R6 vs Hayabusa

Som sagt här beror det ju på hur man använder hojen.
Ska man åka långt och på större vägar byter man väl till en busa.
Men ska man inte det så är det väl meningslöst, man kan ju inte ligga i 300km/t ändå längs småvägarna.
Sen är ju busan så ful med:-)

dogster skrev:
tycker att r6 är schysst på kurviga vägar...men längtar efter en högre toppfart och effekt! med dessa förutsättningar är busan ett bra val, inte sant?

Högre toppfart?? räcker inte 280 (mätarfart) för dig??? 110 är max i sverige..ajjabajja!! :mattias Det är ju kurviga vägar som är det roliga, och en mer lättkörd hoj än r6 är svårt att hitta... Kraften finns där, bara man håller sig på rätt varvtal! :rock

Hur fort borde en busa med ca 220 hk gå? Ska och kolla på den ikväll, så jag undrar vad jag ska ställa in mig på så jag inte blir besviken.... Utgår från att den gör 350 km/h :D iaf, eller?

dogster skrev:
...men längtar efter en högre toppfart och effekt!

:skrämd :jisses :va

Jaa frågan är väl verkligen om man behöver högre topfart.
Men det är klart.. vridet är ju grymt skönt å ha.
Vill du ha en busa.. så köp en
Fast den lär ju inte vara lika lättsvängd som R6:an eller en R1:a

Räcker inte toppfarten till? Är det verkligen så ofta du vill köra snabbare än 250 km/h (verklig fart) att det är ett godtagbart argument för att skaffa något värre? Själv har jag aldrig haft uppe R6:an över 210 km/h, men så är jag ju lite mesig också...
Nä, ärligt talat kan jag inte säga att jag tycker det är kul att ligga och pina över 200 km/h.

Däremot kan jag hålla med om att det vore kul med lite mer mellanregister. Trots det hade jag inte skaffat en Hayabusa på direkten. Varför inte köpa en R1:a eller Gixxer 1000? De lär ge tillräckligt mycket i botten- och mellanregistret (i förhållande till R6:an) för att hålla dig nöjd en lång tid framöver.

Hayabusa

Klart grabben skall ha en Hayabusa. Var ett djävla snackande om hur svårmanövrerad Busan är,bullshit. Många av er som har dom åsikterna har nog aldrig grenslat en. Svänga hit och svänga dit, har man en gång öppnat trottlarna fullt i 2an på en Hayabusa skiter man totalt i om det svänger eller inte. Glömmer aldrig när jag gjorde det första gången, jag skrek rakt ut i hjälmen. När den varvat klart 2an (ca 185) skickar man i 3an, accet är fortfarande brutalt. I en klass för sig. Tyckte den var ful när den kom, men i dag tycker jag den är överfet. Helt djävla fucking unbeleaveble.
Andra cyklar har jag tröttnat på efter en säsong men Busan saknar jag(3 månader sen jag sålde den) efter att ägt den 1,5 säsong. Blev för dyrt. Blev en budgetgubbräser, Bandit 1200 som jag redan trimmat lite. Abstinensen sitter fortfarande i,POWER är beroendeframkallande. Vill man sväga finns det ju alltid Puch Dakota. :p

Re: Hayabusa

ulf skrev:
Klart grabben skall ha en Hayabusa. Var ett djävla snackande om hur svårmanövrerad Busan är,bullshit. Många av er som har dom åsikterna har nog aldrig grenslat en. Svänga hit och svänga dit, har man en gång öppnat trottlarna fullt i 2an på en Hayabusa skiter man totalt i om det svänger eller inte. Glömmer aldrig när jag gjorde det första gången, jag skrek rakt ut i hjälmen. När den varvat klart 2an (ca 185) skickar man i 3an, accet är fortfarande brutalt. I en klass för sig. Tyckte den var ful när den kom, men i dag tycker jag den är överfet. Helt djävla fucking unbeleaveble.
Andra cyklar har jag tröttnat på efter en säsong men Busan saknar jag(3 månader sen jag sålde den) efter att ägt den 1,5 säsong. Blev för dyrt. Blev en budgetgubbräser, Bandit 1200 som jag redan trimmat lite. Abstinensen sitter fortfarande i,POWER är beroendeframkallande. Vill man sväga finns det ju alltid Puch Dakota. :p

Va .. gör den inte mer än 185 på 2:an :va

Ruskigt ful hoj btw...

edit: jaa.. usch svänga är tråkigt

Kör man bana så är R6 ett bättre val. Kör man landsväg så är en busa roligare. Det här med att svänga tycker inte jag spelar speciellt stor roll om man mest kör landsväg. En busa svänger kanske inte lika bra som en R6, men den skillnaden är knappast nåt som spelar roll vid normal landsvägskörning. Har sett en org blackbird piska zx9:or, R1:or m fl på mittsverigebanan en gång oxå..så kurvtagning beror nog mest på föraren..

En racekittad R6 har ännu sämre bottendrag...

sen så är ditt omdäme jättekasst :D :p

//jaG

dogster skrev:
Tjena

Börjar tröttna lite på min R6, tycker att den har lite dåligt bottendrag. Så vad ska jag göra, antingen så "racekittar" jag den, eller så köper jag en busa med cirka 220 bromsade hk(obs trimmad). Vad tycker ni?
snälla inga moralkärringar som ska börja gnälla över att man har dåligt omdäme osv... :crash

Dogster, the speedmaniac :hej

Vill man ha högre toppfart? Vad gör det för skillnad om hojn gör 260 eller 300?? Egentligen??

Att sen R6'an är slö på låga varv åtgärdar man lätt genom att inte köra den på låga varv.Växellådan finns där av en anledning!

Men visst kan jag förstå tjusningen i en trimmad högfartsraket, jag tycker bara att du ska fundera mycekt på vad du ska ha hojen till och varför du ska byta?

Re: Re: R6 vs Hayabusa

Zeb_Macahan skrev:
En racekittad R6 har ännu sämre bottendrag...

.....

//jaG

Nope! Det där är den största missuppfattningen runt trimning av sexhundror. De får ett djävulskt mellanregister jämför med standard-brodern.

Bottenvrid? Käre vän, det låter som om det börjar bli dags för dig att ta ditt förnuft tillfånga å köpa en v-twin. :crash Aprilias eminenta fabrik spottar dagligen ut nya hojar..... :hej

Tänkte just på det.

Gillar man vrid så kan man handla en SP-1 (eller 2), en ducce 998 eller en Aprilia Mille. Sen finns ju alltid TL1000 och en del andra roliga om man vill ha en sporthoj med vrid i massor.
Dessutom är de potenta kurvhojar allihop.

Busan verkar lite tung för att styra runt på de minsta vägar, men det verkar ju vara en milslukare utan dess like på lite större vägar. Skall dock inte uttala mig med säkerhet, eftersom jag inte kört busan på småvägar.

EDIT:satvfle

Last edited:
Det går säkert att få ut 200 häst ur en R6, men frågan är hur körbart det blir. Ju större trimningsgrad desto högre upp i registret flyttas effekten.

Enda sättet att få upp hästar är att få in mer luft o soppa. Där finns två alternativ, övertryck eller högre varvtal (för samma motorstorlek). Annars kan du ju gå upp i motorstorlek.

Känns som att turbo blir enklare att få bra, men varför inte satsa på en större motor istället? En R1 eller Gixxer funkar väll?

Hur slänger man i turbo i R6 då? Arbetet tar väl inte mer än säg 2 timmar? Finns det utrymme och fästpunkter i motorn för turbon?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show