R6Grenrör

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
först o främst så undrar jag om någon vet exakt vad de e för material?

till det andra så vill jag bygga ett eget.. .tror jag...
jag har en kraschat som jag utgår från så det blir mellan rören jag "bytar" men för att få det lite "friare" utan att det skiter sig så undrar jag ochså vad man ska ha för dimention på rören..

Mest som en kul sak och så slipper jag brumma runt med orginal rören på banan.... :7peta

Last edited:
En gissning är rostfritt. Brukar vara det på många nyare knarrar.
Är de blanka (ingen ytbehandlig) så är det säkert rostfritt.
Det testar du enkelt med en magnet, rostfritt attraheras inte av magneter.

Det var visserligen ingen dum kommentar men du får väl hålla tillgodo med detta i brist på bättre. :)

Robban_C skrev:
Är de blanka (ingen ytbehandlig) så är det säkert rostfritt.
Det testar du enkelt med en magnet, rostfritt attraheras inte av magneter.

Kan även vara magnetiskt om kvalisorten inte är den bästa.

Åfan. Visste inte. Allt rf jag har jobbat med har varit omagnetiskt. Avgas, mejeri (hög kvalitet), etc.

Men va´ bra! Då bygger du i rf. Vare sig det är det original eller inte så kommer det att fungera alldeles utmärkt.

Själv brukar jag köpa rf rör på Ferrita (rf avgas till bilar). Men det är ju därför att de ligger nära, Köping är inte långt härifrån.
Nackdelen är att de nästan är lite tjockväggiga, 1,5 mm, egentligen skulle man vilja ha 1 mm godstjocklek men man får väl hålla tillgodo med vad som bjuds.
Mejerirör är ännu tjockare, 2,5-3 mm om jag minns rätt.

Robban_C skrev:
Men va´ bra! Då bygger du i rf. Vare sig det är det original eller inte så kommer det att fungera alldeles utmärkt.

Själv brukar jag köpa rf rör på Ferrita (rf avgas till bilar). Men det är ju därför att de ligger nära, Köping är inte långt härifrån.
Nackdelen är att de nästan är lite tjockväggiga, 1,5 mm, egentligen skulle man vilja ha 1 mm godstjocklek men man får väl hålla tillgodo med vad som bjuds.
Mejerirör är ännu tjockare, 2,5-3 mm om jag minns rätt.

jo men de e inget sånt som att där ska vara olika motstånd i rören?

Inte motstånd men däremot längd och diameter.
Längden har att göra med att ljudvågorna ska hinna fram och tillbaks i rätt intervall, diametern att det ska stämma mot avgasporten.

Boken du borde läsa heter "4-stroke performance tuning" av Graham Bell. Ett helt kapitel enbart om avgssystem och hur man beräknar hur dom ska se ut etc.

Robban_C skrev:
Inte motstånd men däremot längd och diameter.
Längden har att göra med att ljudvågorna ska hinna fram och tillbaks i rätt intervall, diametern att det ska stämma mot avgasporten.

Boken du borde läsa heter "4-stroke performance tuning" av Graham Bell. Ett helt kapitel enbart om avgssystem och hur man beräknar hur dom ska se ut etc.

Tackar :tummenupp

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil