Racebuss

  • Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date
flugan skrev:
Förekommer det ofta eller :va ?

Nästan varje gång, lustigt nog!
Förra våren var vi ett gäng med tattarbussar som var i Finland. Vi låg på tvåfilig 130-väg och maxade våra bussar i bredd. Vi gjorde kanske 135-140. Bakom oss låg tretti irriterade finnar som ville köra om men vi hade ju vårat topfartstest.
Hur som helst så ska killarna i pickupen (Swedies gamla lik fö.) vara glada att vi inte hittade våran potatissallad som hämd på den upptuggade kanelkringla vi fick på vindrutan. Precis som man inte får slipstreama?
Hursom så skulle den potatissallade efter vindrutan kletat ner all deras packning och hojar, och det vill man ju inte.
 
Väcker liv i en gammal tråd...


Någon som har några erfarenheter kring att ha en Cheva van som racebuss? Utrymme, förbrukning, hållbarhet, etc. Jag är lite småsugen på att införskaffa en sån, årsmodell kring 88-90.
 
Wagge skrev:
2691365 Väcker liv i en gammal tråd...


Någon som har några erfarenheter kring att ha en Cheva van som racebuss? Utrymme, förbrukning, hållbarhet, etc. Jag är lite småsugen på att införskaffa en sån, årsmodell kring 88-90.
Sluuuuuuuuuuuuuurp, slurp o slurp typ. Väldigt fina o åka i annars.
 
Wagge skrev:
2691365 Väcker liv i en gammal tråd...


Någon som har några erfarenheter kring att ha en Cheva van som racebuss? Utrymme, förbrukning, hållbarhet, etc. Jag är lite småsugen på att införskaffa en sån, årsmodell kring 88-90.
Jag hade den stora förmånaen att äga en Dodge Van under fem säsonger från 2001 och framåt. Jag fäster mig sällan vid materiella ting men den bilen fick en speciell plats i mitt hjärta. Bensinförbrukning och ålder (1988) till trots så var det en fantastisk bil och jag förstår varför många fastnar för amerikanska bilar. Amerikaner har liksom landsvägsåkandet i själen, det finns bara en Route 66, ingen annan bil ger samma King Of The Road känsla som en amerikansk Van.

Som racingbuss var fungerade den utmärkt, den är en riktig laståsna. Bra kvalitet, dock ofta rostvänlig men plåten är tjock, urstark motor, bra lastutrymme. Men allt det där är sekundärt. Sätt dig tillrätta i fåtöljen, gasa dig genom den mjuka automatlådan upp till marchfart på motorvägen, koppla in CC och lägg ett lillfinger på ratten, sen bara gliiider du fram.
 
Teddy skrev:
2691591 Jag hade den stora förmånaen att äga en Dodge Van under fem säsonger från 2001 och framåt. Jag fäster mig sällan vid materiella ting men den bilen fick en speciell plats i mitt hjärta. Bensinförbrukning och ålder (1988) till trots så var det en fantastisk bil och jag förstår varför många fastnar för amerikanska bilar. Amerikaner har liksom landsvägsåkandet i själen, det finns bara en Route 66, ingen annan bil ger samma King Of The Road känsla som en amerikansk Van.

Som racingbuss var fungerade den utmärkt, den är en riktig laståsna. Bra kvalitet, dock ofta rostvänlig men plåten är tjock, urstark motor, bra lastutrymme. Men allt det där är sekundärt. Sätt dig tillrätta i fåtöljen, gasa dig genom den mjuka automatlådan upp till marchfart på motorvägen, koppla in CC och lägg ett lillfinger på ratten, sen bara gliiider du fram.
oj va snuskigt skrivet, eller nått. :D
 
vore jag er skulle ja satsa på en MB Sprinter modell lång inte den kortkorta du den där 7m varianten, har kört budbil med en sådan å mer plats får du leta efter, jag har bara AB kk,

http://www.blocket.se/vi/10386038.htm?ca=11_s

Ring Lundins Transporter i Norrtälje, de har bara "MB Sprinter 312TDI" både för tidningskörning och paketkörning, extra hårdfjädringbak. tror säkert ni kan köpa en beg för enhyffsad billig slant jämfört med en likadan på blocket.
 
wdac skrev:
2691638 vore jag er skulle ja satsa på en MB Sprinter modell lång inte den kortkorta du den där 7m varianten, har kört budbil med en sådan å mer plats får du leta efter, jag har bara AB kk,

http://www.blocket.se/vi/10386038.htm?ca=11_s

Ring Lundins Transporter i Norrtälje, de har bara "MB Sprinter 312TDI" både för tidningskörning och paketkörning, extra hårdfjädringbak. tror säkert ni kan köpa en beg för enhyffsad billig slant jämfört med en likadan på blocket.

Har du också kört tidningar och annat kraffs?
Jobbade med det i 12 år,han averka åtskilliga bilar av märkena MB,VW,Ford och några chevor.Bytte bilar efter max 3 år och då hade dom gått 30-60 000 mil.
Mb bygger väldigt bra transportbilar även om ford är enda märket vi inte lyckades få motorhaveri på (endel andra saker som gick sönder istället,tex framhjulslager som bara höll 2000 mil).

Har du något nummer till lundins,uniefärlig prisupgift och hur gamla är bilarna?
 
Wagge skrev:
2691365 Väcker liv i en gammal tråd...


Någon som har några erfarenheter kring att ha en Cheva van som racebuss? Utrymme, förbrukning, hållbarhet, etc. Jag är lite småsugen på att införskaffa en sån, årsmodell kring 88-90.

Chevan fins både som bensinare och diesel.
Diesel snurrorna har jag ingen erfarenhet av men har fått höra att dom inte är av toppkvalité då det i grunden är en bensinsnurra som är konverterad...Men jag kan ha fel!

Bensinaren däremot som man tidigare uttrycker sig Sluurp sluuuurp om är jag mera kunnig på.
Har en -90 van som inköptes för det facila priset av 5000 pix.
Det går in 2 hojar och packning i bak med 4a passagerare samt förare.
Sen kan man flytta fram lastgallret och få in mer med bekostnad på passagerarplatsena.
Finns också som färdig "paketbil" med fast vägg bakom förarutrymmet.
Min drar ca 1,2 liter milen, har skinninreding och talbart kupeutrymme i 140 knyck.
Vad man slipper jämfört med många andra fordon i prisklassen är motorras...
Det ska mycket till innan en 305/350 rasar.
Lådan kan däremot ge problem om den inte är skött ordentligt med täta oljebyten.
Dem går att hitta för vettiga pengar men rostar gärna i samtliga dörrar.
Rekomenderar att köpa en med TBI sprut som kom -89-90 nångång.
Dessa är snålare att köra än förgasar motorn.
Delar är i princip "gratis" och den är lättmekad.

Är toknöjd.

Bilder från Gotland från förra årets banåkning...
 

Bifogat

  • IMG_4125.JPG
    IMG_4125.JPG
    110.3 KB · Visningar: 208
  • IMG_4118.JPG
    IMG_4118.JPG
    83.7 KB · Visningar: 197
Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2691666 Chevan fins både som bensinare och diesel.
Diesel snurrorna har jag ingen erfarenhet av men har fått höra att dom inte är av toppkvalité då det i grunden är en bensinsnurra som är konverterad...Men jag kan ha fel!QUOTE]

Tror det var 5,7 Liter snurrorna (kommer inte ihåg volymen) som är en ombygd bensinare och den är skitdålig.
6,2:an är en "riktig" diesel och mycke bättre kvalite.
Samma sak gäller diesel som bensinare,dom är väldigt törstiga.
 
Hornpelle skrev:
Tror det var 5,7 Liter snurrorna (kommer inte ihåg volymen) som är en ombygd bensinare och den är skitdålig.
6,2:an är en "riktig" diesel och mycke bättre kvalite.
Samma sak gäller diesel som bensinare,dom är väldigt törstiga.

Så kan det vara...
Men 1,2 liter milen är inte så törstigt enligt mina mått mätt.
Tycker det är överkomligt att åka i den, och mysigt..:D
 
Kamikaze kid skrev:
2691687 Så kan det vara...
Men 1,2 liter milen är inte så törstigt enligt mina mått mätt.
Tycker det är överkomligt att åka i den, och mysigt..:D

Det är inte farligt mycke(våra drog mycke mer än det men då var det ingen normal körning dom utsattes för),dessutom är jänkarna överlägsna komfortmässigt enda jag provat som går att jämföra är en solsta saab byggd på 9000 aero men det är ju ingen normal transportbil.
 
Hornpelle skrev:
2691654 Har du också kört tidningar och annat kraffs?
Jobbade med det i 12 år,han averka åtskilliga bilar av märkena MB,VW,Ford och några chevor.Bytte bilar efter max 3 år och då hade dom gått 30-60 000 mil.
Mb bygger väldigt bra transportbilar även om ford är enda märket vi inte lyckades få motorhaveri på (endel andra saker som gick sönder istället,tex framhjulslager som bara höll 2000 mil).

Har du något nummer till lundins,uniefärlig prisupgift och hur gamla är bilarna?

yepp i 1 år körde ja aftonbladet och expressen varannan vecka å de andra veckorna företagspaket och IKEA leveranser. men nu jobbar jag på ett läkemedelsföretag som IT tekniker.

0176-13513
De är nog Katta som svarar liten fet tjurig kärring be om att få prata med Peter Rozenkrantz han har koll på läget, pris vet ej men pruta hårt :D
årsmodell 01 och nyare, borde inte vara många 01or kvar.. de håller sig med hyffsat nya kärror.. men dem är mååånga.. en hel flotta ;)

btw, min far heter pelle i förnamn å horn i efternamn ;)
 
Last edited:
Hornpelle skrev:
2691696 Det är inte farligt mycke(våra drog mycke mer än det men då var det ingen normal körning dom utsattes för),dessutom är jänkarna överlägsna komfortmässigt enda jag provat som går att jämföra är en solsta saab byggd på 9000 aero men det är ju ingen normal transportbil.

Kan väl erkänna att det inte är räserkörning i stadstrafik som gäller vi 1,2.
Men det går enkelt att åka på den förbrukningen till och från banan.

Kommer "klä in" min i reklam dekaler (heltäckande som typ taxi använder) efter det att rosten är fixad.
Men det beror på vad det kostar.
Har hört nått pris på 300:- kvadraten och jämfört med lack så är det ju överkomligt.
Allt beror ju på vad man har för krav på resultatet förståss.
 
wdac skrev:
2691703 yepp i 1 år körde ja aftonbladet och expressen varannan vecka å de andra veckorna företagspaket och IKEA leveranser. men nu jobbar jag på ett läkemedelsföretag som IT tekniker.

0176-13513
De är nog Katta som svarar liten fet tjurig kärring be om att få prata med Peter Rozenkrantz han har koll på läget, pris vet ej men pruta hårt :D
årsmodell 01 och nyare, borde inte vara många 01or kvar.. de håller sig med hyffsat nya kärror.. men dem är mååånga.. en hel flotta ;)

btw, min far heter pelle i förnamn å horn i efternamn ;)

Oki,körde både kvälls och morgontidningar,hit:ens paktservice och en hel del gods mellan nyköping och arlanda.

01:a blir för nytt för mej,det kommer garanterat spräcka min budget så det inte blir mycke stålar över till att köpa racehoj men tack endå.
 
Cheva med en 6.2/6.5 liters diesel och en FULLT FUNGERANDE th700r4 låda är KOMFORT! Men för guds skull, se till att lådan är frisk om du/ni ska köpa en...
Jag vet hur det är att stå med rasad låda efter vägen med husvagn och hoj... Inget att bärga hem utan kontakter!

Att renovera/preppa en dylik låda till sprängsäker brukar kosta ca 15000.-...svart!...har jag hört sägas...:rolleyes:

Sen är det ju sjysst att kunna svänga upp till nån som har lite villaolja över efter konvertering till bergsvärme och tanka för ca 5:- litern....

JA, jag är en cheva diesel fetischist!
 

Bifogat

  • cheva.jpg
    cheva.jpg
    96.4 KB · Visningar: 172
Wibbe skrev:
2691858 Cheva med en 6.2/6.5 liters diesel och en FULLT FUNGERANDE th700r4 låda är KOMFORT! Men för guds skull, se till att lådan är frisk om du/ni ska köpa en...
Jag vet hur det är att stå med rasad låda efter vägen med husvagn och hoj... Inget att bärga hem utan kontakter!

Att renovera/preppa en dylik låda till sprängsäker brukar kosta ca 15000.-...svart!...har jag hört sägas...:rolleyes:

Sen är det ju sjysst att kunna svänga upp till nån som har lite villaolja över efter konvertering till bergsvärme och tanka för ca 5:- litern....

JA, jag är en cheva diesel fetischist!


Hur mycket drar en diesel?
 
Troligtvis åker jag och införskaffar mig en 88:as Cheva van imorgon... 350 TBI motor med 700 låda. Farthållare, fungerande AC, knappt någon rost, 20000mil, 5 kaptensstolar, + massa annat gott...
 
Wibbe skrev:
Att renovera/preppa en dylik låda till sprängsäker brukar kosta ca 15000.-...svart!...har jag hört sägas...:rolleyes:

nja såå dyrt är det inte.. jag hade aldrig polckat i en automat låda innan. men jag renoverade en 727:a med race prepp för under 5000:-

vi renoverade sen lillebrors 350 låda för under 4000:- och båda lådorna håller ännu (ca 2 år sen).

Ingen av oss är speciellt snälla mot lådorna heller för den delen.

så det går att hålla budget på det också..

Automat lådor är enkla att plocka i men folk tror att det är ren magi som behövs för att laga dem och ger då nästan vad som helst för att få dem fixade
 
Instabil skrev:
2692938 nja såå dyrt är det inte.. jag hade aldrig polckat i en automat låda innan. men jag renoverade en 727:a med race prepp för under 5000:-

vi renoverade sen lillebrors 350 låda för under 4000:- och båda lådorna håller ännu (ca 2 år sen).

Ingen av oss är speciellt snälla mot lådorna heller för den delen.

så det går att hålla budget på det också..

Automat lådor är enkla att plocka i men folk tror att det är ren magi som behövs för att laga dem och ger då nästan vad som helst för att få dem fixade

Har du skruvat i en th700 låda? mopars 727 har väl ingen lock up va? Har inte meckat såå mycket mopar. burr! :tungan

Visst går det att bara byta ut lameller ,mm om den slirar, men som sagt om man vill vara säker när man åker diesel...hehe

Problemet med diesel och 700 lådan verkar vara dieselns vridmoment...sen är det lite beroende på årsmodell på lådan oxo, finns lite olika ingående axlar och sånt som påverkar hållbarheten på dom, och har du sämsta utgångsobjeketet tom '83 så blir det dyrt! Höjja oljetrycket, shiftkits, mm så drar det iväg. Jag fick inte ens tillbaka orginaltråget, svårt och få dom täta om det är tom '84. Helst ska det vara en låda från '85 till '87 eller en '89. '88an har en helt annan styrning av lock up'en.

En th700 ska växla 1-2-3-3 lockup-4-4 lockup om den är helt sjysst och inte modifierad på nått sett. sen ska den kunna "kicka" ner 2 växlar, typ från 3 till 1 oxo. Sen ska man kolla att lockupen verkligen lägger ur vid bromsning, lättast att kolla om man ligger på jämnfart och lätt broms så ska motorvarvet öka, men inte tappa fart.

Sen behöver det ju inte vara fel på lådan om lockupen inte funkar, utan du har en kontakt på gasreglaget/dieselpumpen. Har för mig den kostar ca 2500:- ny...Jaja, fiiina bilar!

En diesel kan dra ca 0.95l om man ligger och marschar i ca 100 km/h, med mycket last. Min utan lockup drog ca 1,27 l/milen Gävle - Piteå FULL lastad och då låg vi i ca 120 vid alla motorvägar.
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top