Racebuss

  • Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date
Jepp, det var därför jag frågade när MagnusK körde sin på 0.95

Du hade inte den "vanliga" (korta) modellen med 2.0 motorn då? Den är känd för att dra mer än 2.5an vid belastning tror även utväxling skiljer. Automaten är ju inte heller av senaste modell, var det lockup på din?
 
Du hade inte den "vanliga" (korta) modellen med 2.0 motorn då? Den är känd för att dra mer än 2.5an vid belastning tror även utväxling skiljer. Automaten är ju inte heller av senaste modell, var det lockup på din?

Nej, jag har 2.5an. Om 2.0an drar mer än 2.5an så har den garanterat lägre utväxling.

Vet inte om jag har lockup... tror inte det för det känns då inte så i alla fall. Det är en -96a.
 
om de är någon som är intresserad, har ja en blå ford transit 97a 2.5td, automatlåda till salu,
som ja använt lite här å var, den är iaf inredd me en säng två säten
och diselvärmare..
ja har plats för minst två fullstora hojjar plus reservdelar, inga bekymmer att
lasta tre cyklar heller..
drar mellan 0.8 - 1.1
är snart nybesiktad åxå..
för ca 35,000 finns i halmstad
 
Last edited:
om de är någon som är intresserad, har ja en blå ford transit 97a 2.5td, automatlåda till salu,
som ja använt lite här å var, den är iaf inredd me en säng två säten
och diselvärmare..
ja har plats för minst två fullstora hojjar plus reservdelar, inga bekymmer att
lasta tre cyklar heller..
drar mellan 0.8 - 1.1
är snart nybesiktad åxå..
för ca 35,000 finns i halmstad

JAAAAA .... Bilder, tack ...

Email: danskenmalmo@hotmail.com
 
Kollar runt på olika alternativ på buss och har fastnat lite för någon form av Van, är det någon som använder en sådan som kan berätta om lite för och nackdelar.
 
Kollar runt på olika alternativ på buss och har fastnat lite för någon form av Van, är det någon som använder en sådan som kan berätta om lite för och nackdelar.

Du kan få köpa min 99,9% rostfria, nybesiktigade V8 Dodge för 25000! fyra fotöljer och lastgaller. I den åker man kungligt.
Kolla gärna bilder på den i min blogg som du hittar en länk till här nedanför.
 
Kollar runt på olika alternativ på buss och har fastnat lite för någon form av Van, är det någon som använder en sådan som kan berätta om lite för och nackdelar.

Kör dådsch-van B250 -89:a med 5,2l V8. Van har rykte om sig att vara törstiga men jag startar alltid säsongen med ny motorolja i så klarar den sig på 1,20-1,25l/milen om jag nöjer mig med att ligga i 90-100.

Fördelar:
* Väldigt enkla motorkonstruktioner och det mesta är lättåtkommligt ifall man behöver skruva.
* Stora på bredd och längd.
* Billiga reservdelar

Nackdelar:
* Inte så mycket lasthöjd men högt att lasta.
* Automatlådan är kanske inte så enkel ifall den börjar strula, kanske inte hellätt att veta hur transmissionen skall bete sig heller ifall man bara kört europeiskt förut. Då kan det vara bra om ngn som är inkörd på yankee-doodles följer med när du ska provköra, kan de säkert se på transmissionsoljan hur det står till med lådan oxå.
* Rostar lätt i dörrar och trösklar men bärande balkar brukar klara sig.
* Många är inredda för party istället för att lasta, så det kan bli lite extra pill med plyfa & annat innan alla päls- & luddmattorna är ute.
* Du hittar väldigt få delar till dem på Biltema, Micro eller Mekonomen. Yankeeparts och annat som är stängt på helgerna har dock det mesta.

Hetaste jägartipsen oavsett vad du köper
* Köp en buss som är besiktigad för hela den säsongen som du tänkt använda den så du kan ägna tiden till körning och grillning istället för att avsätta massa tid eller pengar till att få en buss genom besiktningen.
 
Du kan få köpa min 99,9% rostfria, nybesiktigade V8 Dodge för 25000! fyra fotöljer och lastgaller. I den åker man kungligt.
Kolla gärna bilder på den i min blogg som du hittar en länk till här nedanför.
Bra blogg! Vanen såg fin ut, är den för liten att åka runt med?

Kör dådsch-van B250 -89:a med 5,2l V8. Van har rykte om sig att vara törstiga men jag startar alltid säsongen med ny motorolja i så klarar den sig på 1,20-1,25l/milen om jag nöjer mig med att ligga i 90-100.

Fördelar:
* Väldigt enkla motorkonstruktioner och det mesta är lättåtkommligt ifall man behöver skruva.
* Stora på bredd och längd.
* Billiga reservdelar

Nackdelar:
* Inte så mycket lasthöjd men högt att lasta.
* Automatlådan är kanske inte så enkel ifall den börjar strula, kanske inte hellätt att veta hur transmissionen skall bete sig heller ifall man bara kört europeiskt förut. Då kan det vara bra om ngn som är inkörd på yankee-doodles följer med när du ska provköra, kan de säkert se på transmissionsoljan hur det står till med lådan oxå.
* Rostar lätt i dörrar och trösklar men bärande balkar brukar klara sig.
* Många är inredda för party istället för att lasta, så det kan bli lite extra pill med plyfa & annat innan alla päls- & luddmattorna är ute.
* Du hittar väldigt få delar till dem på Biltema, Micro eller Mekonomen. Yankeeparts och annat som är stängt på helgerna har dock det mesta.

Hetaste jägartipsen oavsett vad du köper
* Köp en buss som är besiktigad för hela den säsongen som du tänkt använda den så du kan ägna tiden till körning och grillning istället för att avsätta massa tid eller pengar till att få en buss genom besiktningen.

Tack för infon, är det broblem att få upp hojen pga av att den är så hög?
 
Last edited:
Bra blogg! Vanen såg fin ut, är den för liten att åka runt med?



Tack för infon, är det broblem att få upp hojen pga av att den är så hög?

Höjden är inga problem, det löser man med längre ramp.
För mina behov är vanen för stor. Jag är inte den som sover i bussen. skulle jag behöva sova så löser jag det ändå i den astro jag tittat på.
(som är låg nog att köra in i garaget.)
 
Någon som har erfarenheter av en gammal Ford Transit -91 med bensinare....är dom törstiga o väldigt trötta (57 kw) något annat att tänka på med en sån gammal häck? Vanliga fel o problem med dom modellerna?
 
45% upp?!

skattehöjning från 2008 på dieselbilar/lätta lastbilar är 45%

Vafan, ska man behöva ta tungt KK och regga om till tung lastbil istället för att ens tycka att det är värt att ha en dieselbuss?
betalade 1800kr i skatt för en sprinter reggad som tung lastbil, nu kostar samma fast som lätt lastbil 5018kr/år!

Helt skandal... hur gör ni? betalar o ser glada ut eller byter till bensinbilar?

http://www.skatteverket.se/skatter/...c80003864.html#31.3a2a542410ab40a421c80001220


//håkan
 
skattehöjning från 2008 på dieselbilar/lätta lastbilar är 45%

Vafan, ska man behöva ta tungt KK och regga om till tung lastbil istället för att ens tycka att det är värt att ha en dieselbuss?
betalade 1800kr i skatt för en sprinter reggad som tung lastbil, nu kostar samma fast som lätt lastbil 5018kr/år!

Helt skandal... hur gör ni? betalar o ser glada ut eller byter till bensinbilar?

http://www.skatteverket.se/skatter/...c80003864.html#31.3a2a542410ab40a421c80001220


//håkan
Sluta gnäll :hihi

jag betalar 32 000:-
 
Jag fick en höjning på 522kr på min Transporter bensinare och betalar nu ca 2.300kr/år Hmm.. man kanske ska ta bort säljesannonsen och behålla pärlan .. :va
 
Last edited:
Jag fick en höjning på 522kr på min Transporter bensinare och betalar nu ca 2.300kr/år Hmm.. man kanske ska ta bort min säljesannons och behålla pärlan .. :va

det skulle då jag ha gjort om jag haft en bensintransporter nu, dieseln är lika dyr som bensin och skatten 2.5ggr så dyr på en diesebil, man behöver köra många mil för att tjäna ihop de pengarna man "tjänar" på att en diesel kanske drar 0.3-5L/mil mindre än en bensinare...

//håkan
 
skattehöjning från 2008 på dieselbilar/lätta lastbilar är 45%

Vafan, ska man behöva ta tungt KK och regga om till tung lastbil istället för att ens tycka att det är värt att ha en dieselbuss?
betalade 1800kr i skatt för en sprinter reggad som tung lastbil, nu kostar samma fast som lätt lastbil 5018kr/år!

Helt skandal... hur gör ni? betalar o ser glada ut eller byter till bensinbilar?

http://www.skatteverket.se/skatter/...c80003864.html#31.3a2a542410ab40a421c80001220


//håkan

Betalar och surar, har precis reggat om min caravelle till lättlastbil och han glädja mig över den betydande skattesänkningen i nästan två månader:gnissla
 
skattehöjning från 2008 på dieselbilar/lätta lastbilar är 45%

Vafan, ska man behöva ta tungt KK och regga om till tung lastbil istället för att ens tycka att det är värt att ha en dieselbuss?
betalade 1800kr i skatt för en sprinter reggad som tung lastbil, nu kostar samma fast som lätt lastbil 5018kr/år!

Helt skandal... hur gör ni? betalar o ser glada ut eller byter till bensinbilar?

http://www.skatteverket.se/skatter/...c80003864.html#31.3a2a542410ab40a421c80001220


//håkan


Köpte nyss ett dieselskåp och jag kommer ha den avställd oktober-april, några kronor man slipper betala till vägverket.
 
Köpte nyss ett dieselskåp och jag kommer ha den avställd oktober-april, några kronor man slipper betala till vägverket.

jo, det är sant att man kan göra så... då måste man ha två "bilar" och plats för vinterparkering... ajja... tål att fundera på .
ca 1500mil + måste man köra med en diesel (räknat på att en diesel drar 0.2l/mil mindre än en likadan bensin) för att börja "tjäna" på det... helår då...
måste fundera vidare... skita i racebuss o åka dit på moppen istället? :D
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top