasen av rejset. Jag tog för givet att pöbeln kunde få upp ett tanklock, men det misstaget ska jag aldrig göra om. :mad:
Har du feber idag :va

Racerapport Anderstorp ERF 2, 6 maj 2005

Team Firebike kom som vanligt väl förberedda till Anderstorp. Resan ner från Kristiansand i Norge gick som en (mar)dröm och väl framme på Anderstorp, 28 timmar senare med hjälp av bärgningsbil, hade vi ingen möjlighet att packa ut. En av förarna har varit en gång tidigare på banan, men bara på mc-kurs. Andraföraren var i Prag och tredjeförarens meritlista sträcker sig till ett varv på Falkenberg. Vår reservförare hade heller aldrig tävlat eller fått köra hojen.

Efter 4 timmars sömn fick vi gå upp tidligt och kränga hjul och regndäck föra att hinna med besiktningen och träningen. Frukost mellan passen väntade. Regnväder passade Salö bra, men ingen av de båda andra förarna har erfarenhet från regnracing. Salö började kvalet och la stabila 2:15 - 2:10 varv. Johnsen fortsatte i stabilt tempo och Amir "Bivven" tog över de sista tio minuterna.
- Koncentrera dig nu om att köra mjukt. Inga hastiga nerbromsningar eller gaspådrag - det är blött! förmanade Teamchefen.
Målflaggan föll och alla kom in i depå, men inte Bivven och ingen # 70.

Jodå, han hade klarat att high-sida ut på det sista varvet av träningen. Hur skulle det nu gå för Team Firebike?

Efter en stund fick vi reda på att Bivven hade skadat axel och skuldra och fick åka ambulans till Värnamo, där man konstaterade fraktur och ordinerade 4 veckors vila. Färdigkört för i dag men andra ord. Hojen hade klarat sig något bättre och vi blev tvugna att skruva bort styrdämparen som hade blivit helt böjd. Några skrapor här och där, men det tekniska verkade OK. Ny teknisk kontroll gav oss i alla fall klarsignal att köra.

Vi kom 35a på kvalet och hade två team bakom oss i starten. Starten gick och vi började genast att hämta plasseringar. Men redan på varv 5 fick vi teknisk svartflagg och tvingades in i depån för ett transponderbyte. Men vi kom ut igen fort men förlorade givetvis de plasseringar vi redan hade kört in. Efter ca 45 min körde Salö in i depå och lämnade över cykeln till Johnsen.
- Kör nu lugnt, vi ska köra i 6 timmar, sa Salö som verkligen ville i mål denna gång.
Johnsen började stabilt och körde mellan 2:10 - 2:05 och efter ännu en halvtimmes körning låg vi som bäst på 26 plats.
- Kör han fortare nu så plockar jag in honom, skämtade Teamchefen men med ett fast mål i sikte.

Det började torka upp på banan och när Salö skulle ge sig ut igen på regndäck kom han fort in igen för att byta till slicks. Även om det såg vått ut i depå och start/målrakan så fanns ett torrt idealspår runt hela banan. Med lite mer rutin skulle vi givetvis ha tagit däckbytet samtidigt som förarbytet, men men...

Nu blev det några lugna varv eftersom inte däckvärmarna hade stått på så länge, men ett långt körpass til tanken var tom var i sikte. Men oturen fortsatte och Team Firebike # 70 var ett av de många team som tvingades in i depå pga bullerkravet på 95dB. Den bullertratt vi hade var till ett annat avgassystem, men det finns ingenting en borrmaskin, en skruv och en slangklämma inte kan ordna. Med denna "banan" tog vi oss ut på banan igen och fortsatte i vårt motionstempo.

Nästa sak som hände var att kopplingen började slira. Johnsen tog över och efter 15-20 minuters pass kom han in och var lite missnöjd. Salö fortsatte och konstaterade att kopplingen slirade på alla växlar med mer än 2/3 gas och varvtal över 11000 rpm. Hojen som tidigare drog ut 6an till 13000 rpm på långrakan blev nu motormässigt svagare än samtliga cyklar på banan, inkluderat The Bottom is Nådd's varvvilliga 750, Team Castrol's lärling (Joko) och andra standard 600 maskiner som vi tidigare körde om på rakan.

Med en halvtimme kvar att köra blev vi uppmärksammade av andra förare att inte allt stod rätt till med vår hoj. Mårtensson på HET körde om på rakan och pekade på hojen, därefter höll vi oss undan idealspåret och även andra team pekade på motorcykeln. Den rök och när vi kom in i depån så konstaterade vi ett oljeläckage på höger sida vid vevaxelkåpan.
- Det kunde se ut som en bult hade vibrerat loss, kanske efter kraschen men vem vet? frågade sig chefmekaniker Salö.
Oljan torkades bort och bulten fick spännas med en polygrip eftersom insexan var skrapad, men detta hjälpte så det var bara att fästa upp underkåpan igen. Det sista passet blev en nervpärs och en lättnadens suck drogs när vi klarade av att ta cykeln helt i mål.
- Det hade varit typiskt oss att få ett oljeläckage och tvingats bryta en halvtimme innan målgång, sa Teamkoordinator Torgny Salö som hjälpte till att fira i depån.

Team Firebike # 70 första målgång i ERFs historia var ett faktum och andra menade att vi var det gladaste teamet i depån efter målgång. Och där har vi ju kärnan i ERF - att ha skoj och att köra motorcykel på bana.

- Det som fungerade bra var tankningen. Vi var faktiskt bara var två sekunder långsammare än HET som blev tvåa i loppet och betydligt raskare än många andra team, upplyser vår tankexpert Ingmar Mattisson från VVS Tjänst i Sölvesborg.
- Även om allt hade varit optimalt för oss hade vi ändå inte blitt bättre än 13e och vi får ju inte fler poäng för en 13e palts än en 34e. Jag fick köra 99 varv själv idag på en hoj som inte fungerade som den skulle, sa en utmattad med strålande glad Kristian Salö.

Nu packade alla andra team ihop sina saker och vände hemåt. Kvar på banan var bara Team Firebike # 70 och MC Ferdighet # 28 som också beslutade sig för en fest i all stillhet. Vi hade en del problem att lösa innan vi kunde köra hem... (Stort TACK till Hans Brånalt för lånet av fälgen!)

Vi ses på ACR i Mo i Rana och då flyttar Team Firebike # 70 målsättningen. Nu har vi ju bevisat att vi kan komma i mål, nu återstår det bara lite finputsning på detaljerna innan vi närmar oss de andra teamen i bottenstriden.

Bilder finns på www.erf.nu /MC/Arkiv/Anderstorp ERF2

RACERAPPORT ERF ANDERSTORP 6/5 –2005
TEAM #5 Humlans Endurance Team

TORSDAG
Dagen innan racet är det panikmek som gäller. Vi har varken lyckats få ihop 1000-kubikaren som varit på trimning hos Jansberg, snabbtanknings-systemet som vi tillverkat på egen hand, eller snabblyften som lyfter främre delen av hojen snabbt och smidigt. Vi får alltså skruva ihop 750:n igen, använda gamla Moriwaki snabbtanken, och fortsätta fumla med det gamla framhjulsstället.
Hojen är färdig vid 20-tiden kvällen innan, och allt packas och körs ut till depåtältet som vi delar med #98 Highsider Racing. Teamchefen Stefan är Italien på domarkurs, och kan alltså inte närvara på racet.

FREDAG
Det har regnat på natten och morgonen, och regnet hänger fortfarande i luften när vi kommer ut till banan på racedagen. Vi lyssnar på väderleksrapporten och det kommer olika bud huruvida det skall regna hela dagen, eller klarna upp framåt eftermiddagen. I vilket fall som helst så är det regndäck som gäller för kvalet!

Kval
Vi får börja kvalet i duggregn. Skalman tar första kvalpasset och när han går in i depå så ligger vi på 19:e plats! INTE BRA! Vi kan bättre än så!
När sedan Mårtensson går ut, och även får sina tider visade på depåtavlan, så går det bättre. Vi kvalar tillslut in på 6:e plats, vilket vi får nöja oss med. Om Teamchefen Humlan (a.k.a. Regnmästaren) hade varit med och kört kvalet, så hade vi hamnat ytterligare längre upp i startfältet

Race
Precis som i Falkenberg så tar Mårtensson starten och första passet, han gör en hyfsad start och vi ligger 8:a efter första varvet.
När första passet börjar lida mot sitt slut så bestämmer vi oss för att lägga på slicks, fram med alla verktyg till hjulbytet, all depåpersonal på sina platser! Hjul- och förarbyte går på 1 minut, hyfsad tid med tanke på att vi saknar snabblyft till framhjulet och snabbfästen till framhjulet.

Vi klättrar sakta men säkert uppåt i placeringarna, men det är tätt i toppen! Skjern MC har förstaplatsen säkrad sen starten, men resten av fältet är osäkert! En nervös teamchef får kontinuerliga uppdateringar via sms och mobiltelefon.
Tillslut ligger vi på 3:e plats och när 2:an, Motorsport Endurance Team, går in för tankning så ligger vi helt plötsligt på andra plats! Spänningen är stor, ska vi klara att behålla andraplatsen även efter tankningen och förarbytet? Jaaa, det gör vi, tanka, byt gubbe i depån, sen ut och kör som f-n igen!

Nu börjar racet lida mot sitt slut och vi har 1½ varv till godo mot 3:de plats, Motorsport Endurance Team. Vi håller denna placeringen resten av racet och går alltså i mål på ANDRA PLATS!
Bästa placeringen någonsin för HET! Segern firas utav förarna och depåpersonalen med Pågens Gifflar och kaffe!

Till nästa race så kommer vi finslipa depåpersonalen och utrustningen ytterligare!
Detta var inte vår sista andra plats!!

Mvh Tobbe, Race-engineer Team HET

Stort tack till: Depåpersonalen, alla som har ställt upp, ett extra tack till Lasercentrum i Gnosjö AB för de fina "bonus-pokalerna". Tack till www.berusad.com och www.aktuellmotorsport.se för bilderna

Bifogat

• IMG_9490.jpg
    IMG_9490.jpg
    81.1 KB · Visningar: 85
  • Skalman.JPG
    Skalman.JPG
    74.9 KB · Visningar: 86
  • Teamet.JPG
    Teamet.JPG
    78.4 KB · Visningar: 105
Back