Racekåpor priser och montering?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Tjenix..

Jag kan väl börja med o säga vad jag har för hoj. Jo en honda cbr600rr 2008. Jag har velat köra bana väldigt länge nu men kommer aldrig riktigt till skott. Men nu har jag bestämmt mig för att skaffa mig racekåpor.Frågan e då bara e dessa lätta o kränga på o av och nån som har tips på återförsäljare? E det nån mening o köpa detta begagnat? Jag kan tänka mig importera om man känar en slant påt då det endå e ett bra tag tills det e dags igen?

Tack på förhand.
 
Om du är ny på att köra på bana så föreslår jag att du kör med SMC första gången, inte för att dom är bättre utan för din försäkring gäller. Vilket egentligen du bara har nytta av om du har helförsäkring.

Är du däremot erfaren och verkligen vill satsa på att köra på bana så har bla. grevens kåpor. http://www.grevensmcdelar.com/

Se till att köpa från el tillverkare där du kan beställa enskilda kåpor och inte bara kompletta set. Det är ju lite surt att pynta för ett komplett set om bara ena sidokåpan är kass.
 
Om du är ny på att köra på bana så föreslår jag att du kör med SMC första gången, inte för att dom är bättre utan för din försäkring gäller. Vilket egentligen du bara har nytta av om du har helförsäkring.

Är du däremot erfaren och verkligen vill satsa på att köra på bana så har bla. grevens kåpor. http://www.grevensmcdelar.com/

Se till att köpa från el tillverkare där du kan beställa enskilda kåpor och inte bara kompletta set. Det är ju lite surt att pynta för ett komplett set om bara ena sidokåpan är kass.

Så försäkringen gäller bara om du har racekåpor på? Föresten av o på sättning av kåpor e det väldigt tidskrävande. Sitter dom ex som orginalkåporna?
 
kraschkåpor/racekåpor brukar sakna en del skruvhål och liknande så monteringen brukar vara rätt enkel. sen kan man ju använda skruvar som inte behöver några verktyg och sådär.
kraschkåpor/racekåpor brukar sitta lite lagom taskigt på hojen och passformen brukar vara sisådär. köper du glasfiber-kåpor så är dom dessutom lätta att reparera om dom spricker eller måste modifieras.
förvänta dig inte någon jättebra passform på kåporna...
dessutom så kan du säkert hitta kåpor billigare i utlandet än här hemma i sverige.

MVH Phille
 
Tänk vad folk ordbajsar utan att veta ett skvatt...

Krachkåpor kan du med fördel köpa begagnade om du vill spara några kronor.
Det brukar dyka upp i köp/sälj titt som tätt.
Köp okrachade om du kan men var sen inte rädd om det finns lite skador.
Dom är gjorda av glasfiber och är lätta att laga.

Skruvar som inte behöver verktyg finns inte.
Därimot så sitter dom med snabbfästen så kallade Duzar.

Det finns en jungel av märken men samtliga som Grevens MC delar säljer funkar bra.
Works kåpor är dyra, detta pga att dom är otroligt tunna och med sjukt fin passform.
Nackdelen är att det blir bara sopor av dom även vid en lätt marksyning.
Sebimoto skulle jag rekomendera, dom kåporna har samma fina passform men är betydligt tjockare.
Skit för en tävlingsförare men stora fördelar för dig som vill prova på bana (btw. det är skitkul)
Håller bättre, lättare att laga och jag som lackerar mycket tycker det är lättare att få bra resultat på dom!

Polidom säljer också prisvärda kåpor men jag personligen har ingen koll på deras passform.

Köp begagnade och garagelackar som du vil ha din hoj.
Provmontera innan och se att passformen lirar !
Lycka till.
 
Du har två annonsörer på sidan dels grevens och dels polidom om du vill köpa crashkåpor. Köp de som är av glasfiber, då kan du köpa reparationsmaterialet på biltema(se deras båtsidor). Vill du ta upp hål för orginallysen/blinkers fram och bak kör du med en dremel. Fästpunkter för lamporna änvänder man glasfiber och polyester samt förborrar och använder trä/plåtskruv. Vill du som jag ha dem lackade så antingen provar du sprayburkar eller lämnar in för ca 2-3000:-. Det kan bli ganska scnyggt med crashisar eller? (Skit i föraren han blir aldrig bra)
IMG_3460s.JPG
 
Tänk vad folk ordbajsar utan att veta ett skvatt...

Krachkåpor kan du med fördel köpa begagnade om du vill spara några kronor.
Det brukar dyka upp i köp/sälj titt som tätt.
Köp okrachade om du kan men var sen inte rädd om det finns lite skador.
Dom är gjorda av glasfiber och är lätta att laga.

Skruvar som inte behöver verktyg finns inte.
Därimot så sitter dom med snabbfästen så kallade Duzar.

Det finns en jungel av märken men samtliga som Grevens MC delar säljer funkar bra.
Works kåpor är dyra, detta pga att dom är otroligt tunna och med sjukt fin passform.
Nackdelen är att det blir bara sopor av dom även vid en lätt marksyning.
Sebimoto skulle jag rekomendera, dom kåporna har samma fina passform men är betydligt tjockare.
Skit för en tävlingsförare men stora fördelar för dig som vill prova på bana (btw. det är skitkul)
Håller bättre, lättare att laga och jag som lackerar mycket tycker det är lättare att få bra resultat på dom!

Polidom säljer också prisvärda kåpor men jag personligen har ingen koll på deras passform.

Köp begagnade och garagelackar som du vil ha din hoj.
Provmontera innan och se att passformen lirar !
Lycka till.

+1 på det inlägget! :tummenupp
 
Pucken gav dig många bra svar!

Om du med din fråga "lätta o kränga på o av" menar att du vill kunna byta mellan gatkåpor och racekåpor?

Importera är inte värt besväret. Som någon skrev, köp här hemma av Greven eller Polidom som även kan sälja dig enskilda kåpdelar om nåt går sönder. Köp ett set som är klart med duz'ar så slipper du själv göra inpassning och håltagning.

Jag har byggt några CBR600RR och och du kommer få passa in och borra hål i toppkåpan för att kunna skruva fast i kåpställningen. Du kommer få borra och gänga två hål i bakramen eller borra och sätta två pop-nuts för att bakkåpan ska kunna sitta fast ordentligt, under sittdynan så brukar det vara två skruvar som vill gängas rakt ner.

Se till att gärna ha borr och gängverktyg tillgängligt och kanske hjälp av en vän som gjort det förut, det underlättar och sparar många svordomar. Ibland kan det se jävligt fel ut men det finns oftast en enkel lösning.

Köp beggat om du vill spara några kronor, brukar komma ut lite då och då. Tror dock att Grevens sebimoto set är svårslaget i pris och kvalité.

//Nitrous
 
Så försäkringen gäller bara om du har racekåpor på? Föresten av o på sättning av kåpor e det väldigt tidskrävande. Sitter dom ex som orginalkåporna?

Nej, försäkringen gäller oavsett med eller utan racekåpor. Man kan diskutera sannolikheten för att kvadda hojen på bankörning men skulle det hända så är kåporna ditt sista bekymmer. Lite som att använda kondom och köra dicken i en köttkvarn, det hjälper föga. :näsblod

Har man råd att kvadda med hojen så finns det massor med bra arrangörer att välja bland.

Vidare diskussion kan vara huruvida man ska ha kraschpuckar
Vissa säger att dom krokar i curbsen/kanten och skickar hojen i omloppsbana andra tycker dom funkar kanon och minskar skadorna på hojen.
 
Tänk vad folk ordbajsar utan att veta ett skvatt...

Krachkåpor kan du med fördel köpa begagnade om du vill spara några kronor.
Det brukar dyka upp i köp/sälj titt som tätt.
Köp okrachade om du kan men var sen inte rädd om det finns lite skador.
Dom är gjorda av glasfiber och är lätta att laga.

Skruvar som inte behöver verktyg finns inte.
Därimot så sitter dom med snabbfästen så kallade Duzar.

Det finns en jungel av märken men samtliga som Grevens MC delar säljer funkar bra.
Works kåpor är dyra, detta pga att dom är otroligt tunna och med sjukt fin passform.
Nackdelen är att det blir bara sopor av dom även vid en lätt marksyning.
Sebimoto skulle jag rekomendera, dom kåporna har samma fina passform men är betydligt tjockare.
Skit för en tävlingsförare men stora fördelar för dig som vill prova på bana (btw. det är skitkul)
Håller bättre, lättare att laga och jag som lackerar mycket tycker det är lättare att få bra resultat på dom!

Polidom säljer också prisvärda kåpor men jag personligen har ingen koll på deras passform.

Köp begagnade och garagelackar som du vil ha din hoj.
Provmontera innan och se att passformen lirar !
Lycka till.

det var just såkallade Duzar jag syftade på i detta fallet, men jag kom inte på namnet. däremot finns det såkallade tumskruvar som man använder väldigt ofta inom många områden, och dom behöver man inga verktyg till, därav namnet...

MVH Phille
 
Skruvar som inte behöver verktyg finns inte.
Därimot så sitter dom med snabbfästen så kallade Duzar.
:smasha:smasha

Nu brukar det ju vara snabbfästen för all del men att kalla dem skruv är väl inte hela världen.
Kallar du händer för verktyg btw för mer behövs ju inte i alltid?

Hoppas du ser att bilden illustrerar vanlig gänga och inte bajonet eller annan snabbfixarhistoria ;)

D-Ringscrew.jpg
:7peta:7peta:7peta

:glömdet
 
Jag säljer racekåpor till din cykel. det är av märket motocarbonz. De är kraschade men lagade och nylackade och inte körda därefter. dock har lacken spruckit på något ställe (har bilder). De ser nya ut annars!
pma för bilder och pris
 
Vidare diskussion kan vara huruvida man ska ha kraschpuckar
Vissa säger att dom krokar i curbsen/kanten och skickar hojen i omloppsbana andra tycker dom funkar kanon och minskar skadorna på hojen.

Starka känslor om det där verkar det va också :D

Min tolkning av allas åsikter (inte hunnit krascha mig till egen statistik än) är att puckar gör små skador till nästan obefintliga, men stora skador till skrot. Grovt generaliserat.

Å andra sidan skickade jag min klubba på tur senast så den gled långt, och sen stilla (fast rätt fort) över curbskanten och slog sönder ramen och voltade ändå. Utan puckar :( Med puckar kanske pucken bara gått av och den glidit ut på gräset lite snyggt?

Hur man än gör har man röva bak liksom :näsblod
 
Starka känslor om det där verkar det va också :D

Min tolkning av allas åsikter (inte hunnit krascha mig till egen statistik än) är att puckar gör små skador till nästan obefintliga, men stora skador till skrot. Grovt generaliserat.

Å andra sidan skickade jag min klubba på tur senast så den gled långt, och sen stilla (fast rätt fort) över curbskanten och slog sönder ramen och voltade ändå. Utan puckar :( Med puckar kanske pucken bara gått av och den glidit ut på gräset lite snyggt?

Hur man än gör har man röva bak liksom :näsblod



Tss du har/hade ingen klubba, du har/hade en tjejhundra!!! :tuttar:tuttar
 
Var kan man hitta sådana skruvar? Med vanlig gänga fast så att man kan skruva förhand? Eller finns det något billigare alternativ till dzus?




:smasha:smasha

Nu brukar det ju vara snabbfästen för all del men att kalla dem skruv är väl inte hela världen.
Kallar du händer för verktyg btw för mer behövs ju inte i alltid?

Hoppas du ser att bilden illustrerar vanlig gänga och inte bajonet eller annan snabbfixarhistoria ;)

View attachment 372941
:7peta:7peta:7peta

:glömdet
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top