Race luftburk till LC4 660 05?

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Hej!
Tänkte modda min luftburk och byta ut luft filtret mot ett K&N X-Stream Filter.
Har sökt runt på det här ämnet lite överallt på nätet. En del verkar helt kapat bort hela luftburken och kör med enbart filtret hängandes i luften.
Andra kapar bort sidoplasten på original luftburken (se bild).
Har även sett en lösning med ett K&N filter med ett länkage på ustidan filtret för att hålla det på plats i en special luftburk.

Jag kommer slänga på annan kam och akra helsystem inom kort och var på jakt efter just lösningen med ett K&N filter med länkage och moddad burk men det verkar vara dödfött. Vet någon var man kan hitta produkter, alt. bygginfo om man ska göra det själv?

Eller funkar det helt enkelt bättre med att slita bort hela luftburken och köra med öppet filter? (tänker mest på att motorn avger värme uppåt)

Har sökt på bl.a ebay.de men hittar nada

Mvh...
 

Bifogat

  • 5310_1.JPG
    5310_1.JPG
    23 KB · Visningar: 86
Tror det är ganska turbulent just kring motorn och luftfiltrer hur som helst, så värmeproblem lär du inte få.. Visst det är bäst med jättekall luft, men det blir ju svårt. Lär ju andas mest frisk luft om du kapar bort hela luftburken..

Kan ha helt fel, men det känns logiskt. :va
 
hojen kommer få mest luft om du tar bort burken helt och kör utan filter... både filtrets uppgift och burkens uppgift är att se till att det inte kommer in skit i motorn.

om du kör på väldigt rena vägar jämnt så kan du köra med enbart filter och utan burk. filtret kommer få en mycket kortare livslängd om du tar bort burken. jag själv rekommenderar dig att bara öppna upp burken och byta till ett filter som släpper igenom mer luft.
 
Jag kör nästan inte alls på grus och är noga med att tvätta filtret (ofta). Det i kombination med att luftburken inte fick plats p.g.a. det nya avgassystemet, gjorde att jag tog bort luftburken helt och kör med filtret via ett kort plaströr. Här är ett par bilder under "konstruktionen". I slutändan blev det att jag faktiskt bara tejpade fast filtret med silvertejp i bakkanten (håller bra och varken fästen eller filtret vibrerar sönder), men något mer skydd undertill behövs förutom stänkskyddet (som tar bort bl.a. stenskott från bakhjulet).

http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0989.JPG
http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0995.JPG
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top