Racedäck får ej förvaras i minusgrader? Enl. Mynetmoto kan det förstöra däcken...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tur att man bor rätt ända av landet... :)

håller precis på att testa ett Pirelli SuperBike SC2 200/60-17 i -28 grader...

...Har tagit in däcket i värmen nu efter 3 timmar i kylan
inga synliga skador ännu, dock stenhårda...
\Stefan
Underbart! :)

Jag är inte förvånad över utfallet, om jag så säger. Men under transport uppstår andra risker, Ditt slicks skulle förmodligen må måttligt bra om Du belastade en del av det med en last på ett par 100 kg medan det var varmt, sedan nedfruset, omlastat, stött och blött, därefter upptinat. Som jag förutsätter en mindre aktsam transport kan se ut.

Åter igen - det är en måttlig risk, men allt kan hända. Mynetmoto har väl hanterat någon reklamation för mycket och låter numera kunden avgöra vilken risk denne vill ta. Helt okey, i min bok :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mina beggade ligger ute, har haft de på samma ställe sen jag började köra racedäck 2010, -20 för en vecka sen. Inga problem med de men de ligger där de ligger tills de blir varmt ute igen. Dom blir dock hårda och sköra när dom är kalla så att frakta dom är nog ingen bra idé om dom inte ligger skyddade i något.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har fått lära mig att man kan förvara sina rejsdäck på väldigt kalla ställen. De blir inte sämre för det och de går inte sönder av den kalla väderleken. Man får däremot inte belasta vissa typer av däck i kall väderlek och med belasta menas i princip allt som gör att däcket inte ligger stilla. Man ska alltså undvika att köra på däcken, lägga om däcken och till och med att rulla däcken längs marken om temperaturen är låg.

Var det inte Pirelli som för något år sedan hade en hel batch med Supersport-däck fulla med små sprickor...? Har hört någonstans att de spårade problemet till de killar som lastade däcken från en lastbil till en lagerlokal. En kille kastade ut det stelfrusna däcket från lastbilen - varvid däcket studsade mot marken - innan den andra killen fångade däcket och lade in det i lagerlokalen...Denna typ av hantering bör alltså undvikas.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Nu kommer jag med svaret... :)

Däcken tål inte -28°C :gnissla

Sprickor ned till corden på 1/4 varv av däcket på den sidan som hade mest gummi kvar

Jag misstänker att skadorna kan ha uppstått där jag höll handen när jag bar in däcket i garaget, alltså inget större våld mot däcket förutom knackningarna med mejselen som jag gjorde på filmen

Inte en direkt vetenskaplig test, men ändå en fingervisning om att racedäcken är känsliga för kyla.

IMG_3942_s.jpg


IMG_3943_s.jpg


IMG_3946_s.jpg


IMG_3949_s.jpg

Jag kommer inte att beställa däck när det -28°C :D

\Stefan
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu kommer jag med svaret... :)

Däcken tål inte -28°C ...

Misstänker att det är "snabba" temperaturväxlingar vid kyla som är är problemet... :va

Lite som när man håller kaffe i ett mjölkglas så det spricker men värmer man glaset långsamt så klarar det kaffets temperatur.

Samt så spricker det nog även om det hanterar ovarsamt vid kyla. Men jag har svårt tänka mig att ett däck som ligger stilla på någons hylla i ett kallförråd och vilar en hel vinter ska ta skada. Men jag har haft fel förr...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Nu kommer jag med svaret... :)

Däcken tål inte -28°C :gnissla

Sprickor ned till corden på 1/4 varv av däcket på den sidan som hade mest gummi kvar

Jag misstänker att skadorna kan ha uppstått där jag höll handen när jag bar in däcket i garaget, alltså inget större våld mot däcket förutom knackningarna med mejselen som jag gjorde på filmen

Inte en direkt vetenskaplig test, men ändå en fingervisning om att racedäcken är känsliga för kyla.

View attachment 398429


View attachment 398430


View attachment 398431


View attachment 398432

Jag kommer inte att beställa däck när det -28°C :D

\Stefan

Ops.....hoppas mina däck klarar sig i vinter :näsblod
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top