Racebussar

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vilka tillverkare av racebussar finns det mer än Hugos? Vad finns i Europa? Hemsidor? Bilder?
 
Du frågar i o f sig efter tillverkare och det vet jag inte :tungan men jag vet att G:sson har en till salu (i höstas i alla fall). Den ska tydligen vara "fullutrustad".

Bussen600.jpg
 
Det vanliga i detta fallet är att man köper ett chassie från valfri levrantör sen har man ett karosseriföretag att bygga ovandelen, massproducerade färdigbyggen är ovanligt.
 
Nyteknik skrev:
Men är det inte löjligt mycket utrymme, bensinåtgång och värdeminskning för ett team med en 250-hoj? :va

Nix, tvärtemot.

En räjsbuss brukar hålla priset hyfsat, och platsen ger möjligheter att ha med reservdelar och riva isär motorn utan att få in grus och skräp i motorn.
Inget grus och skräp i motorn ökar chanserna att gå i mål.

Och ingen sådan buss använder bensin så bensinåtgången är 0, tvärtemot många som åker personbil och släp.

Andra fördelar att kunna sova bekvämt till tävlingen. Ingen större vits om man bor i Stockholm och bara åker till Sviestad och Gelleråsen men åker man runt i Europa blir det stor vinst.

Tycker det luktar avundsjuka...

Nu är du väl lite sent ute för denna säsong, annars köp en lastbilschassi och bygg eget skåp på.
 
Rolle Rotax skrev:
Nix, tvärtemot.

En räjsbuss brukar hålla priset hyfsat, och platsen ger möjligheter att ha med reservdelar och riva isär motorn utan att få in grus och skräp i motorn.
Inget grus och skräp i motorn ökar chanserna att gå i mål.

Och ingen sådan buss använder bensin så bensinåtgången är 0, tvärtemot många som åker personbil och släp.

Andra fördelar att kunna sova bekvämt till tävlingen. Ingen större vits om man bor i Stockholm och bara åker till Sviestad och Gelleråsen men åker man runt i Europa blir det stor vinst.

Tycker det luktar avundsjuka...

Nu är du väl lite sent ute för denna säsong, annars köp en lastbilschassi och bygg eget skåp på.
Ska jag köpa ett lastbilschassi och bygga en racebuss? Jomenvisst...ha ha ha!!! :lol :lol :rofl :rofl
 
Nyteknik skrev:
Men är det inte löjligt mycket utrymme, bensinåtgång och värdeminskning för ett team med en 250-hoj? :va

Koncentrera du dig på vad du behöver så kan andra sköta sitt! Dessutom drar den ingen bensin alls...
 
oscar skrev:
Koncentrera du dig på vad du behöver så kan andra sköta sitt! Dessutom drar den ingen bensin alls...
Jag behöver ingenting som har med bussar, däck, verktyg och bensin att göra längre. Det känns faktiskt skönt. Men det gör att jag blir mer intresserad av andras prylar. Dina till exempel.

Edit: bensin = bränsle
 
Nyteknik skrev:
Jag behöver ingenting som har med bussar, däck, verktyg och bensin att göra längre. Det känns faktiskt skönt. Men det gör att jag blir mer intresserad av andras prylar. Dina till exempel.

Edit: bensin = bränsle

Intresserad? Snarare ifrågasättande!
 
Nr:18 skrev:
Torde väl vara upp till oscar vilket fordon han anser sej ha behov av? :va
Sådana självklarheter behöver vi inte ägna oss åt att diskutera. Det vore däremot intressant att veta om det är några förändringar i hans satsning/material som gör att han behöver så mycket plats.
 
Nyteknik skrev:
Sådana självklarheter behöver vi inte ägna oss åt att diskutera. Det vore däremot intressant att veta om det är några förändringar i hans satsning/material som gör att han behöver så mycket plats.
Är det inte enklare att ställa frågan som du gjorde nu än att ifrågasätta om han behöver en så stor buss? Lätt att massupp****** du vet :)
 
Nyteknik skrev:
Sådana självklarheter behöver vi inte ägna oss åt att diskutera. Det vore däremot intressant att veta om det är några förändringar i hans satsning/material som gör att han behöver så mycket plats.

Behöver och behöver. Dock är det ruggigt trevligt att exempelvis komma fram till banan en sen kväll och bara gå och lägga sig. Sen på morgonen rullar man ur hojen ur "garaget". Har man mycket plats behöver man knappt något stort jobbigt tält att sätta upp, man kan ha verkstaden i bussen, man behöver kanske inte heller lasta i och ur så mycket när man ska iväg eller kommer hem osv. Man har utrymme åt sig själv och mekaniker utan att man behöver klättra på varandra.
Sen behöver det inte dras allt för mycket diesel iaf, det dyra brukar dock vara färje/bro/väg-avgifter om man ska ut i europa.
Finns som sagt både för och nackdelar, behöver inte vara så mycket dyrare dock.
Sen sist men inte minst, oscar måste väl ge sig in i fighten om störst/lyxigast rejsbuss i depån också ;)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top