Racerapport 125JR - Berra

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Tja!
Då farsan skrev en rapport av helgen som gått så lägger jag upp den istället för att skriva en egen nu. Bifogar också ett tidningsutklipp från SLA.

---------

Målsättningen som sattes upp efter den fantastiska vinsten i B-racet på Sviestad - 04 att Berra skulle vinna TMP-cupen för 125 Junior 2005 infriades med råge!!!
Förutsättningarna inför sista tävlingen på Ring Knutstorp var ju att Berra ledde serien med 12 poäng före Jerry Lindén - en tredje plats för Bertil om Jerry vann och
TMP-cupen var säkrad.

Aprilian fick en mycket noggrann genomgång av mek Ismo, Starol Racing levererade en ny kolv, alla befintliga reservdelar plus lite extra ' bra att ha delar ' togs med för att vi inte skulle falla på något mekaniskt problem.

Berra däremot fick halsont och feber redan i början av veckan och tillbringade måndag, tisdag, onsdag och torsdag sängliggande. Torsdag kväll bäddades han ned i skåpbilen och vi körde till Halmstad för att övernatta i Martins studentlägenhet. Det blev en eller två timmars!! sömn för Berra innan färden tidigt fredagmorgon ställdes mot Ring Knutstorp. Den fria träningen gick så där...

Tyvärr fick det hela ett anti-klimax när Jerry på fredagsträningen gick omkull med sin 125 racer och slog av nyckelbenet. Cupen var alltså klar utan att Berra egentligen behövde köra men det kändes lite konstigt...och vi kan bara beklaga Jerry som haft otur i slutet.

Lördag morgon och Berra fick sovmorgon i stugan på Röstånga Camping - lite feber kvar och ordentlig nästäppa. Vi köpte nässpray på Konsum! och laddade för första kvalet. Det blev en femteplats. Ok efter omständigheterna. Andra tidskvalet gick något bättre och Berra stod som 3:a på gridden. Ok det också - Knutstorp är inte Berras favoritbana precis.

Inför loppet på söndagen behöll vi 39-drevningen, Ismo justerade bestyckningen och däcktrycket sänktes till 1,80 bar både fram och bak ( däcken blev inte tillräckligt varma på tidsträningen och Berra hade haft lite släpp ).

Starten går och träningsettan Joakim Stensmo går först in i högerkurvan efter långa rakan, Berra tvåa och Linus Hellberg trea. Aprilian går perfekt och Berra kör hårdare än tidigare! Stensmo, med motocross backgrund, satsar hårt och vilt i alla kurvor och är speciellt vass i de lite långsammare vänsterkurvorna - Berra tar igen i de snabbare kurvorna men blir inte av med träningstvåan Linus. Så här håller det på några varv. Berra släpper Stensmo lite grand och har fullt upp med Linus Hellberg. I mitten av loppet går Linus om någonstans som vi inte ser från depåområdet men Berra trycker hårt på bakifrån och tar tämligen omgående tillbaka 2:a platsen. Det känns som om han har kontroll på Linus nu. På varv 8 ryker det till ordenligt i första snabba högerkurvan och jag är ganska säker på att antingen Berra eller Linus gått av däruppe - men det är Stensmo som gått omkull. De två sista varven ökar Berra ytterligare och sätter sin bästa varvtid på 10:e och sista varvet. Han kör 1.10.163 i täten och är därmed nästan 1,5 sekund snabbare än under kvalet - inga problem med däcksläpp nu. Man kan säga att Berra frisknat till!

En populär segrare och många varma grattis från medtävlare och initierade fans. Jerry Lindén är snabbt framme och gratulerar - en härligt go kille som också har många segrar framför sig!

Berras resultat under året är 3 vinster, 1 andra plats och 2 tredjeplatser vilket tillsammans ger 127poäng och en överlägsen vinst i TMP-Cup. Det ligger mycket teamarbete, planering och även en hel del kostnader bakom en sådan här totalvinst och jag vill passa på att tacka alla inblandade teammedlemmar och sponsorer för finfin stöttning.

Roadracinghälsningar Stig-Ove

-------

Bifogat

• berra_artikel_sla_knudan.jpg
    berra_artikel_sla_knudan.jpg
    122 KB · Visningar: 84
Grattis igen Berra, se nu till att fortsätt i den här stilen i nästa klass :tummenupp

//Christer (Andreas.W #36 125JR) Farsa, mek, sponsor

Grattis! Grymma varvtider, jag kommer nog aldrig att fatta hur man kan köra så jämrans fort med en 125 std!

G R A T U L E R A R

GRATTIS BERRA

:Bugar
men som jag sagt förut, inte särskilt förvånande.
men du lyssnade väl på mina :öl råd,,, ööö kanske inte nej..

får jag bara min gaffelkrona så ska vi ut och ha skoj.

R2 skrev:
GRATTIS BERRA

:Bugar
men som jag sagt förut, inte särskilt förvånande.
men du lyssnade väl på mina :öl råd,,, ööö kanske inte nej..

får jag bara min gaffelkrona så ska vi ut och ha skoj.

Tackar ! :)

Säg till när du får ordning på den.

/Berra

Goodstuff skrev:
Grattis! Nu blir det 250R eller hur? ;)

Haha, vem vet...

Nu har jag gjort en rejäl uppdatering på min sida Berra-racing.se med lite bilder och sånt.

Nån som har bilder på #3 125JR från Knudan eller STCC på Karlskoga? Vore kul att lägga in dom.

/Berra

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...