R6 varvar vid tomgång

Laiq

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
Yamaha R6 -99
Kanske lite dålig rubrik, men iaf!

Har gjort en service på min R6:a årsmodell -99:a. Den lät perfekt innan servicen, men nu så varvar den upp till ca 2,000rpm lite då och då från ca 1,300rpm.

Bytte olja,oljefilter och tändstift. Vad kan felet vara?

Menar du med service olja, filter och tändstift endast?
Det är väl bara att gå igenom steg för steg allt tänkbart som kan orsaka detta.
-Ta ut batteriet och kolla att cellerna har vätska mellan min och max
-Mät volten på batteriet när den är igång för att kolla om laddning och regulator verkar ok.
-Skjut lite startgas runt gummina vid lufburk/förgasare samt förgasare/motor ifall det drar tjuvluft
-Kolla tändspolar, tändkablar och tändhattar
-Kolla efter ärgningar på elkontakter
-Töm flottörkopparna på bensin och rengör, ja kanske töm hela tanken och tanka nytt.
-Om du tömmer tanken, ta loss bensinkranen och kolla att det ser rent och helt ut
-Rengör förgasarna, kolla efter igensatta munstycken och skit i allmänhet
-Kolla förgasarnas synkning
-Kolla så choken är ok, och inte ligger på för att det kärvar nånstans

-Och kanske helt enkelt ut och kör 10 mil och kolla om den fortfarande rusar på tomgång.

Det är väl en början iallafall!:) Antar att en 99:a R6 har förgasare, inte insprutning, annars är jag helt ute och cyklar.:smasha

Last edited:
Skulle gissa på att du rivit av förgasarna för att lyckas byta tändstift och att det nu läcker mellan förgasare och insugsgummin. Det är ett rent helvete att komma åt dom skruvarna ordentligt så att det verkligen är tätt.

Skulle gissa på att du rivit av förgasarna för att lyckas byta tändstift och att det nu läcker mellan förgasare och insugsgummin. Det är ett rent helvete att komma åt dom skruvarna ordentligt så att det verkligen är tätt.

Håller med ovanstående. När jag bytte stift på R1:an hade jag stor nytta av en sån här lång böjlig bitshållare:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...uvmejsel/Skruvmejsel-med-bojligt-skaft-12519/

Har för mig att jag använde någon gucka att smörja in insugsgummina med också.

Tack så mycket för tipsen! Ska kolla in alla när jag kommer åt min mc igen :) den står ca 5 mil bort nu när det är "vinter" :(

Håller med ovanstående. När jag bytte stift på R1:an hade jag stor nytta av en sån här lång böjlig bitshållare:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...uvmejsel/Skruvmejsel-med-bojligt-skaft-12519/

Har för mig att jag använde någon gucka att smörja in insugsgummina med också.

Precis, det där verktyget är nog enda räddningen för att komma åt skruvarna. Köp en laddning bits också, risken finns att du tappar ner ett eller två nånstans runt motorn och aldrig kommer komma åt det igen utan att sänka ner motorn.

Jag smorde in gummina med lite gammal motorolja bara. Mest för att dom skulle glida på utan några större problem. Men så är inte vår R6:as gummin helt täta nu heller. Så nån tätningsgucka är nog att föredra.

Kan nog stämma bra med insugsgummin. Min gör likadant nämligen och jag hade loss förgasarbryggan i vintras.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort