Race Ryggskydd vad funkar o inte...

Nu kom ju alltom mc med ett litet ryggskyddsinfo i gårdagens nummer där de flesta kända märken finns med..Halvarssons Track känns värt o testa seriöst då skyddet är lite tunnare o saknar de traditionella hårda plattor, så ett mkt flexibelt skydd o är det enda av de skydd som redovisas som klarar den andra o hårdare testnivån av CE 1621-2 ...Där 2an står för den strängare prestanda nivån..Låter ju exakt som vad man vill ha ut av ett ryggskydd. Så tunnt lager o flexibelt som möjligt o ändå ledande ang prestandan..Men det enda är väl o ta med racestället till butik o börja prova av de olika modellerna..Har varit sugen på skyddsväst ett tag o någon väst var inte med i alltom mc`s info.. :tummenupp

Lyfter den här tråden lite….
Tävlar aktivt och är precis som "#space" i det här fallet bara intresserad av åsikter från racingfolk.

Har ett Dainese Wave som har några år på nacken och även varit i asfalten några gånger så jag borde uppdatera mig. Har provat A-star Supertech som känns väldigt gediget men jag får inte plats med det innanför stället.
Idag tog jag hem ett Halvarsson Track för prov men jag är lite tveksam till ett skydd utan hårt skal men det kanske är en tankevurpa? Track har väl ingått i SVEMOS RR-paketet ett par säsonger? Är ni många som kör med Halvarsson?

Ryggskyddet som vann testen i Ride Magazine (lite tidigare i tråden) är väldigt likt ett Halvarsson. Säljs det under annat namn i europa?

Tja, eftersom ingen har nämnt det här innan så... Spidi Airback.

Mitt har varit med i fyra år nu och jag tycker det sitter som en smäck. Märks inte alls när man kör. Jag har aldrig vurpat med det så jag kan inte uttala mig om funktionen. Tycker dock att det verkar vettigt konstruerat med ett hårt ytterskal, luftfyllda plastkanaler och sen ytterligare ett lager. Kardborren fram blev dock snabbt dålig.

Bifogat

• airback.jpg
    airback.jpg
    15.3 KB · Visningar: 312
(Tips) Läs senaste nr av bike nr 6 2006

Bike nr 6 juni 2006, har en sammanfattning av 12 st ryggskydd. Samtliga 12 är godkända enligt CE-normen EN 1621-2, som alla har läst :3freak. Läs och begrunda. Själv använder jag SPYKE. Sitter bra på mig.

Själv tävlar jag inte men av min erfarenhet av asfaltssimmning så funkar de flesta ryggskydden bra. Sålänge det är riktiga grejjor (inga skumskygg insydda i en Goretexjacka allså) och som inte är för långa eller illasittandes.
Knox tycker jag sitter bra som attan och har många justermöjligheter.

magnus_moss skrev:
2185656 Och sedan kan man komplettera med en bröstplatta.... :tummenupp
www.impactarmor.com/

Just d ja! Såg Hayden förra året plocka o pula med något i magtrakten..Så sen när han la upp det på tanken att det var ett magskydd vilket ju då såg självklart ut då ju det stoppar vassa föremål osv..Jag tog mitt hockeyskydd (axelskydd) o klippte till magplattan då jag inte hitta något på marknaden..Känns rätt o skydda där oxå på såväl gata som bana :tummenupp

Back