Race Clip-on ???

vedehunter

Streetfightres
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Yama FZ1 -07
Någon som har erfarenhet av race clip-on (styrhalvor)....till GSX-R 1000 från 2003.....Orginal har ju en pigg (stopp) som går upp i styrkronan, så man inte kan svänga runt dem eller ställa in dem fel. Det har ju inte race clip-on, vad jag har förstått... eller ? Räcker det att spänna dem som faan o hoppas att de inte lossnar när man rycker upp hojen på slangen..
eller de funkar på ett annat sätt....

Nån som vet några clip-on som är bra eller har nån sida som säljer såndan..

Är tacksam för alla tips.........

Bifogat

• clip on.gif
    clip on.gif
    15.7 KB · Visningar: 55
Last edited:
Man spänner åt ordentligt, på alla rejshojar jag haft har det räckt med det. Det är en fördel vid vurpa att inte ha piggen som sitter på undersidan, då tar inte styrkronan så mycket stryk.

Man ska ju inte vurpa väl :va

Nr:18 skrev:
Man spänner åt ordentligt, på alla rejshojar jag haft har det räckt med det. Det är en fördel vid vurpa att inte ha piggen som sitter på undersidan, då tar inte styrkronan så mycket stryk.

Jag har raceclipon att sälja men inget billigt skräp....

vedehunter skrev:
Någon som har erfarenhet av race clip-on (styrhalvor)....till GSX-R 1000 från 2003.....Orginal har ju en pigg (stopp) som går upp i styrkronan, så man inte kan svänga runt dem eller ställa in dem fel. Det har ju inte race clip-on, vad jag har förstått... eller ? Räcker det att spänna dem som faan o hoppas att de inte lossnar när man rycker upp hojen på slangen..
eller de funkar på ett annat sätt....

Nån som vet några clip-on som är bra eller har nån sida som säljer såndan..

Är tacksam för alla tips.........

Nr:18 skrev:
Man spänner åt ordentligt, på alla rejshojar jag haft har det räckt med det...
I manualen till min Honda Racer (TM :tungan ) anges åtdragningsmoment för clip on till 23 nm. Det är långt från vad jag rent subjektivt tycker är ordentligt, men det är det jag använder och det har aldrig funnits några tendenser till att de ska rubbas, inte ens när jag gått i backen, men det beror nog mest på att de styrhalvor jag använder är aluminiumrör som tar smällen och blir böjda som bananer instället för att skicka kraften till clip-onfästet.

Teddy skrev:
I manualen till min Honda Racer (TM :tungan ) anges åtdragningsmoment för clip on till 23 nm. Det är långt från vad jag rent subjektivt tycker är ordentligt, men det är det jag använder och det har aldrig funnits några tendenser till att de ska rubbas, inte ens när jag gått i backen, men det beror nog mest på att de styrhalvor jag använder är aluminiumrör som tar smällen och blir böjda som bananer instället för att skicka kraften till clip-onfästet.

23 Nm kan tyckas låta lite men man skall tänka på att sambandet mellan friktionskoifficentens ökning (mellan styrhalva och fäste) och momentet är exponentiellt avtagande vilket innebär att ökningen av friktionskoefficenten minskar ju mer du drar.
Detta kan förklara varför honda rekomenderar ett till synes något litet moment då ökningen i friktionskoefficent är tämligen liten mellan 20 och 30 Nm.

Dessutom vill man ju inte riskera att deformera det tunna godset i ett raceclipon. :tungan

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti