"Race" häng på original dämpare

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Undrar hur bra det funkar att ställa in race "häng" på originaldämparna. Har en gsxr k6 och har inte tillräckligt med pengar för att öhlinskitta den.

Det jag undrar är, om jag ställer in det så kallade "race" hänget (vilket jag försökt gjort). Hur bra funkar dämparen då?. Hörde av en snubbe som ställde in sitt häng bak på en cbr1000 till "race" häng på sin org. dämpare o han tyckte att hojjen blev sämre.

"Normalt" brukar man inte få till så bra racehäng med originaldämpare om man nu inte väger 50kg kanske... Lite olika beroende på märke oxå förstås. Jag har kört med originaldämpare med nära "racehäng" på mina racehojjar(cbr1000rr) i många år och det funkar relativt bra men när man ställer en originaldämpare bak hårt får man lätt otäckt däckslitage om vilket gör det dyrare i längden än o köpa en öhlinsare. En begagnad öhlinsare som är vettigt inställd original betalar sig ganska fort om man inte är duktig på att justera fjädringen.
/Jonas

Att montera rätt fjäder för din vikt så du får korrekt rider SAG samtidigt som du har en mer racemässig förspänning är absolut en god idé. Enda risken är att original shimsning inte riktigt pallar med och det ändå slutar med en aftermarketdämpare Öhlins/WP/Wilbers/k-tech etc. Men att försöka skadar inte...

Ok, får ta byta/uppgradera dämparna på hojjen i vinter då när den tömda plånboken börjar fyllas på igen. ;)

"Normalt" brukar man inte få till så bra racehäng med originaldämpare om man nu inte väger 50kg kanske... Lite olika beroende på märke oxå förstås. Jag har kört med originaldämpare med nära "racehäng" på mina racehojjar(cbr1000rr) i många år och det funkar relativt bra men när man ställer en originaldämpare bak hårt får man lätt otäckt däckslitage om vilket gör det dyrare i längden än o köpa en öhlinsare. En begagnad öhlinsare som är vettigt inställd original betalar sig ganska fort om man inte är duktig på att justera fjädringen.
/Jonas
Får man fråga vad du har för häng fram/bak:)

Får man fråga vad du har för häng fram/bak:)

Jag brukar eftersträva att få den gamla devisen:
Statiskt 5-10mm, dynamiskt 15-30mm på bakdämparen.
Statiskt 15-20mm, dynamiskt 25-35mm på framgaffeln.
Dynamiskt är med förarn på, statiskt utan förare.

Fram var det inga större problem men om jag inte minns fel så bak hamnade jag typ dryga 45mm med originalfjädern(jag väger ca80kg). Dock fick jag problem o köra med så hård förspänning(oavsett komp/retur inställning) bak så jag valde att dra ner lite på den. Ett fjäderbyte hade säkert hjälp saker o ting men det var inte aktuellt på originaldämparn.

Detta var på 07 hondan. 08an kör jag med WP.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT