Racebuss max släpvikt - möjlig att påverka?

tobbe #11

Medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RMZ450
Osäker på forumstillhörighet, men here goes.

Har idag en MB Vito som racebuss och med den får man dra max 800 kg med B-behörighet. Anta att jag vill kunna dra en husvagn som väger t ex 900 kg. Finns det något sätt att påverka vikten man får dra? Förutom då att ta BE-behörighet, jag har inte tiden som behövs för detta just nu.

Tacksam för tips!

tobbe #11 skrev:
2645429 Osäker på forumstillhörighet, men here goes.

Har idag en MB Vito som racebuss och med den får man dra max 800 kg med B-behörighet. Anta att jag vill kunna dra en husvagn som väger t ex 900 kg. Finns det något sätt att påverka vikten man får dra? Förutom då att ta BE-behörighet, jag har inte tiden som behövs för detta just nu.

Tacksam för tips!

Om jag förstått det hela rätt så väger alltså din Vito 2,7 ton??
Rent hypotetiskt så skulle du ju kunna fimpa något som väger 100 kilo,
regga om den och därmed få en totalvikt på 3500kg med en 900kg släpvagn..
Men jag skulle definitivt kolla med bilprovningens kundtjänst innan du plockar fram kapen... :D alt. göra samma sak med släpvagnen... Men det känns svårare att hitta 100 överflödiga kilo i husvagnen..

Sen vet jag inte om det ens är möjligt med tanke på att dom ska vara
typgodkänt osv osv...

tobbe #11 skrev:
2645429 Osäker på forumstillhörighet, men here goes.

Tacksam för tips!

Tror att du kan regga ner din totalvikt lite på LB.

Hadde en LT31 med totalvikt på nästan 3500kg reggde då om mitt 1000kg släp till 750 genom att byta handsken och fick då dra det på mitt B-kort.

Tror nästan att det enklaste är att ta BE-kort... När det finns marginaler kvar till 3500kg totalt för bil och släp (dvs när det handlar om en lättare bil) kan det nog gå att regga bilen med lite vikter i. Vad är det för tjänstevikt på viton?

Minns att farsan köpte en husvagn 1500kg och kom på att han inte fick dra den med B-kort... Skulle dra den med en saab 900. Det skulle ha gått att höja tjänstevikten en aning men han tog BE-kort istället.

Last edited:
kan det inte ha å göra med vilken tjock/storlek på dragkroken oxå. Bara något ja hört att dom skrev ner dragvikten för en då han hade bytt dragkrok

Thyg0d skrev:
2645494 Om jag förstått det hela rätt så väger alltså din Vito 2,7 ton?

Stämmer bra.

Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 800
Max lastvikt: 730
Skattevikt: 2700
Totalvikt: 2700
Tjänstevikt: 1970

Saken är den att det känns så trist att tvingas ta BE-behörighet när jag i själva verket bara vill kunna dra kanske 100 kg extra.

tobbe #11 skrev:
2645568 Stämmer bra.

Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 800
Max lastvikt: 730
Skattevikt: 2700
Totalvikt: 2700
Tjänstevikt: 1970

Saken är den att det känns så trist att tvingas ta BE-behörighet när jag i själva verket bara vill kunna dra kanske 100 kg extra.

Du kan förmodligen besikta bort lite lastvikt, men gör som jag tjuvdra hundra kilo istället, risken är väldigt liten IAF häromkring.

wheelie82 skrev:
2645510 Tror nästan att det enklaste är att ta BE-kort... När det finns marginaler kvar till 3500kg totalt för bil och släp (dvs när det handlar om en lättare bil) kan det nog gå att regga bilen med lite vikter i. Vad är det för tjänstevikt på viton?

Minns att farsan köpte en husvagn 1500kg och kom på att han inte fick dra den med B-kort... Skulle dra den med en saab 900. Det skulle ha gått att höja tjänstevikten en aning men han tog BE-kort istället.

Du får alltid dra ett max 750 kilos totalvikt släp på B-kort även om bilen har en totalvikt på upp till 3500kg.

Last edited:
Lööwe(säkert andra också) säljer samma släp i två olika registreringsutförande, 750kg resp 1250kg! Jag har tänkt köpa ett sådant 750kg med kåpa för det får jag dra. Sedan vet jag att släpet tål mer när jag behöver lasta mer. Sannolikheten att jag stöter på poliser med vågbilen bedömmer jag vara i det närmaste noll.

Pratade just med en besiktningsingenjör på Svensk Bilprovning som berättade att man kan göra en teknisk förändring, få ett intyg utfärdat från Mercedes och sedan göra en ny registreringsbesiktning. Även miljöaspekter spelade in, men hursomhelst var det fullt möjligt att sedan få dra 900 kg. Tack för alla tips!

Det är bara att ha lite is i magen.
Vi har samma problem med firmabusarna.Men enligt komande eu-deriktiv så
ska man få dra den släpvagnsvikt som fordonet är typregad för. Men när det blir klart vet i ...

c.berglind skrev:
2650208 Det är bara att ha lite is i magen.
Vi har samma problem med firmabusarna.Men enligt komande eu-deriktiv så
ska man få dra den släpvagnsvikt som fordonet är typregad för. Men när det blir klart vet i ...

menar du att man skulle kunna säga att alla ska få BE?

Det borde vara lättast att typa om släpkärran för hundra kilo mindre last. Betydligt billigare och enklare än att typa om bilen. Intygen i de sammanhangen brukar kosta fläsk och ta lång tid att få fram.

Även husvagnar har ju en angiven maxlast...

Ni som tycker att det bara är att gasa, vad har ni i era släp?
Ni får garanterat ställa ifrån er kärran om inte siffrorna stämmer!
Plus då böter, men ingen verkar tänka på att det faktiskt handlar
om en olovlig körning...

Vet inte hur ni har det där ni bor men här nere möter man ofta taxi
med en stor husvagn efter...

Står ofta stora släp på kontrollplatserna här i kring.
Då ska man inte ha 50 mil hem!

Jag är yrkeschaufför med "alla" behörigheter, kan bara rekomendera
att ta ett BE-kort. Det är pissenkelt!!!

Snutarna har på senare år blivit stenhårda på vikterna, passa er!!!

//Filip

Har samma problem,till mej sa dom att man ska typa om den med vanliga däck alltså inte c-däck,det gör att bilen får lasta mindre och därmed flyttas vikt över till kroken.

tobbe #11 skrev:
2645889 Pratade just med en besiktningsingenjör på Svensk Bilprovning som berättade att man kan göra en teknisk förändring, få ett intyg utfärdat från Mercedes och sedan göra en ny registreringsbesiktning. Även miljöaspekter spelade in, men hursomhelst var det fullt möjligt att sedan få dra 900 kg. Tack för alla tips!

Tjenare Tobbe!
Har lite samma problem, fast stor buss och husvagn.

Jag tror nästan att det är vettigare att ta BE-behörighet istället. Jobbet att bygga om bussen, fixa typgodkännande av Mercedes, regbesikta om den (kostar en skaplig slant om jag inte mins fel), och är nästan lika jobbigt och dyrt som att fixa BE kort... (uppskrivnig och uppkörning)

Jag har pratat med nån tant på vägverket om de nya behörigheterna enligt EU direktivet, och dom innebär att istället för 3,5t så kommer max totalvikt på fordonskobination att vara 4,5t. Men beslutet att införa detta togs 2005, och sedan har vägverket 6 år på sig att införa dom nya reglerna, och hon gissade på tidigast 2009 typ...

Så jag har börjat ta BE kort nu.... Gjort några provuppskrivningar på datorn nu, och klarade 6 i rad utan att ens öppnat boken. Nya proven är bra mycket lättare än när jag tog körkort på stenåldern....

negnit skrev:
2650301 Har samma problem,till mej sa dom att man ska typa om den med vanliga däck alltså inte c-däck,det gör att bilen får lasta mindre och därmed flyttas vikt över till kroken.

Ja, det verkar vara den enklaste åtgärden när det gäller "tekniska förändringar" som jag nämde tidigare. Detta tipsade man även om från SBP.

Macke skrev:
2650303 Tjenare Tobbe!
Har lite samma problem, fast stor buss och husvagn.

Jag tror nästan att det är vettigare att ta BE-behörighet istället.

Så jag har börjat ta BE kort nu.... Gjort några provuppskrivningar på datorn nu, och klarade 6 i rad utan att ens öppnat boken. Nya proven är bra mycket lättare än när jag tog körkort på stenåldern....

Japp det är busenkelt med BE, boka en uppskrivning 180 spänn och sedan när du klarat det så bokar du en uppkörning ca 800kr
Sen är det en hundring eller så för det nya kortet...

Du kan alltså köra lagligt för strax över 1000kr, billigt och enkelt säger jag!

Vad går en regbes på? o den får du göra om om du byter bil osv... förstår inte riktigt hur man ens funderar på det när det är så lätt/billigt att ta körkort

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back