Racenissar hur gör ni?

Har alltid kört utan koppling med Suka 750/1100 och Kawan, funkar bra och spar lameller, men R1 lådorna kanske är svaga

GSXR1100R skrev:
Har alltid kört utan koppling med Suka 750/1100 och Kawan, funkar bra och spar lameller, men R1 lådorna kanske är svaga

Kan väl lägga till Hynda 600 där me nu hoppas jag?! Eller mesade du såpass så du kopplade o hade dig?! :tungan

O just det, jag kopplar inte heller vid växling uppåt...

alakhai skrev:
Kan väl lägga till Hynda 600 där me nu hoppas jag?! Eller mesade du såpass så du kopplade o hade dig?! :tungan

O just det, jag kopplar inte heller vid växling uppåt...
Stämmer bra, jag crossväxlade stenhårt vid varvtalsstoppet så det knakade i lådan...

OlleR6 skrev:
Bara för att gå offtopic (vad vore en tråd utan det?), hur vänder man "växellådan" på R6? E betydligt vettigare att ha 2-6an neråt :rolleyes:

Titta på växelspaken och mekanismen där, ofta går det på något sätt att vända på det lite lätt (dvs inte öppna motorn).

Jag gatkör alltid, även på på banan. Vid varje uppväxling drar jag in kopplingshandtaget och omvänt drar jag bara in kopplingshandtaget en gång vid nerväxlingar och lägger i rätt växel på en gång. Växla utan koppling har jag provat men det känndes bara bökigt eftesom jag redan köred med ett fungerande koncept och den minimala tidsförlust användandet av kopplingen medför kan jag leva med.

Teddy skrev:
Jag gatkör alltid, även på på banan. Vid varje uppväxling drar jag in kopplingshandtaget och omvänt drar jag bara in kopplingshandtaget en gång vid nerväxlingar och lägger i rätt växel på en gång. Växla utan koppling har jag provat men det känndes bara bökigt eftesom jag redan köred med ett fungerande koncept och den minimala tidsförlust användandet av kopplingen medför kan jag leva med.
Att växla ner alla växlar utan att släppa ut kopplingen mellan är väl om nått mördande för lådan. Du har ju en enorm fart på utgående axeln och en väldigt låg på den ingående.

Teddy skrev:

Samma här. Det sitter i ryggmärgen att koppla ur så jag koncentrera mig på annat.

Borsiin skrev:
Att växla ner alla växlar utan att släppa ut kopplingen mellan är väl om nått mördande för lådan. Du har ju en enorm fart på utgående axeln och en väldigt låg på den ingående.

Ser man bara till att ha rätt varvtal på motorn för den hastighet man har när man släpper ut kopplingen är det ju inget problem.

Synkronisering.

Bilar har synkringar, motorcyklar har duktiga förare.

När du byter växel flyttar skiftgaffeln (nu pratar vi vanliga lådor här, jag har ingen aning vad BMW har hittat på) ett växeldrev som har klackar på sig från skårorna på ena bredvidliggande drevet till det andra. För att du ska kunna dra klackarna ur sina lägen måste de vara kraftlösa dvs du kan inte växla vid fullt pådrag -friktionen blir för stor. När klackarna sedan skall in i andra drevet måste dreven som ska kopplas in ha samma hastighet annars kopplar de inte in utan bara "spinner" på ytan. Det är detta som sliter på klackarna och gör att tvåans växel hoppar ur på flitigt wheelade R1:or.

När du använder kopplingen snurrar dreven fritt, kraftlöst. Detta gör att växlingen sker med mindre risk för slitage. Dock klonkar det rejält eftersom det bara är en kort stund som dreven håller samma hastighet och du har ingen möjlighet att påverka deras hastighet. Vid växling utan koppling kan du själv tima in rätt varvtal genom att motorns retardation är konstant.

Det finns inga regler på hur du gör dvs vid vilka varvtal, tider osv utan du får köra på känn. Det är jäkligt snabba växlingar, dock. Du ska nog inte fundera för mycket på hur det funkar utan bara prova dig fram.

Jag upplever att en växling utan koppling sliter mindre på lådan om man gör det med känsla. Växlar du så att det skrapar när växeln går i så håller du på att sabba lådan.

Den teknik jag använder är att lägga en viss kraft på växelspaken (50 % ?) precis innan det är dags att växla och när jag beslutar mig för att växla dippar jag bara gasen lite och växeln glider in som ett barnafinger i en syltburk.

Testa, prova dig fram först på mellanvarv och sedan när du tycker att du kan det så provar du på högre varv med mer kraft. Fjötta inte! Växla med myndighet men inte gorillakraftigt så ska du se att det funkar!

Så, nu har jag gjort dig ännu mer förvirrad!

Mvh pilsner

Goodstuff skrev:
Ser man bara till att ha rätt varvtal på motorn för den hastighet man har när man släpper ut kopplingen är det ju inget problem.

Jo, precis. Tänk långa rakan på Sviestad. Vid brompunkten är det full broms som gäller och allteftersom man närmar sig kurvan med den minimala motorbroms en tvåtaktare har kommer den där känslan att "nu är det nog dags att börja växla ner om du ska hinna få i tvåan innan bergskurvan". Dra in kopplingshandtaget, klick, klick, klick, klick, släpp ut kopplingshandtaget, möt med gas. Körningen bli lika mjuk och behaglig som att sitta i baksätet på en taxi. Har man gjort en korrekt bedömning kommer allt smälta samman och man behöver inte hålla in kopplingshandtaget längre tid än det tar att lyfta foten fyra gånger.

Eftersom jag är gammal, talanglös och feg är det inte alltför sällan följande händer; Full broms vi bromspunkten följt av "Åh fy faaan vad fort det går, om jag ska hinna få i tvåan innan bergskurvan måste jag börja växla NU!" Efter att att ha lyft foten tre gånger upptäcker man att det är alldeles för långt kvar till kurvan och släpper ut kopplingshandtaget en stund för att inte få kramp i underarmen, tittar på fåglarna, petar mig i näsan, blir passerad av årets skörd av nya, snabba, unga förare och sen lägger i tvåan. Suck, när ska man våga flytta fram bromspunkten?

Last edited:
Goodstuff och Teddy, ni kommer troligen att ångra er om ni inte ändrar era "vinnande koncept", ni har nu gått ifrån turisthojarna och en racerkoppling tål inte att användas på det sättet. Jag brände en koppling på mitt första träningspass för att ingen sagt åt mig att jag inte fick använda kopplingen vid uppväxling, ok Vaerums mek kom och sade det...efteråt.... :)

Chris Ash skrev:
...inte fick använda kopplingen vid uppväxling...
Racing är Landet-bak-och-fram. Först ska man vända på länkaget till växelpedalen så att alla växlar hamnar upp och ner. Sen får man lära sig att vända på däcken. Nu får jag lära mig att inte använda kopplingen. Snart kommer väl någon och säger åt mig att hälla olja i tanken också!
:)

Teddy skrev:
Racing är Landet-bak-och-fram. Först ska man vända på länkaget till växelpedalen så att alla växlar hamnar upp och ner. Sen får man lära sig att vända på däcken. Nu får jag lära mig att inte använda kopplingen. Snart kommer väl någon och säger åt mig att hälla olja i tanken också!
:)

Hähä...Faktum är att det går ganska lätt att vänja av sig. När man väl gjort det känns det betydligt bättre att bara blippa av gasen.

Har du kört Skatungen än förresten? Har inte sett nån hysterisk rapport än....

Teddy och gubbstuff, ni kommer köra slut på era kopplingar, särskilt om ni fortsätter använda kopplingen efter er första start..
Kopplingen är så väldigt lätt att bränna eller vara nära att eldas upp i starten ändå, blir det mer slir, precis som det blir när du använder den, kommer den bli ännu varmare..
Ge fan i kopplingen vid uppväxlingarna, det är varken dåligt för lådan eller kopplingen.. Även gamla hundar får lära sig sitta, det är nya hojar ni kör nu, inga gamla gat-tröskverk..

cRoC skrev:
Titta på växelspaken och mekanismen där, ofta går det på något sätt att vända på det lite lätt (dvs inte öppna motorn).
Jag har tittat å tänkt, men jag är inte såpass smart att jag kan klura ut hur man ska göra :kocko

Eländet går ju igenom ramen (genom ett hål)!

Det här med att bränna kopplingen... Är det skonsammare att köra kopplingslöst uppåt även på standardhojjar (när man åker bana å växlar ofta)?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026