Race-ställ på gata?

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Tjena.

Är i behov av nytt skinnställ pga att mitt nuvarande Arlen Ness (2-delat) trycker på knäna, antagligen för att det är aningen kort i längden mellan höft och knä, samt ej tillräckligt "följsamt" i skinn och stretch.

Provat lite olika ställ och fått känslan av att race-ställ har bäst och skönast passform, samt är mest följsamma.

Dock lite fundersam över perforeringen som raceställ oftast har. Är all denna perforering till nackdel vid några tillfällen vad gäller gatåkning (mer än om det är kyligt/regnigt ute)?

Vissa helställ verkade ha inlagt skumgummi "i fodret/bakom perforeringen" som sedan byts ut till skydd vad banåkning. Hur gör ni gatåkare här, kör med ilagda skydd (köpta?) eller bara skumgummit bakom perforeringen?

Tar även emot andra tankar och tips vid köp av nytt skinnställ. :tummenupp

Kör själv generellt mest gata, men det blir ett par dagar banåkning varje sommar.

Last edited:
Jag har kört ca 100mil i mitt nya skinnställ... ett helställ från Alpinestar (Charger) som då klassas som raceställ med all ventilation som du nämner, kan bara lovorda det. Blir det kallt är det underställ som gäller och kryper termometern ännu lägre så ytterligare ett lager under, för mig räcker långärmad t-shirt över underställt... det är trots allt flerlagerprincipen som gör att du håller dig varm.

kör också i race ställ och perforeringen kyler ner skönt på varma dagar och kryper tempen ner så drar ja på mig ett underställ.. ångrar absolut inte mitt köp och kommer köpa raceställ härdanefter också =)
ja fick tag på ett SWEEP ställ för 5K.
supernöjd med det.

Jag kör bara med raceställ. Dom Dainese jag kör med har ingen perforering.
Funkar bra tycker jag.

Däremot så är ju ett raceställ tight, iaf om det sitter som det skall, så det kan kännas lite krampaktigt ibland, om man vill ut på en lugn tur bara.
Avsaknaden av fickor är ju lätt praktiskt bekymmer också. (Finns dock en innerficka i mitt ställ.)
Skulle vilja ha ett lite mer komfortabelt ställ att komplettera med ibland.

Annars är det väl det absolut säkraste man kan ha.

Jag kör LindSTRands raceställ, vad det nu heter. Fult är det med tribals och grejer iaf.

Funkar kanonbra gällande temp och sitter super. Blir naturligtvis kallt när det är under 16-18 grader eller när daggen fallen, men då kan man ju ta en Grolsch istället :öl.

Det jag saknar mest är faktiskt förvaring. Jag saknar en liten innerficka att kunna ha kort/pengar i.

Nu har jag kompletterad med ett allväderställ för kallare dagar och touringturer, men det känns lite som att köra naken när man sitter där.

På mitt Alpinestar så har jag två innerfickor (en på varje sida alltså) och tycker det är kanon, där får det plats ett kortfodral för kk och tankkort, i den andra fickan har jag luren.

Funderar dock starkt på (usch usch) magväska... stället är bra tight och det känns att korten och luren ligger där i bröstet vilket jag inte är totalt bekväm med.

Jag har kört ca 100mil i mitt nya skinnställ... ett helställ från Alpinestar (Charger) som då klassas som raceställ med all ventilation som du nämner, kan bara lovorda det. Blir det kallt är det underställ som gäller och kryper termometern ännu lägre så ytterligare ett lager under, för mig räcker långärmad t-shirt över underställt... det är trots allt flerlagerprincipen som gör att du håller dig varm.

Mötte jag dig idag, straxt norr om gillingebanan imorse?

-------

Mitt ställ, som får klassas som "räjs", är behagligt och följsamt.

-behagligt så länge temperaturen tillåter 50/50 skinn-stretch
-följsamt innan det krympte i garderoben denna vinter

Nu suger stället mest skit.

Last edited:
Mötte jag dig idag, straxt norr om gillingebanan imorse?

-------

Mitt ställ, som får klassas som "räjs", är behagligt och följsamt.

-behagligt så länge temperaturen tillåter 50/50 skinn-stretch
-följsamt innan det krympte i garderoben denna vinter

Nu suger stället mest skit.

Jag kör delat och det krymper lika mycket över vintern och är perforerat där det blir som jobbigast när det är kallt, så tror inte skillnaden är så stor :)

På mitt Alpinestar så har jag två innerfickor (en på varje sida alltså) och tycker det är kanon, där får det plats ett kortfodral för kk och tankkort, i den andra fickan har jag luren.

Funderar dock starkt på (usch usch) magväska... stället är bra tight och det känns att korten och luren ligger där i bröstet vilket jag inte är totalt bekväm med.

Låter för mig som du har använt bröstskyddsfickorna som innerfickor..? :va

Har ett udda raceställ som heter Kusistani. Det har ilngen puckel.
Jag tycker det jätteskönt på sommaren. Ryggskydd m.m. sittter fint under ett helställ. Bästa av allt var att det skyddade när jag blev omkullkörd på A-torp.

Låter för mig som att du inte pillat på ett Alpinestar Charger... innerfickorna sitter innanför bröstskyddsfickorna.
De går inte att missta för något annat än innerfickor... plus att jag inte tagit ut foamplattorna som sitter i bröstskyddsfickorna heller.

Jag kör i helperforerat Spidi-ställ och tycker det funkar bra även på gatan. Skönt och svalt varma dagar och är det kallt kan man alltid dra på en långärmad T-shirt/collagetröja utanpå, men då skall det vara under 15 grader.

När jag köpte tänkte jag att det går alltid att klä på sig mer, men det är knepigt att klä av sig om stället är för varmt.

Jag kør perforerat alpinestar och under 10-12 graderær det før kallt.. øver 15-17 ær det kanon

Kan bara instämma har ett Spyke raceställ och är helnöjd med det. Nackdelan är nog när du inte sitter på hojen dvs ska in på ICA och handla frimärken. Du får du gå som en ostbåge och stället kniper åt "där det känns som mest" men väl på hojen känns det super naturligt

Raceställ är det enda som gäller. Skönast & säkrast. Dock en liten nackdel att man inte lika enkelt kan ta av överdelen vid te x ett stopp för att svalka sig lite. Men det kan man leva med.

Jag har ett alpine, sg1 tror jag de hette. Finns 2 fickor för skydd, en på vardera sida.

Sen har jag 2 fickor till på vänster sida som måste vara för förvaring, sen hur kul de är att ha nåt där om man krockar är ju en annan femma :näsblod

Jag kan garantera att de två fickor jag pratar om är innerfickor och inte några fickor för bröstskydd... The Stig, om du betvivlar så skulle du varit med på körningen med Bikerwoman idag så hade du kunnat inspektera själv. ;)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!