Racekamaxel...

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
När jag skulle montera racekammen G1 och kände att delen som ligger mittemot en av nockarna glappar, men den sitter antagligen fast. Jag undrar varför glappar den, till vilken andelning??

Bifogar en bild på kamaxeln så ser ni vilken del jag menar..

Bifogat

• camshaft.jpg
    camshaft.jpg
    53.2 KB · Visningar: 104
Det är ett löst nållager som du ska använda på nya kammen oxå.

Sorry, kommenterade fel grej. :rolleyes:
Det är väl auto-dekompen.

Last edited:
På min förra trimkamaxel fanns det ingen sånt monterade på kammen. Om det är verkligen en atuodekomp som sitter på min nuvarande kam, varför blev det ingen skillnad när jag kickar. Jag måste använda dekompen på styret för att kunna starta.

Och varför glappar "atuodekompen" (?)?

-MLM- skrev:
2350576 På min förra trimkamaxel fanns det ingen sånt monterade på kammen. Om det är verkligen en atuodekomp som sitter på min nuvarande kam, varför blev det ingen skillnad när jag kickar. Jag måste använda dekompen på styret för att kunna starta.

Och varför glappar "atuodekompen" (?)?

Jag är nästan hundra på att den används vid elstart.
En del eftermarknadskammar kommer utan autodekomp, G1 har det.
Den glappar precis lika mycket på min originalkam som på min G1, så det ska säkerligen vara så.

Plockar man isär kamaxeln så är det utfräst ett spår på insidan av decompkammen. På själva kamaxeln är det ett hål som det sitter en pinne som pressas upp av en fjäder. Pinnen går in i spåret på decompkammen och låser den. Detta gör att decompkammen roterar och öppnar upp för decomp.
När hojen har startat så släpper den och decompkammen slutar rotera vilket gör att decompen inte aktiveras längre.

Det borde i alla fall fungera så...rätta mig ifall jag har fel någon.

Har du ingen elstart eller? I så fall är det nog bara att plocka bort decompkammen så får du mindre skit i toppen. Men då kanske det är bäst att plugga hålet.

Edit: Jag har kollat upp det nu. Autodecompen är för elstarten. Det finns G1 kammar utan autodecomp.

Edit igen: När jag tänker efter så väntar förstås inte decompen med att stänga tills motorn startat, då skulle den ju aldrig gå igång. Den stänger nog så fort startmotorn fått fart på grejorna...

Last edited:
Tack för ett bra svar.. En sak som oroar mig, dekompkammen ligger väldigt nära intill "väggen" som lagret ligger mittemot det på toppen. När jag testade kicka runt den och dekompkammen nuddar precis förbi "väggen". Är det inte en risk att den krockar med "väggen" och pajjar toppen.

Jag kanske förklarar dåligt men du ser vid bilden vad jag menar..

Om det inte är nåt fara, kan jag fortfarande ha kvar dekompkammen trots jag ej har elstart? Avaktiveras dvs slutar den rotera så fort motorn är igång trots jag inte har elstart ?

Ursäkta om det blev mycket frågor, jag har ingen lust att pajja motorn pga ett skit fel.. :)

-MLM- skrev:
2351021 Om det inte är nåt fara, kan jag fortfarande ha kvar dekompkammen trots jag ej har elstart? Avaktiveras dvs slutar den rotera så fort motorn är igång trots jag inte har elstart ?

Vågar tyvärr inte svara på det då det bara skulle vara en gissning.
Har du köpt kammen ny? I så fall byt mot en utan decomp.
Annars skulle jag försöka få svar av en KTM meck ifall det går att använda den som den är. Hade jag inte kunnat få något svar av en auktoriserad meck skulle jag nog ta bort decompen. Den sitter bara med en låsring.

Du har PM.

-MLM- skrev:
2351021
Om det inte är nåt fara, kan jag fortfarande ha kvar dekompkammen trots jag ej har elstart?
Ja det lär inte vara någon större risk att det blir knas med dekompen bara för att du inte har startmotor på din hoj.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back