Race brake lines?

Blomdahl

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
DR600S
Hej,

Vet inte om detta dryftats redan på forumet och av någon anledning fungerar inte sökfunktionen för mig så jag kan inte kontrollera det, ledsen om så är fallet.
Jag behöver iallafall byta bromsslangar på hojen inför nästa säsong och hittade dessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/KAWASAKI-ZX6R-NINJA-F1-F3-F-R-SS-BRAKE-LINE-KIT-95-97-/221135379080?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item337cb21a88

Min fråga är om det är ok enligt alla regler att använda sådana "race brake lines" på en gathoj i Sverige eller får svensk bilprovning panik vid nästa besiktning då? Jag skulle också gärna vilja veta om det är någon som vet om det är lättare att få ur all luft ur bromsvätskan när man slipper den där "fördelaren" från en till två slangar fram om man installerar dessa?

Tack på förhand!
/Blomdahl

Jag blir imponerad om bilprovningen vet vad som är fram och bak på hojen?

Då man inte ska uttala sig om man inte vet så lämnar jag den legala biten därhän, det är antagligen som vanligt, inga problem, om man inte läser det finstilta där du i princip inte får byta ut oljan ens.

Det som däremot är trevligt med att slippa "Delningen" är att du får bättre bromsverkan när de inte går ihop. De ser läckra ut.

det där är stålomspunna bromsslangar. kommer original på ett flertal hojar i dagsläget.

Ja det är tillåtet.

Ja du kan köra med sådana. Men var smart och köp märkesprodukten istället. Kostar inte många kronor mer på EBAY UK

blir det det står skillnad mellan original och stålomspunnet? Vilka är märkesprodukter när det gäller bromsslangar?

blir det det står skillnad mellan original och stålomspunnet? Vilka är märkesprodukter när det gäller bromsslangar?

Blir mer exaktare bromsning men mindre förlåtande/mjukare. Jag stålomspunnet fram och gummi bak på mina hojar.

HEL, Speigler och Galfer är några utav toppmärkena, finns säkert fler men dom jag kom på nu :)

Tack för era svar. Att det är stålomspunna slangar visste jag, men jag funderade på om det var ok att strunta i "delningen" på framslangarna, vilket det ju verkar vara. Kollade upp märket Cobra Performance och dom tillverkas på licens av HEL, skulle tro att det är samma fabrik som tillverkar HEL´s bromsslangar. De har dessutom fått bra betyg på flertal forum och kostar typ hälften inkl. frakt.
Såna får det bli. Tack för det Tomtefar :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...