Racebuss, tips & inovationer.

Swedie skrev:
Just ja. En fråga till. Krävs det att alla säten är i bilen vid besiktning? Tänkte slita ut dom om man får för att förbereda lite. Sen besiktiga utan om nån vecka eller så.

Jepp, alla säten måste vara i vid besiktningen. Fick själv backning för det rätt nyligen.
 
sunkan skrev:
vad gav du för den? hur långt har den gått??
Undrar eftersom jag själv hade tänkt att inkassera i en sådan!
15 lappar. 26k mil. Går bra i motor och kopplingen tar o växlar fint. Rost har funnits o finns fortfarande. Dock det mest lagat. Ska förhoppningsvi lackera om bilen snart. Lagat avgassystemet på den idag (Tack Robban_C). Ska lufta bromsarna (hoppas inte nipplarna går av.. ack). Sen ska även lira på nya däck o fälgar (tack Geiger!).
 
Swedie skrev:
15 lappar. 26k mil. Går bra i motor och kopplingen tar o växlar fint. Rost har funnits o finns fortfarande. Dock det mest lagat. Ska förhoppningsvi lackera om bilen snart. Lagat avgassystemet på den idag (Tack Robban_C). Ska lufta bromsarna (hoppas inte nipplarna går av.. ack). Sen ska även lira på nya däck o fälgar (tack Geiger!).

de va fan billigt!
gratulerar till ett bra köp!...
 
sunkan skrev:
de va fan billigt!
gratulerar till ett bra köp!...
ja vet! Helschyst pris. Borde vara 5-10k till på priset för den kvaliten ändå som är på bilen. Ända var ju som sagt att fälgarna o däck var från en annan planet... (slitna som få och fel dimensioner). Så bilen drar till vänster. Om inte fälg o däckbytet funkar så blire framvagnsinställning i veckan (650kr). Men slutsumman blir iaf helt i min klass för en körklar bil! brum brum
 
mellbin skrev:
Allt är rellativt. Om jag köper en färdig, kan jag tänka mig uppåt 80-100 tusen, men om jag ska göra det själv. Kanske max 50 tusen. Det senare är det jag föredrar. Bara för att just få den perfekta bussen (om möjligt).
Vet om en Scania, med nytt kök och 6 sovplatser och lastutrymme för runt
100 000 svenska riks daler
 
mellbin skrev:
Går i funderingar att köpa/bygga en husbuss.
Har i dag ingen hoj men, man vet aldrig om man införskaffar en. Alltså, = lastutrymme.

Kan någon ge mig sin syn på saken, tror att jag låser mig i mitt sätt att se saken.

Fabrikat, storlek, vikt o.s.v.
Snälla hjälp, vill inte ångra efteråt.


Här har du ju bilen du ska ha! Coolare hojbil/husbil får du leta efter! (Jag har en gul -73:a med camperkåpa som är tillsalu!)
 

Bifogat

  • JBF488_2.jpg
    JBF488_2.jpg
    65.2 KB · Visningar: 139
Nu har jag ändrat mig totalt deet blir ingen caravelle. Blir nog en cheva van i stället.
De från 88-89 med insprutning med 3,5 liters motor som drar ca 1,2 liter milen landsväg. Blandad går runt 1,5 liter.

Alla chevor är i princip redan LB reggade och har ca 2 meters djupt lasutrymme. och 5 kaptenstolar som man kan sova på.

priserna ligger mellan 20 och 30 loppor beroende på millängd och skick

Jag kan nog ta att det blir ca 300 spänn till i bensin på en resa ner till skåne.

Ge gärna lite tips om vad ni tycker om denna bil!??!
 
Glädjesiffror vad gäller soppaförbrukningen på landsväg..
Kanske om du håller 80-85km/h. Så fort du trillar upp över 90-100km/h så virvlar det iväg i tanken..
 
min caravelle enligt manualen drar 0.95 vid 90km/h. Vid 130 drar den nästan 1.4 liter milen. Detta är 81kw 2.5L motorn.
 
oFFkeFF skrev:
Glädjesiffror vad gäller soppaförbrukningen på landsväg..
Kanske om du håller 80-85km/h. Så fort du trillar upp över 90-100km/h så virvlar det iväg i tanken..

Någon som vet det här något exakt? alltså 100-110 med cheva van? virvlar 2 liter milen?
det är alltså den med insprutning vid snackar om. Kanske lika bra àtt ringa de som säljer bilen.

Är det därför ingen köper en sådan och använder som race buss??
 
sunkan skrev:
Är det därför ingen köper en sådan och använder som race buss??

Alla jag pratat med bortråder från just chevor pga extrem soppaförbrukning. Jag skulle gärna haft en 2.0L caravelle istället än 2.5an för 1dl lägre soppaförbrukning.
 
sunkan skrev:
Någon som vet det här något exakt? alltså 100-110 med cheva van? virvlar 2 liter milen?
det är alltså den med insprutning vid snackar om. Kanske lika bra àtt ringa de som säljer bilen.

Är det därför ingen köper en sådan och använder som race buss??


Jag har haft flera stycken. kommer inte ihåg vad de drog exakt men det är mycket. Om du vill lägga 20-30 borde du kunna hitta en med 6.2 l diesel som är lastbilsreggad. Då får du bra bränsleekonomi.
 
sunkan skrev:
Någon som vet det här något exakt? alltså 100-110 med cheva van? virvlar 2 liter milen?
det är alltså den med insprutning vid snackar om. Kanske lika bra àtt ringa de som säljer bilen.

Är det därför ingen köper en sådan och använder som race buss??

Min starcraft med 5,7L drog 1,2 - 1,4 landsväg o 2,2 i stan... smakar det så kostar det - skaffa tankkort....
 
Rejsbuss är för mig väldigt överskattat... Köp en stabil täckt släp...
Kostar mycket mindre (ingen försäkring) knappt någon skatt... och du får garanterat inte renovera motorn på den :tungan
 
sunkan skrev:
Någon som vet det här något exakt? alltså 100-110 med cheva van? virvlar 2 liter milen?
det är alltså den med insprutning vid snackar om. Kanske lika bra àtt ringa de som säljer bilen.

Är det därför ingen köper en sådan och använder som race buss??
3,5 liters motor, vilken motor är det? Jag kör en Dodge B250 med en V8'a på 318 cui = 5,2 liter. Den drog 1,29 på landsväg vid 105 km/h med en person, en hoj och packning. Med tre pers, tre hojar, stort skåpsläp och en helvetes massa packning drog den 1,67. Blandad körning drar den ca 1,75 vid försiktigt gaspådrag.
 
Teddy skrev:
3,5 liters motor, vilken motor är det? Jag kör en Dodge B250 med en V8'a på 318 cui = 5,2 liter. Den drog 1,29 på landsväg vid 105 km/h med en person, en hoj och packning. Med tre pers, tre hojar, stort skåpsläp och en helvetes massa packning drog den 1,67. Blandad körning drar den ca 1,75 vid försiktigt gaspådrag.
Cheva 350 cui menar han nog, jag hade en Dodge B300 med trimmad V8 rova, drog 1.5 l/mil om man hade ett ägg under foten.

Men vad som helst bara man slipper Fjord Transvestit, den stackars undermotoriserade rosthögen är inget att ha.
 
sunkan skrev:
Någon som vet det här något exakt? alltså 100-110 med cheva van? virvlar 2 liter milen?
det är alltså den med insprutning vid snackar om. Kanske lika bra àtt ringa de som säljer bilen.

Är det därför ingen köper en sådan och använder som race buss??

Först och främst så skall du ha en 350 med th700 låda,och se till att lådan e schysst,ligger på ca 8-10 papp att byta,soppaförbrukning runt 1,5 l milen vid någorlunda normal körning,har gjort av med betydligt mer,men sällan mindre..men trvliga bilar om i bra skick och reservdelar är pissbilligt och finns i stort sett på 7eleven..
 
GSXR1100R skrev:
...Men vad som helst bara man slipper Fjord Transvestit, den stackars undermotoriserade rosthögen är inget att ha.
Inget illa om Jorpes eller hans smak för bilar men den Transvestiten tar priset i Trött Transport. Resan till Gåsen med Jorpes i hans Transvestit var en av förra årets verkliga höjdpunkter. Att ligga på motorvägen och reglera farten efter tempmätaren var något helt nytt för mig.
:lol
 
sunkan skrev:
Någon som vet det här något exakt? alltså 100-110 med cheva van? virvlar 2 liter milen?
det är alltså den med insprutning vid snackar om. Kanske lika bra àtt ringa de som säljer bilen.

Är det därför ingen köper en sådan och använder som race buss??


Har kört två Cheva bensin vanar. En -79 med trestegs automat och vanligt förgasare. Den drog 1,6-1,7 vanlig körning. Med två hojar på släp och två i plus fyra personer samt utrustning till alla så gick den just under två liter milen i ca 90.

En annan Cheva van 88a som inte gick bra. Insprutningen hade surat ner sig men med full last (2 hojar på släp och 2 i plus personer m.m.) så gick den på ca 1,7-1,8 milen. Bättre exemplar går säker billigare. Med mindre last ca 1,5.

Den som jag nu har en 6,2a diesel med som sagt x antal mil på mätarn drar 1,2-1,3 milen när jag marschar i 110-130.

Angående inredning så ska jag sätta lastgallret bakom förar och passagerar sätet och bygga en enklare säng precis bakom lastgallret som jag kan stuva under. Då är lastutrymmet totalt 2.95, behövs för alla däck och grejer.
 
Tackar för alla riktigt grymma svar.
Grejen är ju typ att det bara kommer vara min hoj där bak och inget släp.
blir inte allt för mycket packning bara det nödvändigaste däck tex och verktygslåda.

1,5 l milen överlever jag. Sen amtar jag att disseln drar mindre??
Jag troddde den drog mer pga att det hade en 6,2 L motor gentemot en 3,5 L bensin. killen jag ringde till sa alla fall att 350 stod för 3,5 liters motor?? det stämmer inte eller???

Stämmer det??
tycker dock den är jävligt schyst jag vet inte heller om jag har lust att köra 130 med en sån stor bil. 100 räcker gott o vä'l för min del.
 
Back
Top