R600 vs. R1000?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Kommer förhoppningsvis börja tävla lite nästa säsong och funderar lite på vilken klass man skall välja. Så vilken klass (4takt) är bäst för en nybörjare eller spelar det ingen roll?

Fördelar och nackdelar med de olika klasserna?
Är det lättare att köra fort med en R600 än med en R1000?
Är det större skillnad på hojarna i R600 än i R1000? (STDhoj mot ex synsam/veidec)

Finns säkert massa trådar om det, men det skadar ju inte med en i denna forumsdelen.
 
Magnus skrev:
Kommer förhoppningsvis börja tävla lite nästa säsong och funderar lite på vilken klass man skall välja. Så vilken klass (4takt) är bäst för en nybörjare eller spelar det ingen roll?

Fördelar och nackdelar med de olika klasserna?
Är det lättare att köra fort med en R600 än med en R1000?
Är det större skillnad på hojarna i R600 än i R1000? (STDhoj mot ex synsam/veidec)

Finns säkert massa trådar om det, men det skadar ju inte med en i denna forumsdelen.

Personligen tror jag det beror på vilken hoj du kört mest på innan.
 
Mad Moose skrev:
Personligen tror jag det beror på vilken hoj du kört mest på innan.


jag hadde bara kör 1000cc på gatan innan jag körde rookie 600,tycker att det är mera aktiv och roligare körning med en 600, man får liksom lära sig att åka mer hoj
än att andvända effekten.inget ont menat att ha effekt men den ska ju sitta i en 600 tycker jag.... :yoparty
 
Köra 600 på en supersporthoj tror jag är grejen. Klart festligt!

(Du kan ju alltid köpa min hoj ;) Eller hyra den några rejs!)
 
Jag skulle nog säga 600, anledningen till detta är att det är med mindre effekt är det lättare att hitta flytet ut ur svängarna, lättare att slå på gas tidigare med tanke på att en 600 inte lika lätt "sparkar bakut" i en highsider som en 1000 cc ...

Fördelen med 1000 är att det faktiskt inte är så stor skillnad på cyklarna som i 600 MEN 600:an kommer du nästan garaterat att köra fortare på! varvtiderna i dom olika klasserna skiljer nästan ingenting! mellan de snabbaste ska jag säga ...

sen tror jag att det kan bli billigare att köra 600 om man tänker på beg.delar efter en ev. vurpa. finns massor av delar till R6 mellan 99-02 till bra priser och nästan alltid någon i depån som kan hjälpa till och låna ut en del om det skulle krisa ...

Finns det intresse för 600 så har jag en R6 -02 med en i stort sett komplett cykel i delar till salu!


Magnus skrev:
Kommer förhoppningsvis börja tävla lite nästa säsong och funderar lite på vilken klass man skall välja. Så vilken klass (4takt) är bäst för en nybörjare eller spelar det ingen roll?

Fördelar och nackdelar med de olika klasserna?
Är det lättare att köra fort med en R600 än med en R1000?
Är det större skillnad på hojarna i R600 än i R1000? (STDhoj mot ex synsam/veidec)

Finns säkert massa trådar om det, men det skadar ju inte med en i denna forumsdelen.
 
Jag får återkomma efter sommaren om vilket som är roligast för då kommer jag ju ha kört båda. ;)
 
Om man skulle börja köra på bana säg rookie 600 är det orginal mc som gäller då, T ex R6 direkt från fabrik, inget trimm eller dyligt?
 
Don Quixote skrev:
Köra 600 på en supersporthoj tror jag är grejen. Klart festligt!

(Du kan ju alltid köpa min hoj ;) Eller hyra den några rejs!)

Får jag inte sålt hojen eller löser det på annat sätt så är ju hyra av din hoj ett hett alternativ (om du har kvar den då vill säga.) :tummenupp
 
Mr R skrev:
Om man skulle börja köra på bana säg rookie 600 är det orginal mc som gäller då, T ex R6 direkt från fabrik, inget trimm eller dyligt?

Reglementet är väldigt fritt, du kan köra allt från helt standard till fullkittade SS600.

De flesta hojarna i R600 är fd synsam/veidec-cyklar men det är absolut inget krav för att kunna hänga med. Kolla varvtiderna för std600 :näsblod

Satsa på en billig äldre hoj att prova på med första året, går det bra o du tycker det är kul så är det ju bara att byta upp sig. På www.racing.no brukar det dyka upp en hel del hojar till riktigt bra priser.

edit: Hittade ex en R6 -01 för 30' inkl extra motor, extra fälgar mm :död
 
Last edited:
Fanns mycket billiga saker på den norska sidan. Lite strul är det väl om man skulle köpen en cykel därifrån. Tack för länken, ska läsa lite mer nu.

Finns det någon liknande sida med RR cyklar till salu i Sverige?
 
Magnus skrev:
Får jag inte sålt hojen eller löser det på annat sätt så är ju hyra av din hoj ett hett alternativ (om du har kvar den då vill säga.) :tummenupp

Du kan ju köra med din gixxer 750 i r1000 om du inte tänkt på det
 
willy skrev:
Du kan ju köra med din gixxer 750 i r1000 om du inte tänkt på det

Jo jag vet, men då måste man köpa kracshkåpor och hålla på och naja mm så det är bättre att köpa en fördigbyggd hoj.

Dessutom är jag inte så snabb att jag kan ge bort 250cc i handikapp till de andra tyvärr. :(
 
stavgren skrev:
Reglementet är väldigt fritt, du kan köra allt från helt standard till fullkittade SS600.

De flesta hojarna i R600 är fd synsam/veidec-cyklar men det är absolut inget krav för att kunna hänga med. Kolla varvtiderna för std600 :näsblod

Hur mycket skiljer det på en äldre SS600 (R6 99-02, GSXR 01-03) och en nyare STD600 (R6 03-04, GSXR 04, CBR600RR 03-04)?

Man borde ju kunna köra snabbare med en SS600, men är det SÅ mycket skillnad att man blir efter pga hojen om man inte kör SS600 med tanke på att det går rätt många ex synsam/veidec hojar i Rookie600.
 
Min erfarenhet är att det går nästan lika fort på en nyare standard som på en supersport. Så vad gäller kvaltid så gör det ingen jätteskillnad. Dock är det aldeles förbenat jobbigt att ha för lite effekt under rejset. På rejs har man allt som oftast någon aldeles framför sig som man jagar och om han hela tiden drar ifrån på rakorna är det stört omöjligt att köra om och det är risk att du tappar hänget. Med mer effekt går det också rädda en halvtaskig utgång ur kurvorna mm.

Bennybåge har kört både STD-R6 och supersport-R6 i år och jag tror det skillde 3 tiondelar på kvaltid på åsen mellan dessa.

EDIT: Sen är det fantastiskt mycket roligare att köra supersport än STD. Det ylar, varvar, skriker och wheelar och leendet är brett ;)

Magnus skrev:
Hur mycket skiljer det på en äldre SS600 (R6 99-02, GSXR 01-03) och en nyare STD600 (R6 03-04, GSXR 04, CBR600RR 03-04)?

Man borde ju kunna köra snabbare med en SS600, men är det SÅ mycket skillnad att man blir efter pga hojen om man inte kör SS600 med tanke på att det går rätt många ex synsam/veidec hojar i Rookie600.
 
Magnus skrev:
Hur mycket skiljer det på en äldre SS600 (R6 99-02, GSXR 01-03) och en nyare STD600 (R6 03-04, GSXR 04, CBR600RR 03-04)?

Man borde ju kunna köra snabbare med en SS600, men är det SÅ mycket skillnad att man blir efter pga hojen om man inte kör SS600 med tanke på att det går rätt många ex synsam/veidec hojar i Rookie600.

Absolut inte. Det är flera som kör med helt standardhojar och de är inte långsamma.
 
Magnus skrev:
Jo jag vet, men då måste man köpa kracshkåpor och hålla på och naja mm så det är bättre att köpa en fördigbyggd hoj.

Dessutom är jag inte så snabb att jag kan ge bort 250cc i handikapp till de andra tyvärr. :(

jaha ok. men bara för att man har mycket cc och hkr så betyder det inte att man blir snabbare :)
 
Det är inte effekten som avgör

Om det är något jag har märkt som rookie så är det att det som avgör hur fort det går runt banan beror på föraren till 90-95%, inte hur mycket pulver som finns i motorn. Tro mig, så ÄR det bara. Dom svenska banor som vi tävlar på är så pass korta och kurviga att extra effekt inte märks lika mycket som banorna nere på kontinenten.

Sen är det en annan sak att det är kul med lite extra effekt så att man är snabb på rakan åtminstone. :) Så om du ska välja en 1000cc eller 600cc beror nog mest på vad du trivs med. Sedan så gissar jag att en 1000cc sliter något mera däck. Det är väl en av dom få praktiska skillnaderna.
 
Hur stor skillnad är det servicemässigt på 600 vs 1000. Håller 1000-kubikarna bättre i längden......... Mindre meck osv ????
 
Relapse skrev:
Om det är något jag har märkt som rookie så är det att det som avgör hur fort det går runt banan beror på föraren till 90-95%, inte hur mycket pulver som finns i motorn. Tro mig, så ÄR det bara. Dom svenska banor som vi tävlar på är så pass korta och kurviga att extra effekt inte märks lika mycket som banorna nere på kontinenten.

Sen är det en annan sak att det är kul med lite extra effekt så att man är snabb på rakan åtminstone. :) Så om du ska välja en 1000cc eller 600cc beror nog mest på vad du trivs med. Sedan så gissar jag att en 1000cc sliter något mera däck. Det är väl en av dom få praktiska skillnaderna.

precis, skit i hojen o tänk på din egen kompetens i första hand. Det kommer aldrig att finnas någon så snabb i R600 eller R1000 där du kan skylla på ditt eget materiel som anledning till att du halkar efter. Skulle det vara så ändå lär du inte se den personen mer än 2-3 race innan uppklassning är ett faktum.

Titta djupt i plånboken o se efter vad du har råd med. Hur kul är det att en fräsig maskin som du inte kommer att ha råd att köra?
 
Så fort du trimmar nåt så kräver den prylem mer kärlek. En 600 supersport hoj är oftast inte så billig att laga om trimmgrejerna ger upp. Å andra sidan är väl ingen hoj billig å laga, men min spontana känsla är att det blir mindre strul med en 1000cc.. Sen att jag körde rookie 1000 har inte med saken att göra :tungan

Wolfhound skrev:
Hur stor skillnad är det servicemässigt på 600 vs 1000. Håller 1000-kubikarna bättre i längden......... Mindre meck osv ????
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top