Racerapport 250R Sviestad

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Deltävling nummer två i Svenska Mästerskapen gick denna helg i Linköping.
Under fredagen var det fri träning, men då det regnade kraftigt så hoppade vi över att köra den. Problem med tändboxen gjorde att hojen bara är körbar över 10000rpm så den blir ganska svårkörd i regn.
Under lördagen var det tidsträning. Solen visade sig från sin bästa sida, men det blåste en hel del, motvind på hela rakan.

Kval 1 (lördag)

Första torrpasset för i år på denna banan och det blev ett ganska lugnt pass. Fick som bästa tid 58.0 vilket gav mig en 13:e kvaltid. Fortfarande problem med tändningen så vi körde med helt öppen avgasport.

Kval 2 (lördag)

Nya däck på hojen och annan drevning. Funkade bättre men fortfarande jobbigt att ha ett så smalt register. Fick upp lite mer fart och noterade 56.3 som bästa tid. Det går neråt i alla fall vilket är bra. Kvalpositionen blev 12:e totalt.
Bästa tid hade Fredrik Watz med 52.9.

Warm up (söndag)

Nu hade vi fått en ny tändbox som fungerade som den skulle. Körde runt 56.5 på warm-upen utan att ta i allt för mycket. Vädret var lite ostadigare idag men det var uppehåll.

Race (söndag)

Gjorde en dålig start och jag tappade några placeringar direkt i starten. Körde lite hårdare in i första kurvan och tog tillbaka det jag hade tappat. Alltid samma racehets de första varven vilket är riktigt kul!! Tog mig förbi ett par förare till och jagade Robin Hålén och Dobrich. Tiderna var bättre nu, 55.0 som bäst. På 8:e varvet crashar Hålén efter bergkurvan och jag ser att han ligger kvar vid sidan av banan. Loppet rödflaggas och när jag kommer in i depån är det omstart som gäller. Det blir 10 minuters väntan så vi sätter på däckvärmarna och slänger i lite extra bensin.
Omstart och jag bommar starten igen, nu ännu sämre än första. Brukar inte hända mig! Jagar ikapp det jag tappat men tyvärr försvinner tätklungan allt för långt bort innan jag är tillbaka på en 8:e plats. Sedan går Corneliusson omkull i esset så jag ligger på en stabil 7:e plats och har för långt fram till 6:e (Dobrich) då det bara är 4 varv kvar. Ligger o bevakar 7:e platsen in i mål. Tidsmässigt kom jag ner på 54.9 under andra delen av racet vilket jag är nöjd med. En bra helg helt enkelt.
Vann racet gjorde Fredrik Watz, före Andreas Mårtensson och Oscar Håkansson.
Jag fick pris som bästa B-förare.

/Berra

Bifogat

• 8.jpg
    8.jpg
    114.6 KB · Visningar: 87
  • 2.jpg
    2.jpg
    135.2 KB · Visningar: 93
  • 15.jpg
    15.jpg
    133.5 KB · Visningar: 111
  • 657.jpg
    657.jpg
    136.9 KB · Visningar: 94
  • 11.jpg
    11.jpg
    128.2 KB · Visningar: 72
  • 14.jpg
    14.jpg
    125.6 KB · Visningar: 97
Berra skrev:
2200271 Deltävling nummer två i Svenska Mästerskapen gick denna helg i Linköping.
Under fredagen var det fri Jag fick pris som bästa B-förare.

/Berra

Bra Berra!!! Kul att det går bra. Se till att få fart på lökmekarna så tändboxen funkar så... :-)

/e

Du kör kungligt :tummenupp
När vi får det rätta promet till boxen kommer du få åka med rätt grejer hela tiden, så kommer du komma ifatt och förbi de gamla rävarna redan i sommar :)

Lite fler bilder från 250R, fotograf Martin:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Bra kört Berra, men se för f-n till att ge offknuff en fet pungspark varje gång hojen inte funkar! :tummenupp

oscar skrev:
2200361 Bra kört Berra, men se för f-n till att ge offknuff en fet pungspark varje gång hojen inte funkar! :tummenupp

Här sparkas ingenting, vi vet vad felet är, men måste som sagt få prommet levererat, ska komma i veckan. Till det kommer får man leva med problemet och hålla sig över 10k rpm.

oscar skrev:
2200361 Bra kört Berra, men se för f-n till att ge offknuff en fet pungspark varje gång hojen inte funkar! :tummenupp

Har du informerat Pålle om att samma regel gäller i ditt team? :D

Snyggt kört berra se nu till att visa gamlingarna var sveriges framtid finns.....

Fett bra kört Berra! :tummenupp
Visar att det var helt rätt steg av dig att ta och att 125JR är en mycket bra klass:

Boris JR skrev:
2200707 Har du informerat Pålle om att samma regel gäller i ditt team? :D

Jadå! Men det är en ömsesidigt. Kvalar han inte top-5 så knäcker jag ett nyckelben med stämjärnet. Lyckas han sen inte förbättra på andra kvalet så ryker det andra med.

/Joakim

Pålle skrev:
2203253 Jadå! Men det är en ömsesidigt. Kvalar han inte top-5 så knäcker jag ett nyckelben med stämjärnet. Lyckas han sen inte förbättra på andra kvalet så ryker det andra med.

/Joakim

Management by fear en gammal välbeprövad metod som nu gjort sitt intåg i RR-depån......

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back