Racebussen har startproblem/otajmad kam?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Racebussen har bla fått en ny topplockspackning i vinter, men nu vill den inte starta :( Gnista har den, det kändes när jag tog i ett stift :brinnerup och luft + soppa borde den också få. Dock är den stendöd med startgas också :va

Mekhandboken jag har suger, styggt. Köp aldrig Brookland books! :fakta Men jag tror mig har tajmat kammen rätt, strecket på svänghjulet mot piggen där, och sen tajma kammen efter det. Men, kammen har 3 piggar :gnissla En ensam, och två som sitter bredvid varandra, på varsin kugge, dom valde jag. Har jag lyckats vända allt nu så att jag har insug öppet istället för avgasventilen :va

Alla tips är välkomna, det börjar dra ihop sig, träning på tisdag är planen :gnissla

Edit: Det är en VW Caravelle -91, tvåliters bensinare.

Last edited:
Kollat så fördelaren står rätt? gjorde det felet på min Audi, kammen rätt, fördelaren fel:rodnar
Jupp, jag hade gissat rätt på kammen, men fördelaren stog lite sisådär, men nu så! :tummenupp
Fast den går lite sisådär, trött så förbannat, drar åt skogen för mycket soppa å smäller å har sig :va Nytt fördelarlock gjorde en del, men det känns som att nya stift och tändkablar inte vore så fel. Men fan så dyra dom va :huvet

Liten uppdatering:
Den har stabil tomgång, och kan ofta gå jämnt vid jämn gas, men den är trött, och kan tappa all ork när man gasar på, i synnerhet om den har stått på tomgång en liten stund, tex vid korsningar. Den smäller dessutom när man drar på ibland, det känns dock som att den smäller i slutet av grenröret nånstans. Jag inbillar mig även att den bludderbrölar i avgassystemet, men det kanske den ska göra, jag har aldrig kört den med helt avgassystem förr :rolleyes:
Vad kan det vara som jävlas? :va Jag har en fundering om att gasspjällägesgivaren inte mår som den ska, och dränker motorn på tomgång, men det är bara en ren gissning. Men tex tempsensorerna verkar göra vad dom ska, och "chokespridaren" ger ingen soppa när motorn är varm. Men trots det drar den lite för mycket soppa för att det ska vara helt rätt :gnissla

Liten uppdatering:
Den har stabil tomgång, och kan ofta gå jämnt vid jämn gas, men den är trött, och kan tappa all ork när man gasar på, i synnerhet om den har stått på tomgång en liten stund, tex vid korsningar. Den smäller dessutom när man drar på ibland, det känns dock som att den smäller i slutet av grenröret nånstans. Jag inbillar mig även att den bludderbrölar i avgassystemet, men det kanske den ska göra, jag har aldrig kört den med helt avgassystem förr :rolleyes:
Vad kan det vara som jävlas? :va Jag har en fundering om att gasspjällägesgivaren inte mår som den ska, och dränker motorn på tomgång, men det är bara en ren gissning. Men tex tempsensorerna verkar göra vad dom ska, och "chokespridaren" ger ingen soppa när motorn är varm. Men trots det drar den lite för mycket soppa för att det ska vara helt rätt :gnissla
Låter som allt började när du ställde om kamremmen, kolla så att den inte kuggat efter en kugg. Det räcker för att inte ställa till haveri men bilen går som en påse skit. Kan vara så att spännaren är dålig, eller remmen blev felaktigt spänd?

Hoztic,vill du ha en utskrift på identifiering/läsning/radering av felkoder,skicka pm.

Låter som allt började när du ställde om kamremmen, kolla så att den inte kuggat efter en kugg. Det räcker för att inte ställa till haveri men bilen går som en påse skit. Kan vara så att spännaren är dålig, eller remmen blev felaktigt spänd?
Kam å vev är tajmade med Jönsson-ligeprecision, dock visade det sig att tändningen hade hoppat ett snäpp :va Nu går det dock som ett troll. Tänk vad bara en ny topplockspackning, ny ventilkåpspackning, nya pinnbultar till ventilkåpan, ny olja + filter, nytt avgassystem, nya tändstift, nytt fördelarlock, nya tändkablar å 4v veckors jobb kan göra :rolleyes:

Hoztic,vill du ha en utskrift på identifiering/läsning/radering av felkoder,skicka pm.
Jättesjysst, men nu är problemet löst (för den här gången) :tummenupp Å läsa felkoder på den där, om det finns, är väl sisådär enkelt? :va På tjejens Golf (RP-motor, -90'a) så kan man ju jorda en lampa nånstans å få felkoderna som blinkningar :gnissla Jag misstänker att bussen har nån liknande stenåldersvariant.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg