Racebuss max släpvikt - möjlig att påverka?

Macke skrev:
2650303 Tjenare Tobbe!
Har lite samma problem, fast stor buss och husvagn.

Jag tror nästan att det är vettigare att ta BE-behörighet istället. Jobbet att bygga om bussen, fixa typgodkännande av Mercedes, regbesikta om den (kostar en skaplig slant om jag inte mins fel), och är nästan lika jobbigt och dyrt som att fixa BE kort... (uppskrivnig och uppkörning)

Jag har pratat med nån tant på vägverket om de nya behörigheterna enligt EU direktivet, och dom innebär att istället för 3,5t så kommer max totalvikt på fordonskobination att vara 4,5t. Men beslutet att införa detta togs 2005, och sedan har vägverket 6 år på sig att införa dom nya reglerna, och hon gissade på tidigast 2009 typ...

Så jag har börjat ta BE kort nu.... Gjort några provuppskrivningar på datorn nu, och klarade 6 i rad utan att ens öppnat boken. Nya proven är bra mycket lättare än när jag tog körkort på stenåldern....

Funderade också på att ta BE-behörighet, verkar som du säger inte så svårt. Men nu har jag fått lite tips och det verkar ändå ganska enkelt att kunna ordna det här med utökad dragvikt på Viton, intyget från Mercedes generalagent är redan på väg i posten. Men nästa gång frågan aktualiseras blir det nog ändå att jag skaffar mig den extra behörigheten, för det skulle vara skönt att inte behöva fundera så mycket på vad man får dra och inte.

JayJ skrev:
2650254 Tror det varit uppe innan men jag hade kört på med bara B-kort om det endast är 100kg det handlar om med tanke på att det bara är en varning som påföljd den gången (nästan obefintlig) man blir stoppad och de kontrollerar detta.

Om jag inte hade brytt mig om reglerna hade jag inte frågat, men tack för din åsikt. :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back