Racedäck och asfalt på banor (Våga Fråga)

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Dumma frågor är bättre än okunskap...

Är racedäck mjukare eller hårdare än vägdäck?
Håller de längre eller kortare tid?
Har de bättre eller sämre grepp? (Nej, nu skämtade jag!)

Är asfalten på racerbanor olika jämfört med normal väg?
Är den hårdare eller mjukare?
Är den skrovligare eller jämnare?
Sliter den hårdare på däcken än normal väg?

Ja, med normal väg menar jag helt enkelt "skapligt bra landsväg".

Tacksam för svar,

/Frågvis.

Mjukare, kortare livslängd, bättre grepp.
Asfalten skiljer sig en del och är slätare på banorna men hur det påverkar slitaget vet jag inte.

Last edited by a moderator:
Jag förutsätter att du menar Slicks nu. "Slicks" som vi tävlar med är gatdäck du kan alltså gå till din däckmoj och köpa dessa. Dom heter då något annat men är precis samma däck fast med mönster. Vi kör ju då oftast med en mjukare blandning där av slits ju däcken fortare. Dock så sliter vi ner sidorna på däcken gatnissar sliter 90% på däcken. Vad beträffar asfalten så är den så vitt jag vet vanliga hedlig asfalt, fast den är oftast lite jämnare då den inte slits lika mycket som den gör på landsväg.

björn

Ja jag kan ju säga att racedäck är mjukare (finns ju olika mjuka racedäck dock så tror ajg de hårdaste är betydligt mjukare än ngra touringdäck) och håller kortare tid än vanliga gatdäck.

Ang asfalten så vet jag inte säkert men jag kan tänka mig att den oxo är mjukare och har bättre grepp. Tex så kör ju inte bilar med dubbar o tunga lastbilar där. Vet att en av de som "jobbar" nere på gotlandring sa att de har väldigt dyr asfalt som de bl.a har på flygplatser dock så inte helt 100 på det. :)

Citera inte inlägg om du inte har något specifikt att säga om en något han sagt. Tack :)

Ang asfalt på banor.
LMS asfalten är 30år nu? ge o ta lite kanske...(ja, ny bör läggas asap) den är annorlunda gentemot "vanlig" asfalt, den har annat bindningsmedel och är "ojämnare" än helsvart asfalt, alltså mera sten i.
Det är relativt hög friktion i banan gentemot svart asfalt

(normalvarm sommardag med sol)
Tex, Gotlandring har sorten svart asfalt och efter 20minuter på den banan är däcken knappt ljumna och slitaget blir väldigt "konstigt"... kör man med racedäckd(mjuka) så slits de nåt överjävligt pga de når aldrig arbetstempereratur.
Efter 20min på LMS kan man inte lägga handen på däcket mer än nån sekund, sen bränns
det (beroende på märke/modell så ligger nog tempen mellan 80-110 grader)

EDIT: Alltså, Gotlandring, lågfriktion, sliter racedäck som fasen, gatdäck "normalt"
LMS Högre friktion, sliter racedäck som den ska och gatdäck "normalt"
Sen de tekniska specarna vet ja inte...

Ang gatdäck vs racedäck så är det så personligt hur man sliter däck så jag vill inte ens försöka svara

Last edited:
håkan skrev:
Ang asfalt på banor.
LMS asfalten är 30år nu? ge o ta lite kanske...(ja, ny bör läggas asap) den är annorlunda gentemot "vanlig" asfalt, den har annat bindningsmedel och är "ojämnare" än helsvart asfalt, alltså mera sten i.
Det är relativt hög friktion i banan gentemot svart asfalt

(normalvarm sommardag med sol)
Tex, Gotlandring har sorten svart asfalt och efter 20minuter på den banan är däcken knappt ljumna och slitaget blir väldigt "konstigt"... kör man med racedäckd(mjuka) så slits de nåt överjävligt pga de når aldrig arbetstempereratur.
Efter 20min på LMS kan man inte lägga handen på däcket mer än nån sekund, sen bränns det (beroende på märke/modell så ligger nog tempen mellan 80-110 grader)

Ang gatdäck vs racedäck så är det så personligt hur man sliter däck så jag vill inte ens försöka svara

jo tack, gotland äter mjuka racing däck, dock är detta säkert mkt pga dämparen, men fick fan inte ordning på det hur jag än gjorde. Detta e nya däck, 2 pass på gotland ring

Bifogat

• slit-l.jpg
    slit-l.jpg
    43.2 KB · Visningar: 124
håkan skrev:
Ang asfalt på banor.
Gotlandring har sorten svart asfalt och efter 20minuter på den banan är däcken knappt ljumna och slitaget blir väldigt "konstigt"... kör man med racedäckd(mjuka) så slits de nåt överjävligt pga de når aldrig arbetstempereratur.
Efter 20min på LMS kan man inte lägga handen på däcket mer än nån sekund, sen bränns det (beroende på märke/modell så ligger nog tempen mellan 80-110 grader)

Du menar fenomenet Cold Tear.

En omvänd logik där ett mjukt däck rör sig mer och borde sålunda bli varmare.

Ett hårdare däck funkar bäst på GR pga att det delvis är en typisk accelerations bana och det är betydligt mer kurvor av varvet jfr med LMS.
Därför går däcken varmare trodde jag.

2ono skrev:
Du menar fenomenet Cold Tear.

En omvänd logik där ett mjukt däck rör sig mer och borde sålunda bli varmare.

Ett hårdare däck funkar bäst på GR pga att det delvis är en typisk accelerations bana och det är betydligt mer kurvor av varvet jfr med LMS.
Därför går däcken varmare trodde jag.

Jag vet inte hur man förklarar det bättre, det är erfarenheterna från GR som jag har, mitt däck blev kanske 30-40grader och slets mkt hårdare än nån annan bana, medans folk med tex Michelin Pilot Power hade jättefina slitageytor .... (ungefär lika snabba runt banan... )
Inte ens med SC0 (Pirellis mjukaste) fick man upp nån temp i däcken, SC3 var lönlöst...

//håkan

semper skrev:
jo tack, gotland äter mjuka racing däck, dock är detta säkert mkt pga dämparen, men fick fan inte ordning på det hur jag än gjorde. Detta e nya däck, 2 pass på gotland ring

Racedäck "dör" om man börjar gasa för mycket, innan gummit är genomvarmt. Det slitage du har, är säkert mycket p.g.a detta. En del av slitaget beror nog på för mycket retur.. :)

Om man vill ha någerlunda livslängd på Racedäck, finns det en mycket viktigt/bra investering; Däckvärmare!

Mvh//ZS

håkan skrev:
Jag vet inte hur man förklarar det bättre, det är erfarenheterna från GR som jag har, mitt däck blev kanske 30-40grader och slets mkt hårdare än nån annan bana, medans folk med tex Michelin Pilot Power hade jättefina slitageytor .... (ungefär lika snabba runt banan... )
Inte ens med SC0 (Pirellis mjukaste) fick man upp nån temp i däcken, SC3 var lönlöst...

//håkan

OT: Tävlar man inte, så är Pilot Power väldigt bra. Vi instruktörer fick lite fri körning efter SMC BKK i somras. Jag fick inga släpp utan bara fina lugna powerslides trots att det blev flera låga 1.08 och en hög 1.07 utan ens anstränga sig. Nu är inte jag någon superduper tävlingskille utan en fd avdankad R1000 förare.. :3freak . Slitaget på däcken var som en het kvinnas innelår..mumma!!

Sen finns det extremdäck (kvaldäck) som innehåller guck som aktiveras då däcket börjar utsättas för påfrestning. Kemikalier som gör däcket varmt, mjukt och klibbigt - en kort stund.

Vet inte om det förekommer i MC-racing däremot, så det här är ett relativt meningslöst inlägg med lösa rykten jag inte vet mycket om. :)

ft skrev:
Sen finns det extremdäck (kvaldäck) som innehåller guck som aktiveras då däcket börjar utsättas för påfrestning. Kemikalier som gör däcket varmt, mjukt och klibbigt - en kort stund.

Vet inte om det förekommer i MC-racing däremot, så det här är ett relativt meningslöst inlägg med lösa rykten jag inte vet mycket om. :)
I MotoGP, SBK, BSB, AMA etc. används det och har förekommit i STCC/Veidec. Inte vanligt i Sverige dock.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN