R90

Wow vilken sporthoj...

Är det en teknisk fråga, ställ den i teknikforumet.

Letar du en hoj, använda köp & sälj.

R 90 var väl på sin tid en av de absolut snabbaste hojarna 0-100 och tog väl hem rätt mycket i svenska superbike i början på 80-talet. (Kanske, kanske hette R90S, men såg likadan ut). Alltså innan japsarna började använda annat än överkokta nudlar till ramarna.
Den sumobrottarlika fetman japsarna drogs med försvann ju inte förrän långt senare.

Är den inte sportig för att den är gammal? Är det inte sport längre när det blivit historia? Vad säger du om gamla Guzzi, Laverda och Ducati som också vispade upp mer hästkraftsstinna hojar pga bättre och lättare chassie? Driftsäkerheten var det j lite si och så med, men minns inte att BMW hade några större problem med det.

Mer än en har blivit förvånad över vad en gammal BMW med uppdaterad fjädring och en rutinerad gubbe i sadeln förmår om inte rakorna är för långa och många.

Edit:

Tycker också att tråden är malplacerad och besynnerlig.

Last edited:
Tja, jag har haft en men jag vet inte vad jag ska berätta.

ATE-bromsarna som sitter på R90 är rörliga enkolvsok med huvudbromscylindern under tanken och en wire till bromshandtaget. Det funkar inte särskilt bra, det ger vare sig bra bromseffekt eller känsla i handtaget. R90/6 hade en bromsskiva och R90S hade två.

Senare fick de ett helt hydrauliskt system med tvåkolvsok från Brembo.
Det systemet är avsevärt bättre.

Bing-vakumförgasarna är inga underverk men funkar bra till normalanvändning.
Vill man trimma så är tex ett par 40mm Dellorto med accpumpar bättre
både för effekt och gasrespons.

Modellen jag skulle leta efter är en R100CS med ekerhjul eller en RS/RT om du vill ha en touringkåpa.

Tja, det var allt jag kommer på direkt. Skicka ett PM om det är något du undrar så får du mitt nummer så vi resten på telefon.

Mvh,
Ingvar

Finns det en åldersgräns på sporthojar? I sådana fall tycker jag det hade varit trevligt om någon berättat vilka gränser som gäller så att folk som tycker om motorcyklar som inte är byggda just nu kan söka sig till ett alternativt forum även om dom räknades som sporthojar 1975 eller något.

inte för att vara sådan,men i min värld så verkar det andra förslaget på bmw mycket bättre,ålder på sporthoj,finns nog inte men när reservdelstillverkningen upphört och fabriken förnekar att de tillverkat modellen,då är nog sporthojssegmentet passerat.
dock så finns det en mycket bred modellkunskap på detta forumet så jag förstår rådfrågningen.personligen hade jag valt något lite mer välmeriterat fordon från samma tillverkare och vem vet,semestern kanske blir en riktig njutning:)
man köper aldrig ett nytillverkatfordon som det står classic på btw.det tyder på att tillverkaren insett att det är utdött.
när så viktiga frågor som bromsar och driftsäkerhet nämnts som nackdel för modellen så hade jag velat rekommendera trådskaparen en annan modell.
ta och åk och prova den lite nyare bmw:n,du kan bli positivt förvånad.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back