Raceförberedelsetråden!

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Eftersom nästan alla av Umeås aktiva forumrävar verkar ha fått skrivkramp så ska jag dra mitt strå till stacken.
Det här blir min egen lilla raceförberedelsetråd! Någon kanske tycker det räcker med att kolla lufttrycket och tanka en skvätt, men se det tycker inte jag. :) Om nu någon skulle ha glömt hur hojen ser ut så kommer här en bild, ta och titta noga för det är den sista bild jag har på moppen i detta skick.
 

Bifogat

  • PICT0077.JPG
    PICT0077.JPG
    132.9 KB · Visningar: 122

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Notera att en R6:a kan vara så mycket mer än en underbar motorcykel, man kan lägga skitiga handskar på den, bokhyllan kanske håller på att vara fylld till bristningsgränsen ja då lägger man helt enkelt sin pärm på sadeln och eftersom detta är 2008 så kommer här en nyhet! Har ni som jag dålig mottagning på det trådlösa nätverket, R6:an fungerar över förväntan som routerhållare... :D

Ja vad ska nu ske? Om vi börjar med vad som har hänt efter det att Honken hjälpte mig lasta pärlan efter racet i Falkenberg så blir svaret inte så mycket. Obligatorisk tvätt och smörjning av kedjan är faktiskt det enda MEN nu skall det börja hända grejer! :tummenupp
obruT, allas vår kalenderbitare anteckna följande: tanken innehöll lite drygt 3 liter prima 98 oktan. Tankade 10 liter på racet, sedan är hojen startad efter tvätt och blippad med tills tempmätaren visade 80 grader.

Planen lyder som följer: fjädringen skall skickas iväg för översyn och uppdatering, kåporna skall omlackas, ljuddämparen ska packas om och motorn ska tittas över.

Först fjädringen! :yoparty
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Det viktigaste för snabba varvtider och för att undvika otrevliga stunder i sadeln är fjädringen. Bristande kunskap har gjort att jag inte rört en skruv eller ratt på fjärdringinställningarna, nu är det ju så att de naturligtvis inte har varit så otroligt fel men bra kan ju alltid bli bättre. Bättre är precis det jag kommer att behöva för om sisådär fyra månader ska jag gasa mot några av de bästa i norden och europa. :skrämd
Efter lite efterforskning stod det klart att "Öhlinsjocke" är mannen för jobbet. Bara att få tag på Jocke är ett kapitel för sig, duktig som han är så blir ordet uppbokad ett passande namn. Till slut så får jag iaf tag på Jocke och han låter supertrevlig i telefon när han berättar vad han ska göra med fjädringen. Det jag skall skicka iväg är stötdämparen bak, framgaffeln och styrdämparen. Den sistnämda spelade mig ett spratt på sista racet då jag vek in i parc farmé, blev som om styrdämparen låste sig och jag fick svänga ut på gräset. Gissa hur slicks i arbetstemperatur ser ut efter en tur på gräsmattan... :näsblod
Nåja, nog för ikväll! Här kommer en liten teaser om vad som komma skall!
 

Bifogat

  • PICT0078.JPG
    PICT0078.JPG
    137.8 KB · Visningar: 57

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Ska bli spännande o följa den här tråden. Kom ihåg receptet för en lyckad sån här tråd: MYCKET BILDER!
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
obruT, allas vår kalenderbitare anteckna följande: tanken innehöll lite drygt 3 liter prima 98 oktan. Tankade 10 liter på racet, sedan är hojen startad efter tvätt och blippad med tills tempmätaren visade 80 grader.



Först fjädringen! :yoparty


hmm 3 liter kvar (antingen gassade du för lite eller så var tanken inte tom):D


edit..98 oktan SKANDAL endast V-power är gått nog åt en race hoj...JU
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Vi börjar väl så smått. Skruva bort alla kåpor på en racehoj är plättlätt då de inte sitter ihop med särskilt många skruvar. Problemet är hur man ska få bort stötdämparen bak? Dagens hojar har ju ingen ram som går under motorn och domkraften direkt mot oljetråget blir bara tråkigt...
...och söligt...
Alternativet blir att lyfta hojen i ramen, tankar fanns på att förankra något i taket men efter lite takundersökning så satt bjälklaget så högt upp att det inte skulle funka. En verkstadslyft hade varit perfekt, efter lite surfande visade det sig att Jula har dessa för 2000 spänn. Dessa spännen kändes lite onödiga att kasta ut på detta då det finns massor med andra hål att stoppa dessa...
Ett samtal till min tidigare teamkamrat Pingis och problemet var löst. :tummenupp Pingis har gått över till något mycket värre än motardåkande nämligen bilsekten. En sekt som kallar sig för Sävarturbo har massa roliga pryttlar. Sagt och gjort jag och Pingis åkte iväg till Sävar för att låna en, ska vi kalla det för alternativ lyft av Anders. Stort tack till Anders för lånet! :tummenupp
 

Bifogat

  • PICT0079.JPG
    PICT0079.JPG
    127.3 KB · Visningar: 117

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Vill passa på att tacka landstinget också för dessa patientlyftar, fungerar klockrent för att lyfta en hoj! :tummenupp
Fortsättning följer!
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Ser att du lagt ut racetältschackrutigamattan för att få den riktiga racetältskänslan :tummenupp

Efter en lite närmare titt ser jag även att sittapånärmanskruvarbortbakhjulet pallen är med :D

men dom där handskarna får du ta och lägga bort så du får lite valkar i dina frökenhänder :D

Själv har jag roat mig med att skruva ihop SE:n samt krängt om till dubbdäck, börjar känna att det finns viss vana att hantera däckjärn efter den här sommaren!!
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Nu är den så äntligen lös bakstötdämparen! Var lite svårare än jag trodde pga att Öhlinsgodingen har större behållare för gasen så den går inte att plocka bort lika lätt som originalet. Nu ska den rengöras i prima avfettningsmedel och sedan skall gaffel och styrdämpare bort.
Visst är hon vacker, Öhlins är namnet! :kär
 

Bifogat

  • PICT0080.JPG
    PICT0080.JPG
    128.7 KB · Visningar: 58

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Borde väl finnas magnesiumfälgar till den där, handtag i kolfiber och keramiska bromsar...
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Vi fortsätter!
Bort med framskärm och framhjul sedan lossnar nästan gaffelbenen av sig självt... Styrdämparen har en lite udda placering på min hoj, framför styret. Det normala brukar vara bakom styret men det är gjort så här för att man lättare skall kunna ta bort tanken. Pappas gamla vapenkoffert blir perfekt att frakta gaffel och styrdämpare. Bakstötdämparen får en egen kupé. Iväg mot posten för att skicka till Öhlins-Jocke. Lite kul att se vad alla dämpare väger på postens våg, någon som kan gissa?
Sedan har jag pratat med lackeraren som har det vackra namnet Roger! Lämnade "receptet" på färgen till honom, vilken färg det ska bli? Det får ni se... :tummenupp




Fortsättning följer!
 

Bifogat

  • PICT0082_R.JPG
    PICT0082_R.JPG
    129.9 KB · Visningar: 76
  • PICT0083.JPG
    PICT0083.JPG
    120.6 KB · Visningar: 71

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Lite stiltjé nu någon dag, väntar på att lackeraren skall provblanda färgen så vi ser att det blir rätt kulör.
2008 års licens har iaf kommit, av någon anledning är A-licensen 700 kr dyrare är B-licensen. Jag får säga som trollet Tryggve i barnprogrammet häxan surtant: he vart dyrt! Kanske går de extra pengarna till alla groupies och gridgirls som kommer att följa med under säsongen... :tuttar
Om någon undrar så kostar licensen 3350 kr!
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Lite kul att se vad alla dämpare väger på postens våg, någon som kan gissa?

Sedan har jag pratat med lackeraren som har det vackra namnet Roger! Lämnade "receptet" på färgen till honom, vilken färg det ska bli? Det får ni se... :tummenupp

På fråga ett, med olja fram, 2.55 kg/st. Bak 2,15 kg med fjäder :va

På fråga två lys orange :yoparty
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top