Racenissar hur gör ni?

OlleR6 skrev:
Jag har tittat å tänkt, men jag är inte såpass smart att jag kan klura ut hur man ska göra :kocko

Eländet går ju igenom ramen (genom ett hål)!

Det här med att bränna kopplingen... Är det skonsammare att köra kopplingslöst uppåt även på standardhojjar (när man åker bana å växlar ofta)?
Masa dig ut till en bana och titta på en R6:a, länkaget läggs på utsidan av ramen på R1 iaf

OlleR6 skrev:
Det här med att bränna kopplingen... Är det skonsammare att köra kopplingslöst uppåt även på standardhojjar (när man åker bana å växlar ofta)?

Ja, det är skonsammare mot kopplingen, och dreven tar inte stryk av det, såvida du inte har en skräplåda, och har du en skräplåda, räddar inte kopplingen det särskilt mycket längre ändå..

OlleR6 skrev:
Jag har tittat å tänkt, men jag är inte såpass smart att jag kan klura ut hur man ska göra :kocko

Eländet går ju igenom ramen (genom ett hål)!

Finns det plats att ta loss växelspaksstaget vid splinesen och bara rotera det 180 grader för att sedan montera dit det igen? Borde ju funka om det inte tar emot nånstans!

Tack för alla svaren, det ska bli jäkligt intressant att testa detta. Har kört hoj i 3 år nu och jag tror aldrig att jag har växlat upp utan att använda kopplingen.

Ska bara få in den nya motorn i ramen så ska jag testa detta sen (så nu får dom sista packningarna ta o komma :huvet .).

Busenkelt att växla utan kopplingen. Man känner att det inte påfrestar lådan, inte på min hoj i varje fall.

MrGooFy skrev:
...
Ska bara få in den nya motorn i ramen så ska jag testa detta sen (så nu får dom sista packningarna ta o komma :huvet .).

Ny motor?? Va i helvete håller ni på med i Borås egentligen? Har det fulmekats på allvar??

Chrille skrev:
Ny motor?? Va i helvete håller ni på med i Borås egentligen? Har det fulmekats på allvar??

Den gamla skar visst, ett par dagar efter ihopmontering. Troligen igensatta oljekanaler. :huvet

McB skrev:
Den gamla skar visst, ett par dagar efter ihopmontering. Troligen igensatta oljekanaler. :huvet

Fan vad bistert. Tjusningen och risken med att skruva själv - tillfredställelsen när det funkar är enorm, förtvilan när det går åt helsicke likaså.

Chrille skrev:
Fan vad bistert. Tjusningen och risken med att skruva själv - tillfredställelsen när det funkar är enorm, förtvilan när det går åt helsicke likaså.

Visst är det så. Lite underligt är det dock, för motorn funkade klockrent i ca. 20 mil efter ihopmontering. Gick som en klocka, och växellådan var som ny. Efter helgen sade den dock upp sig, med besked. Troligen behövs både vev, stakar och kolvar bytas, men det är ett senare projekt.

Chrille skrev:

Man får se det ljusa i det hela, jag fick tag på en annan motor till ett förmånligt pris (av Tony någonting nr44 i superbike.).
Jag vurpade inte det är ett stort plus, jag höll ungefär 250km/h när det skar och det låste sig inte. Den spottade ut all kylarvätska rätt på motorn och bakhjulet så halt blev det.

Ska ta isär motorn och se vad som har pajjat och ifall det går att fixa till ett rimligt pris och om det går så måste ju motorn isär i minsta beståndsdel för att rengöras från metallflisor så jag lär ju mig ganska grundligt hur en R1-motor är ihopsatt. :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Teddy och gubbstuff, ni kommer köra slut på era kopplingar, särskilt om ni fortsätter använda kopplingen efter er första start..
Kopplingen är så väldigt lätt att bränna eller vara nära att eldas upp i starten ändå, blir det mer slir, precis som det blir när du använder den, kommer den bli ännu varmare..
Ge fan i kopplingen vid uppväxlingarna, det är varken dåligt för lådan eller kopplingen.. Även gamla hundar får lära sig sitta, det är nya hojar ni kör nu, inga gamla gat-tröskverk..
Blir värmen något problem när man som jag nyttjar den inbyygda slirkopplingen?
På Aprilias V-twin 1000cc vid gasavslag lättar vakumet i insuget kopplingens anliggningskraft => Slirfunktion på kopplingen.

Vid hårda inbromsningar balanserar motorbromskraften på bakhjulet ganska perfekt frambromsen för effektivinbromsning och precis på gränsen till att bakhjulet börjar "halvsläppa". Jag använder därför inte bakbromsen alls.

Nu undrar jag om denna bromsteknik kommer att elda upp kopplingen?
(fr.o.m. 2001 års modell är kopllingen något förstärkt)

Tokas skrev:
Blir värmen något problem när man som jag nyttjar den inbyygda slirkopplingen?
På Aprilias V-twin 1000cc vid gasavslag lättar vakumet i insuget kopplingens anliggningskraft => Slirfunktion på kopplingen.

Vid hårda inbromsningar balanserar motorbromskraften på bakhjulet ganska perfekt frambromsen för effektivinbromsning och precis på gränsen till att bakhjulet börjar "halvsläppa". Jag använder därför inte bakbromsen alls.

Nu undrar jag om denna bromsteknik kommer att elda upp kopplingen?
(fr.o.m. 2001 års modell är kopllingen något förstärkt)

Det är väl en rätt kraftig våtkoppling, och bygger man dit en slirkoppling borde den vara dimensionerad för det också, så en okvalificerad gissning skulle vara att det inte är några problem, bara man underhåller den rätt, den lär ju slitas hårdare på banan än på gatan.

MrGooFy skrev:
Intressant fråga, är det verkligen okej för lådan att växla utan koppling?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42984&page=1&pp=20

Korspostning jag vet men jag tänkte att inte så många av er hänger i den forumdelen.

Klart det sliter mer utan koppling när hela motorns massa skall bromsar upp på klackarna vs endast ett drev's massa. Eftersom det är förbrukningsvaror så bör man kanske spara lite på lådan o annat. (Race-förare kanske offrar lite mer materiel mot att tjäna in tid)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026