Race med mille, flipp eller flopp?

• Thread starter Thread starter Bee
  • Start date Start date
Lam-Kaka skrev:
Det var mer ironi i mitt inlägg swedie kastade ju skit på hojar han värkar inte veta något om. rotax motorerna är skott säkra de dör endast om man kör utan olja eller kör dem varvstopet i 10 minuter i sträck. Visst kör man skramel yamha som växel lådan går sönder på ibland m.m så måste man kasta skit på andra cyklar :hihi

ok,jag hajar!! blev så jäffla förvånad bara.för man har ju hört om skottsäkerheten i åratal nu.Va det inte en dansk,prang lr nått sånt, som va toppnamn i superbike för ett par år sen på en aprilia?

Jag rekommenderar iaf trådstartaren att tävla med en mille.
Nackdelen är väl att det är lite dåligt med beggade delar om man klotar,vilket man alltid gör förr eller senare.Kör hårt!!!!!!

J-Bone skrev:
..Isåfall kan man ju lika gärna ställa frågan "varför ska Berra få handikappet att få köra med fyra cylindrar när Sune bara kör med två?" Då sa man, "Ok då, Sune får ha lite mer kubik istället så blir det rättvist." Och det var rättvist. Nu är det inte rättvist (anser jag) när Berra får använda sig av dubbelt så många cylindrar och dessutom får ha samma cylindervolym.
Intresant synvinkel :tummenupp
Men, rätt eller fel; det är knappast någon tvekan om att twinnar i allmänhet, och Ducati i synnerhet, gynnades av det forna Superbike-reglementet.
Det krävdes flera år av utveckling på Hondas RVF 750, samt Kocinskys talang (som åtminstone jag anser vara den kanske bäste föraren någonsin i WSBK..), innan Honda kunde vinna mästerskapet med den hojen.
Medan Honda och Edwards vann redan debutåret, när SP1:an lanserades.
Carl Foggarty vann fyra titlar på Ducatin, men slutade väl trea (eller ännu lägre?) det år han körde RVF 750:n.... :)

Ludde78 skrev:
Intresant synvinkel :tummenupp
Men, rätt eller fel; det är knappast någon tvekan om att twinnar i allmänhet, och Ducati i synnerhet, gynnades av det forna Superbike-reglementet.
Det krävdes flera år av utveckling på Hondas RVF 750, samt Kocinskys talang (som åtminstone jag anser vara den kanske bäste föraren någonsin i WSBK..), innan Honda kunde vinna mästerskapet med den hojen.
Medan Honda och Edwards vann redan debutåret, när SP1:an lanserades.
Carl Foggarty vann fyra titlar på Ducatin, men slutade väl trea (eller ännu lägre?) det år han körde RVF 750:n.... :)

Ja det reglementet kanske gynnade 2 cyl lite för mycket, varför inte tillåta 800cc 4cyl istället? eller bara 950cc 2 cyl?

bara det blir rättvist så är ett sånt reglemente roligare.

J-Bone skrev:
Ja det reglementet kanske gynnade 2 cyl lite för mycket, varför inte tillåta 800cc 4cyl istället? eller bara 950cc 2 cyl?

bara det blir rättvist så är ett sånt reglemente roligare.
Håller med om att det blir roligare, under förutsättning att man verkligen hittar ett "rättvist" reglemente, så att det inte blir någon märkescup...

Ludde78 skrev:
Intresant synvinkel :tummenupp Carl Foggarty (sic!)vann fyra titlar på Ducatin, men slutade väl trea (eller ännu lägre?) det år han körde RVF 750:n.... :)
Jodå, den gode Foggy var allt fyra på RVF:en 1996, och tvåa tillbaka på duccen när Kocinski vann -97 på Hondan.

Var en del intressanta fajter med Scott Russell på gamla ZXR:en oxå, innan Ducati fått ordentlig snurr på maskinen, och kunde utöka kubiken till max (förutom att Kawan blev för gammal då). I övrigt var det ju bara Fred Merkel på gamla RC30:an som kunde hålla duccarna stången, på det glada 80-talet...

Hade det förresten inte varit kul med 3-cylindriga motorer på 900 cc oxå?
/F.

Foggy skrev:
Jodå, den gode Foggy var allt fyra på RVF:en 1996, och tvåa tillbaka på duccen när Kocinski vann -97 på Hondan.

Var en del intressanta fajter med Scott Russell på gamla ZXR:en oxå, innan Ducati fått ordentlig snurr på maskinen, och kunde utöka kubiken till max (förutom att Kawan blev för gammal då). I övrigt var det ju bara Fred Merkel på gamla RC30:an som kunde hålla duccarna stången, på det glada 80-talet...

Hade det förresten inte varit kul med 3-cylindriga motorer på 900 cc oxå?
/F.
Foggy Petronas är väl en trecylindrig 900? :mattias Eller har den växt till en 1000 i år?
Och det var väl tänkt att Benelli med sin trippel 900; Tornado, skulle börja köra, men det verkar inte bli nå av det...
Synd att Aprilias moto GP gick i graven, inte mycket som slog den musiken... :musik

Oj oj oj..... Det där tog skruv.... :D

Jag gillar absolut twinnar, och är för ett mer varierat startfält. Vore kul med fler Ducatis och Aprilior, och kanske nån MV-Agusta, Benelli, eller varför inte en Petronas i NSB! Det skulle jag gilla!!! :tummenupp

När jag påstod att en radfyra är effektivare än en v-twin så tycker jag inte alls att jag var ute och cyklade.
Det jag menade var att om man sätter upp en gräns på 1000cc, och tar två tillverkare. Den ena får utveckla en twin, och den andra en radfyra, så kommer radfyran att utvekla mera effekt... Så är det bara...
Och därmed är V-twinnen en ineffektivare lösning...

Sen kan man börja dividera om reglementen och begränsningar hit och dit, men som det är nu så är ju gränsen 1000 kubik, och då får man väl gå efter det...

Macke skrev:
Oj oj oj..... Det där tog skruv.... :D

Jag gillar absolut twinnar, och är för ett mer varierat startfält. Vore kul med fler Ducatis och Aprilior, och kanske nån MV-Agusta, Benelli, eller varför inte en Petronas i NSB! Det skulle jag gilla!!! :tummenupp

När jag påstod att en radfyra är effektivare än en v-twin så tycker jag inte alls att jag var ute och cyklade.
Det jag menade var att om man sätter upp en gräns på 1000cc, och tar två tillverkare. Den ena får utveckla en twin, och den andra en radfyra, så kommer radfyran att utvekla mera effekt... Så är det bara...
Och därmed är V-twinnen en ineffektivare lösning...

Sen kan man börja dividera om reglementen och begränsningar hit och dit, men som det är nu så är ju gränsen 1000 kubik, och då får man väl gå efter det...

Du glömde en grej varför körde dansken ikapp och förbi andra hojar? inte var det tack vare effekten, en v-twin har sina fördelar också. En v-twin tar kurvorna bättre m.m bättre chasi på grund av att de e smalare tack vare motor blocket är inte lika brett som en rad 4a.

Lam-Kaka skrev:
Du glömde en grej varför körde dansken ikapp och förbi andra hojar? inte var det tack vare effekten, en v-twin har sina fördelar också. En v-twin tar kurvorna bättre m.m bättre chasi på grund av att de e smalare tack vare motor blocket är inte lika brett som en rad 4a.
Om det rörde sig om rookierejsing så hade det nog knappast något med att nu en twin kanske skulle vara bättre i kurvurna eller något sådant, utan det berodde nog till 95% på att han helt enkelt var en bättre förare.

WASP skrev:
Om det rörde sig om rookierejsing så hade det nog knappast något med att nu en twin kanske skulle vara bättre i kurvurna eller något sådant, utan det berodde nog till 95% på att han helt enkelt var en bättre förare.

Så du påstår att twinarna inte är bättre i kurvorna?visst föraren har en stor del i det hela men har du kört en mille och jämfört?. jag har kört allt ifrån gsx750r 98+ , zx10r en sak är säkert det går lättare att köra fort i kurvorna med en mille. Visst zx10 var ett stort steg att bli mycket bättre i smallhet m.m

Föresten vilken model körde dansken <-03 eller 04->

WASP skrev:

Word! :tummenupp

Att dansken körde om flera stycken (inklusive mig) berodde knappast på att hans RSV mille var en bättre hoj än våra. Utan att han helt enkelt var en bättre förare.

Så där kan man ju inte resonera. För om Aprilian nu var så överlägset mycket bättre i kurvorna än dom andra hojarna, varför vannn han då inte?

I rookie-rejsing skulle jag tro att resultatet är 80% förare, och 20% hoj...
(Så vi talanglösa jobbar så gott vi kan med dom sista 20%.. :D )

Lam-Kaka skrev:
Så du påstår att twinarna inte är bättre i kurvorna?visst föraren har en stor del i det hela men har du kört en mille och jämfört?. jag har kört allt ifrån gsx750r 98+ , zx10r en sak är säkert det går lättare att köra fort i kurvorna med en mille. Visst zx10 var ett stort steg att bli mycket bättre i smallhet m.m

Föresten vilken model körde dansken <-03 eller 04->
Nu vet jag inte vilken dansk du menar, Prang eller den här som körde rookie? Jag påstår inte att en twin är bättre eller sämre i kurvorna, det enda jag påstår är att om det gäller rookie-klasser så har inte maskinmaterialet någon avgörande betydelse på hur förarna placerar sig.

Macke skrev:
Word! :tummenupp

Att dansken körde om flera stycken (inklusive mig) berodde knappast på att hans RSV mille var en bättre hoj än våra. Utan att han helt enkelt var en bättre förare.

Så där kan man ju inte resonera. För om Aprilian nu var så överlägset mycket bättre i kurvorna än dom andra hojarna, varför vannn han då inte?

I rookie-rejsing skulle jag tro att resultatet är 80% förare, och 20% hoj...
(Så vi talanglösa jobbar så gott vi kan med dom sista 20%.. :D )

Förstår ditt resonemang, visst föraren har en stor del i det hela, men en sak i säkert han kunde inte köra om på start o mål rakan så han körde om där det var mer kurvigt :) , ingen som vet om det var en <-03 eller en 04->

Kom på lite mer grejer, det har varit illa med aprilia förut var att de hade klent med kapital o därför inte kunnat uppatera hojen så mycket tyvär. I dagens läge så finns teknik som gör att r4 1000cc skulle kunna få 200hp+ utan problem och twinarna säkert över 180hp+ men det får väll dröja något år innan det blir värklighet. Tyvär så värkar konkurensen på twin markanden sjunka det är mest bara ducce o aprilia som uppdaterar dem.

Last edited:
Ludde78 skrev:
Foggy Petronas är väl en trecylindrig 900? :mattias Eller har den växt till en 1000 i år?
Och det var väl tänkt att Benelli med sin trippel 900; Tornado, skulle börja köra, men det verkar inte bli nå av det...
Synd att Aprilias moto GP gick i graven, inte mycket som slog den musiken... :musik
Fullkomligt korrekt - tur att nån har bättre minne än jag - Foggy ;) Dock hade FP planer på att gå in i MotoGP med en 990cc-maskin, men ändrade sig och fick ned trippeln till 898cc för att klara reglerna. Och yepp - hade W kul med Aprilians skönsång oxå!
/F.

Macke skrev:

Självklart. På den punkten är det ingen som har påstått något annat heller. Så är det bara, precis som att en nyutveclad 6´a på 1000cc skulle utveckla mer effekt än en 4´a. Men sen finns ju andra aspekter på vad som är den lämpligaste konfigurationen. Pris, vikt, mått, tungdpunkt mm...

Intressant är att 4´orna (och 5´orna) i MotoGP numera utan svårighet utvecklar mer effekt än vad framförallt däcken (och kanske i viss mån chassien) klarar av. Alltså bör det inte vara lämpligast med så många cylindrar längre då det bör vara lätt att göra en lättare och kompaktare 3´a t ex som utvecklar lika mycket effekt som man tar ur de med fler cylindrar idag. I förlängningen på något sådant, tänk en V3´a på 1000cc i en gathoj! Mumma!

Men nu kommer ju snart begränsning på 800cc så lär det ju behövas fler cylindrar iallafall.....
:huvet

Ka11e skrev:
Menar du dansken i Rookie 1000 på Knutstorp?
Vi var ett helt gäng som förvånades över hans framfart i fältet. Han gjorde en pissdålig start, hamnar näst sist. Sen plöjjar han igenom över halva fältet på 10 varv, trots att han blev konstant omkörd på start och målrakan. :Bugar

Det är samma man vi pratar om...jag tyckte han klättrade i en sjukfart på slutet, men visst starten var inte mycket att hänga i julgrannen.

Undra vilken placering han hade fått om han hade satt starten hyfsat?

JAg får helt enkelt pröva mig fram, jag kanske suger totalt när det kommer till race av alla dess slag, vem vet. :confused:

Fast JAG tror jag e kung på banan oavsett hoj :rofl

morecore skrev:
Jag åker inte 120 mil ner till anderstorp för att se dig tävla med en aprilia (skämmes!) :D
Vet att du är född till aprilia-re personligen, men ibland måste man acceptera läget :fatta!

suzuki k5 å du är förlåten :pannkyss

:hihi :banana :hej

Du får väll ställa upp :4skrika 120mil, de e väl inget.

Någon k5 lär det inte bli, vem har de pengarna..de lär nog bli bank ärende av saken ändå ska du se.
:banana lån :banana

Bee skrev:
Det är samma man vi pratar om...jag tyckte han klättrade i en sjukfart på slutet, men visst starten var inte mycket att hänga i julgrannen.

Undra vilken placering han hade fått om han hade satt starten hyfsat?

JAg får helt enkelt pröva mig fram, jag kanske suger totalt när det kommer till race av alla dess slag, vem vet. :confused:

Fast JAG tror jag e kung på banan oavsett hoj :rofl
Han (Jacob Hornemann) måste ha missat starten fullständigt. Han hade åttonde bästa träningstid men var bland de allra sista genom första kurvan (där jag stod) efter starten. Han körde grymt jämnt, jag klockade honom fem varv i rad och då körde han

1:05:0
1:05:1
1:05:2

Detta trots att han körde om andra på de flera av dessa varv.

RedBaron skrev:
Han (Jacob Hornemann) måste ha missat starten fullständigt. Han hade åttonde bästa träningstid men var bland de allra sista genom första kurvan (där jag stod) efter starten. Han körde grymt jämnt, jag klockade honom fem varv i rad och då körde han

1:05:1
1:05:2

Detta trots att han körde om andra på de flera av dessa varv.

Vad hade han för placering in i mål? Jag hade fullt upp med att hålla koll på en polare i racet.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...