Racer250

TomK skrev:
Varför ångra sig ? Trodde han det var en rs250 och insåg att denna dock ej gick att gatregga ? :hihi Det är ju klart köpläge på en sådan cykel - klart servicen kan bli dyr i längden jämfört med vissa japsar, men det är bara att ragga bättre sponsorer så löser det sig...

Nej han hade koll på vad det var för hoj. Han hade varit mekaniker åt förare som körde med aprilias 250 racers och visste en hel del och hade tagit kontakt med aprilia och Docshop som hade hojen innan Dobrich för att höra om hojen innan köpet. En anledning till att han avstod var att han hade uppfattat att vissa delar på hojen var nyare än vad som var fallet. Därför var hojen inte intressant för honnom då. Sen hade han lite konstiga bortförklaringar som vi inte fattade heller. Fanns en nyare Yamaha som han kollade på istället som också var till salu i depån.

guzzo skrev:
Vore jävligt grymt med en aprilia!
Såklart det är när man ger gas ut på rakan och känner hur framhjulet stiger mot luften samtidigt som man börjar håva in framförvarande.

Kanske inte riktigt lika ballt när något går sönder och ska ersättas med nytt. Man anar att en racer som kostade över en miljon ny och inte har byggts i stora serier (som TZ 250 och Honda RS 250) är ångestframkallande dyr att reparera/underhålla.

TomK skrev:
Varför ångra sig ? Trodde han det var en rs250 och insåg att denna dock ej gick att gatregga ? :hihi Det är ju klart köpläge på en sådan cykel - klart servicen kan bli dyr i längden jämfört med vissa japsar, men det är bara att ragga bättre sponsorer så löser det sig...

Han sa sig vara mekaniker men jag är tveksam till hans kunskaper. Han trodde att blocket var skadat för att det var olika ljud när kopplingen var dragen elt släpt. Jag förklarade att det var ju torrkoppling och att alla Aprilior låter. Jag lyssnade sen mer noga på de andra Apriliorna som var där och Roberts låter precis som de andra.
Surt var det i alla fall när man säger att man är intresserrad och att man är tekniskt kunnig och sen visar det sig att det bara var skitsnack

Jag fick precis ett mail om en 03-yamma som jag vet stod hos alterna i japan innan. Ska finnas i tyskland. Babyblå.

"It is in very good condition, crankshaft has 170 km, and it comes with the following parts.

front sprockets 15/16/17
rear sprockets 35/36/37/38/39/40
another crankshaft
cylinder and heads
Set with jetting, needles
spare battery
Set of Gaskets
Waterpump, Case, reeds, aso"

Vet inte om det är samma som Nordgren har i åtanke.

Bifogat

• yamma.jpg
    yamma.jpg
    113.5 KB · Visningar: 107
Nyteknik skrev:
Såklart det är när man ger gas ut på rakan och känner hur framhjulet stiger mot luften samtidigt som man börjar håva in framförvarande.

Kanske inte riktigt lika ballt när något går sönder och ska ersättas med nytt. Man anar att en racer som kostade över en miljon ny och inte har byggts i stora serier (som TZ 250 och Honda RS 250) är ångestframkallande dyr att reparera/underhålla.
Det är inte så stor skillnad mot Honda faktiskt. Vissa saker är sinnessjukt dyra, etx magnesiumförgasarna, men slitdelar är inte nämnvärt dyrare än Honda och Yamaha, om jag förstått Ako rätt.

Nordgren skrev:
Han sa sig vara mekaniker men jag är tveksam till hans kunskaper...
I ett sånt läge vet man inte om man ska vara tyst eller skratta. Antingen så vet han något som bara några få vet och då är det läge att knipa käft och nicka instämmande tillsammans med några "mmm", "mmm", eller så är han en snackpåse som inte ens vet vad en torrkoppling är och då är det skrattretande om han påstår sig ha varit racemekaniker åt Apriliaförare.

oFFkeFF skrev:
Jag fick precis ett mail om en 03-yamma som jag vet stod hos alterna i japan innan. Ska finnas i tyskland. Babyblå.

"It is in very good condition, crankshaft has 170 km, and it comes with the following parts.

front sprockets 15/16/17
another crankshaft
cylinder and heads
spare battery
Set of Gaskets

Och priset?

Goodstuff skrev:
Det är inte så stor skillnad mot Honda faktiskt. Vissa saker är sinnessjukt dyra, etx magnesiumförgasarna, men slitdelar är inte nämnvärt dyrare än Honda och Yamaha, om jag förstått Ako rätt.

Nej visst, kolvar och sånt är billigt till Prillorna, billigast av alla tror jag till och med. Men kör sönder en tändbox, eller totalskrota en cylle/vev.....då får du pantsätta tjejen....

Edit: men en dag ska jag fanimej ha en.... :kär

Nyteknik skrev:
...Kanske inte riktigt lika ballt när något går sönder och ska ersättas med nytt...
Äsch, pajjar skiten Beyond The Point Of No Return så är det bara att rulla in den i vardagsrummet och njuta av den som vilket konstverk som hellst och tänka; "En sådan där vann Max Biaggi VM på". Eller så skänker du den till Tekniska Museet och förevigar den i utställningshallen till allmänheten att beskåda.

Chris Ash skrev:
...kör sönder en tändbox, eller totalskrota en cylle/vev.....då får du pantsätta tjejen....
Sånt kan väl inte hända om man använder svindyr olja, Aspen-bränsle, detonations-sensor och lyfter på topparna efter varje pass. Det är amatörerna som tankar på OK och inte kan mecka som får problem.

:hihi

Nyteknik skrev:
Sånt kan väl inte hända om man använder svindyr olja, Aspen-bränsle, detonations-sensor och lyfter på topparna efter varje pass. Det är amatörerna som tankar på OK och inte kan mecka som får problem.

Klipper in den här texten från ett engelskt forum..

"Before you buy a TZ or an RS you need to understand that if you are going to try and run it without sticking to fuel/maintenance guidelines to save money, you will end up with a very tired,slow and worn out bike and possibly broken bones. If you go by the service manual you wont go far wrong. I know people who have run pistons/cranks way past there reccommended limit and been fine but the consequences/costs of a failiure are not worth the risk in my opinion."

oFFkeFF skrev:

front sprockets 15/16/17
another crankshaft
cylinder and heads
spare battery
Set of Gaskets

Nej det är det inte. Den du skriver om vill han ju ha 13980 euro för vilket är för mycket.

Men är det någon som är intresserad av en Yamaha TZ250 2003 så mejla mig eller kom till Anderstorp så kan ni se den. Jag vill inte säga med för Guzzo ska få kolla på den först hade jag tänkt.

Nordgren skrev:
Nej det är det inte. Den du skriver om vill han ju ha 13980 euro för vilket är för mycket.

Men är det någon som är intresserad av en Yamaha TZ250 2003 så mejla mig eller kom till Anderstorp så kan ni se den. Jag vill inte säga med för Guzzo ska få kolla på den först hade jag tänkt.

Definitivt för mycket när den kostade i runda slängar 60kkr borta i japan.

Så den är hemlirkad dessutom? Nice :)

Nyteknik skrev:

Vissa saker kan förstås gå sönder oavsett olja,bränlse och bestykning. Men om man har koll på grejerna så minskar risken förstås betydligt.
Jag har kört på Aspen, Motul och använt regeln inte mer än 50% mer än vad Honda rekommenderar på kolvar och vever. Däremot har jag passerat 1000mil på cylindrarna.
Visst ha jag spickat sönder någon kolv när jag chansat med bestyckningen på race (men hojen gick bra...) och visst jag fått nårgra mindre nypmärken på mina fyra säsonger.
Men jag har aldrig haft något större haveri och bara brutit en tävling för att kopplingen slirade.
Det finns de som kört billigare och inte bytt grejer men oftast har det varit på bekostad av ras.

Så mitt enkla tips är
-Använd bra bränsle och olja
-Kör inte mer än max 50% mer än vad som står i boken. (bortsett från cylindrar)
-Var noggrann när du mekar.

annonsen på min TZ250 -01 lå her i mars uten noen respons..
Sykkelen ble solgt til Tyskland for 6500 euro.

Var får man tag i nyare Aprilior då ?

Verkar vara svårt med dessa.

Tex årsmodell -03 eller -04 , går kanske i EM nu.

*/ ?>
Back