race/campingbuss

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Det här är vad jag o gixxertina och hennes far sysslat med ett tag sedan säsongen tog slut,

Bussen är en halvturistare från början, 10 meters Scania med Lahtikaross, med motorn bak, 7 pass med säkerhetsbälten på alla platser, 5 sovplatser + kök med inkopplad gasol, matbordet syns tyvärr inte men är mitt emot vasken, mikro, 2 garderober, 12v24v/220v är inkopplat, nattbelysning och läslampor vid sängarna, en hyfsad musikanläggning ska givetvis ingå: ):):) separata vattentankar, det är långt ifrån klart men vi har kommit en god bit på väg, omlack i nåt coolt mönster kommer ingå,:tummenupp tanken är att dra med oss hojarna på släp när vi ska ner i sommar och hälsa på tinas släkt (10 mil från Poznan)
o sedan förlägga oss vid banan en tid. En tanke har slagit mej att det inte är fruktansvärt långt till "Ringen" heller:tungan självklart har både jag och hennes far busskort hehe, så inget fusk med sömn mm

nåt o ha?

Bifogat

• Bussen copy.jpg
    Bussen copy.jpg
    27.5 KB · Visningar: 143
  • köket i bussen copy.jpg
    köket i bussen copy.jpg
    26.5 KB · Visningar: 161
  • överblick bakåt copy.jpg
    överblick bakåt copy.jpg
    34.6 KB · Visningar: 148
Last edited:
philiph skrev:
2632688 kostar?

tycker den va grym... kan bli riktigt cool

Den är inte till salu: ):):) eller menade du kanske vad vi gav för den??
30k, den kommer nog vara värd lite mer sedan.

tack, det är mycket gjort innanför lastluckorna som inte syns, bl a gasoltanken är inbyggd i en plåttank, då damer kommer ingå i lasten så är toa ett måste , det är en pottaporti (stavning)

Tack, ni kan leverera den till mig när ni grundat och lackerat om den i Sporthojsfärger :tummenupp ;)

Förr va det rätt så dyrt att lämna Sverige med så stor buss. Kolla upp vad båtar och väg skatter är innan ni åker. Bussen ser fin ut:tummenupp

Hmmm men med en sådan stor buss skulle man inte få plats med hojarna i den?
eller är det för mkt meck med det? Skulle ju vara skönare att slippa släpet...:va

Tack för omdömena, den kan nog bli rätt ok när den är färdig:tummenupp

Rasorblade< det skulle nog kunna gå men det är nästan lättare att rulla upp hojarna på ett släp än trixa in dom i bussen:)

Jag lobbar för att jag å flickvännen ska säga upp lägenheterna å flytta in i en sån där istället, rackarns smidigt! :hihi Men då måste ju hojarna få plats i den, å det måste gå att mecka...

Hoztic skrev:
2633829 Jag lobbar för att jag å flickvännen ska säga upp lägenheterna å flytta in i en sån där istället, rackarns smidigt! :hihi Men då måste ju hojarna få plats i den, å det måste gå att mecka...

hehe ja det kanske man skulle göra:D ska man mecka i den blir det nog trångt men va f*n ut med markiserna o sedan kör på, allt över 10+ går ju o göra utomhus : ):):)

philiph skrev:
2633842 mer bilder sen när det börjar bli klart! :tummenupp

jajamen, lite synd att vi inte tog bilder innan vi började ombyggnaden, det är en hel del som är omgjort.

Last edited:
Wiseguy skrev:
2634000 Racebussar är alltid intressanta.

Kolla in detta racebuss bygge öfr lite inspiration:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=275596
Förvisso byggd för racebilar men fortfarande riktigt intressant.

hehe den kommer bli hur grym som helst, det som jag ogillar med det bygget är att den är FÖR lång o dessutom en ledbuss (surt med parkeringar) men mycket intressant bygge speciellt öppningen bak.

Farsan har en husbus, som jag då ska hjälpa till med, den är skapligt stor :P

tror det är ca 8 meter boyta och sen så är lastrummet ca 270 långt, 2,40 brett och 260 högt. där det ska kunna bo motorcyklar och skotrar.

Ska byggas om lite till i den för att optimera längden på lastrummet :D

Bilder kan ordnas vid önskemål.

_rills_ skrev:
2634056 Farsan har en husbus, som jag då ska hjälpa till med, den är skapligt stor :P

tror det är ca 8 meter boyta och sen så är lastrummet ca 270 långt, 2,40 brett och 260 högt. där det ska kunna bo motorcyklar och skotrar.

Ska byggas om lite till i den för att optimera längden på lastrummet :D

Bilder kan ordnas vid önskemål.

japp här va det bildönskemål: ):)

Wiseguy skrev:
2634075 Fast tänk på hur många hojar man kan få plats med.
Du kan säkert klämma in ett helt startfält där bak. :D

hehe skulle vara för det då!

Last edited:
peter R1 skrev:
2633719 Tack för omdömena, den kan nog bli rätt ok när den är färdig:tummenupp

Rasorblade< det skulle nog kunna gå men det är nästan lättare att rulla upp hojarna på ett släp än trixa in dom i bussen:)

Problemet med att få upp hojarna löser man ju lätt om man bygger en lastbrygga som man gör när man bygger hästbussar. Det borde va lättare att göra en lastbrygga för motorcyklar än för hästar också, den behöver inte vara lika bred och tåla lika mkt vikt.

Vad är där för motor i den ? , hp ?
Manuell växel ?
Bränsleförbrukning ?
Är skatten dyr ?

Allt över 6 meter kostar mycket på broar och båtar har jag hört.

Bra bygge !

Jösse skrev:
2634243 Vad är där för motor i den ? , hp ?
Manuell växel ?
Bränsleförbrukning ?
Är skatten dyr ?

Allt över 6 meter kostar mycket på broar och båtar har jag hört.

Bra bygge !

en scania6:a på 7,8 L c:a 190 hk, manuell Diesel

supergirl skrev:
2634228 Problemet med att få upp hojarna löser man ju lätt om man bygger en lastbrygga som man gör när man bygger hästbussar. Det borde va lättare att göra en lastbrygga för motorcyklar än för hästar också, den behöver inte vara lika bred och tåla lika mkt vikt.

ge mej inga konstiga ideer nu:)

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion