Race-starta?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Går det starta på trean? Håller kopplingen för det?
Hur mycke tjänar man på sätta dit en sån där pryl som håller ner dämparna i starten?
Andra tips som man inte tänker på som nybörjare?
Vad gör man annars när man startar på grus? Startar man på grus nån gång?

Rätta mig i det jag gör fel:
(andra växeln)
Jag varvar upp till ungefär vridmomentmax, släpper kopplingen till dragläge och slår på lagom till fullt och slirar så jag juståpass har framhjulet i backen, släpper ut kopplingen en liten stund innan jag ska växla till nästa växel.

OlleR skrev:
Går det starta på trean? Håller kopplingen för det?
Hur mycke tjänar man på sätta dit en sån där pryl som håller ner dämparna i starten?
Andra tips som man inte tänker på som nybörjare?
Vad gör man annars när man startar på grus? Startar man på grus nån gång?

Rätta mig i det jag gör fel:
(andra växeln)
Jag varvar upp till ungefär vridmomentmax, släpper kopplingen till dragläge och slår på lagom till fullt och slirar så jag juståpass har framhjulet i backen, släpper ut kopplingen en liten stund innan jag ska växla till nästa växel.
tror hojen överlever längre om du börjar på 1an å e jävligt snabb på att lägga i 2an när de väl rullar... :) *bara teorier*

wdac skrev:
tror hojen överlever längre om du börjar på 1an å e jävligt snabb på att lägga i 2an när de väl rullar... :) *bara teorier*
Man vinner otroligt mycke att starta på tvåan ;)

OlleR skrev:
Man vinner otroligt mycke att starta på tvåan ;)

Eftersom att hojjen inte väger särskilt mkt borde inte förarens vikt spela in för själva "trögheten" att få iväg ekipaget? Eller jag svamlar...

Köp en sådan automatkoppling, det verkar grymt! :)

//@

d1ce skrev:
Eftersom att hojjen inte väger särskilt mkt borde inte förarens vikt spela in för själva "trögheten" att få iväg ekipaget? Eller jag svamlar...
Köp en sådan automatkoppling, det verkar grymt! :)
Jag hänger inte med :confused:
Starta på tvåan gör man för att "tjäna" en växling, bara fräsa på :)

Mjo, mycket skulle man slänga på hojjen, om man hade råd ;> Automatkoppling, framhjulsdrift... åååh... :kär

OlleR skrev:
Jag hänger inte med :confused:
Starta på tvåan gör man för att "tjäna" en växling, bara fräsa på :)

Mjo, mycket skulle man slänga på hojjen, om man hade råd ;> Automatkoppling, framhjulsdrift... åååh... :kär

Trögheten, alltså? belastningen på drivlina, lådan osv... Det är ju lixom trögare ju högre växel du startar på och påfrestar hojjen mer, och om du dessutom väger lite mer så blir det destovärre. Och tanken var då att om man är liten och lätt borde det inte vara några problem att starta på ytterligare en högre växel?

Men jag är ekonom, ingen mekaniker eller fysiker... :tungan

//@

d1ce skrev:
Trögheten, alltså? belastningen på drivlina, lådan osv... Det är ju lixom trögare ju högre växel du startar på och påfrestar hojjen mer, och om du dessutom väger lite mer så blir det destovärre. Och tanken var då att om man är liten och lätt borde det inte vara några problem att starta på ytterligare en högre växel?
Aha, nu blev det klart för mig :D Mja kanske det, frågan är väl kanske hur länge man kan slira koppling å hur mycke effekt man kan lägga på den? Vore ju fräsigt om man även kunde starta på en högre växel än alla andra :P

Allt lär väl i slutändan bero på underlaget och greppet.

//@

andersbrink skrev:
Om hojen går upp på bakhjulet på tvåan, även om du lutar dig max framåt bara genom att gasa från 2000 varv och hålla stumt uppåt i varvtalsområdet, starta på tvåan - annars starta på ettan.

Det ska se och låta nåt i stil med http://andersbrink.se/brink-lunda-90-gixxer-turbo.wmv
Iofs hade jag vid det tillfället inte mer än ca 230 hästar på bakhjulet.
Den gör iofs det även på trean :P Du tror alltså att kopplingen defenetivt håller för det då? Tack för svaret/en :)

*Edit, hur övar man starter utan att det tär så mycket på grejjerna? Dra en start och sen köra några minuter för att sen köra nästa start?

Last edited:
90% av förarna startar i 90% av fallen på tvåan.
På nån bana med extremt nära till första kurvan (och i fall du då står i första led ed så du verkligen har nära till denna kurva) kan det vara läge med ettan.
Trean, kopplingen håller men inte till förr upprepade försök, tex startträningar om och om igen. På långsamma banor, dvs när du åker på låg drevning i kombination med en relativ lång sträcka till första inbromsning så händer det.
Gaffel lås användes mer för några år sen än nu. Många använder fortfarande men till viss del var det en mode grej. Ger viss effekt men inte så mycket.

Daniel
www.supermotard-racing.com

Starta på tvåan du. Klart bäst! Starta på ettan är helt förkastligt, blir alldeles för okontrollerbart och du tvingas till en växling efter 0,8m.

Starta på ettan så blir det såhär (gissa vem #160 är)....
04_s.jpg

03_s.jpg

Beror ju helt och hållet på vilken drevning. Teoretiskt gör min 89 km/h med 15/38 drevning och då startar jag på ettan. Med 14/42 så startar jag på 2:an.

ypvs skrev:
90% av förarna startar i 90% av fallen på tvåan.
På nån bana med extremt nära till första kurvan (och i fall du då står i första led ed så du verkligen har nära till denna kurva) kan det vara läge med ettan.
Trean, kopplingen håller men inte till förr upprepade försök, tex startträningar om och om igen. På långsamma banor, dvs när du åker på låg drevning i kombination med en relativ lång sträcka till första inbromsning så händer det.
Eftersom det reser sig rätt mycket för mig och kraften räcker till gott å väl, tycker du jag ska dreva upp? Isåfall hur mycket? Sexan är ju för hög så den skulle man nästan kunna dreva bort... Ifall det blir seriöst tävlande så kommer man väl dreva om beroende på bana men just nu tänkte jag hitta något mellanting! Åker ganska mycke på mellanregistret som det är nu, först på fyran/femman jag går upp i varv, så jag tror effekten räcker till för en betydligt högre drevning?

Vad tror du/ni om min startteknik? Är den helt korrekt? Är det bara fila vidare alltså? :)

Tack för hjälpen alla!

OlleR skrev:
Eftersom det reser sig rätt mycket för mig och kraften räcker till gott å väl, tycker du jag ska dreva upp? Isåfall hur mycket? Sexan är ju för hög så den skulle man nästan kunna dreva bort... Ifall det blir seriöst tävlande så kommer man väl dreva om beroende på bana men just nu tänkte jag hitta något mellanting! Åker ganska mycke på mellanregistret som det är nu, först på fyran/femman jag går upp i varv, så jag tror effekten räcker till för en betydligt högre drevning?

Vad tror du/ni om min startteknik? Är den helt korrekt? Är det bara fila vidare alltså? :)

Tack för hjälpen alla!

Vi får väl testa några starter vid nästa körning, vetja!
Jag startar med den utväxling jag nu har på ettan.
Fast då har ju SX:en en extremt hög etta också.
Å andra sidan är det ju så litet steg till tvåan, så jag kanske lika gärna kunde ta den... Fast jag tror nog att jag drevar ner den i så fall.

Det är inte självklart att bästa drevning för en bana är så att högsta växeln varvas ut på snabbaste stället... Beror till stor del på hur din motorkaraktär ser ut osv. Varje växling kostar dessutom i trakterna 0.1 sekund så kan man undvika onödiga växlingar så gör man det.
Min Husa har tex extremt brett register så jag drevar i regel på ett sätt som gör att jag behöver växla så lite som möjligt, då naturligtvis utan att offra acceleration od...
En avvägning dock viktigare för mopparna dvs CRF´er osv...

Daniel

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back